فرماندار شاهرود گفت: باید سال‌های قبل برای ایمن‌سازی جاده طرود - شاهرود کار جدی می‌شد، اما حتی در حد اصلاح جاده نیز کاری صورت نگرفته است.

حادثه هولناک عصر روز یکشنبه ۲۸ خرداد و فوت یک خانواده پنج‌نفری از مردم طرود بر اثر تصادف با دو دستگاه خودروی سنگین باعث شد مردم این منطقه در جنوب شرق استان سمنان برای چندمین بار مقابل فرمانداری شاهرود تجمع کنند.

به گفته سرهنگ فرزانه رئیس پلیس راه شاهرود، در یک سال گذشته این محور شاهد تعداد بالایی از تصادفات بوده و در سه ماهه ابتدایی امسال نیز نسبت به مدت مشابه سال پیش با افزایش تصادفات منجر به فوت در این محور روبه‌رو بودیم که نشان می‌دهد وضعیت خوب نیست.

وی با تأکید بر اینکه اقدامات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای کاهش سوانح جاده‌ای در محور طرود به شاهرود لازم است، خط‌کشی حاشیه و وسط جاده را یکی از اقدامات کوتاه مدت در ایمن‌سازی این جاده اعلام کرد.

ابوطالب جلالی فرماندار شاهرود نیز در این زمینه گفت: محور طرود از سال‌های گذشته از محور‌های به‌شدت پرخطری بود.

وی با انتقاد از عدم ایمن‌سازی محور طرود به شاهرود در سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: با توجه به جمعیت این دهستان و تردد زیاد و معادن گسترده‌ای که در این منطقه وجود دارد؛ باید سال‌های قبل برای ایمن‌سازی این مسیر پرتردد کار‌های جدی صورت می‌گرفت و بنده نقد دارم که چرا در سال‌های گذشته حتی در حد همین اصلاح و بهبود جاده کاری صورت نگرفته است. عرض کم جاده، شانه‌ای که وجود ندارد و عبور ماشین‌های سنگین، باعث فوت همشهریان ما شده است. ما نیازمند این هستیم که عرض جاده را زیاد کنیم، درحالی‌که در سال‌های گذشته هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته بود.

جلالی با اشاره به پیگیری مطالبات مردم طرود از سوی مسئولان پس از تجمع روز دوشنبه گفت: ما چند کار باید انجام می‌دادیم و یک بحث آن باید فوریت با حضور کمیته بحران و اعضای شورای ترافیک نسبت به جمع‌آوری اجساد و بازگشایی محور اقدام شد و موضوع مهم‌تر ممنوعیت عبور وسایل نقلیه سنگین در این مسیر بود؛ چراکه اگر این تردد با همین کیفیت ادامه پیدا کند؛ خطراتش برای مردم باقی خواهد ماند.

وی افزود: صرف‌نظر از اینکه در گذشته چه اقداماتی انجام‌شده یا چه اقدامی صورت نگرفته است؛ در حال حاضر موقتاً مسیر شاهرود به طرود و معلمان را برای تردد خودرو‌های سنگین ممنوع کردیم و حتماً پلیس از سمت شاهرود و از سمت سَطوِه که حوزه این شهرستان است مستقر خواهد شد.

فرماندار شاهرود با اشاره به اینکه بهسازی کل این مسیر ۱۲۵ کیلومتری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد تصریح کرد: فاز نخست بهسازی این مسیر بااعتباری بالغ‌بر یک هزار و ۵۰۰ میلیون ریال به پیمانکار واگذارشده است و در حال انجام است؛ اما درهرصورت در طول این مدت، مسدود بودن این مسیر برای خودرو‌های سنگین ادامه دارد و فقط خودرو‌های محلی و سبُک امکان تردد در آن را دارند.

جلالی اضافه کرد: درعین‌حال بحث ایمنی این مسیر را با جدیت از شورای ترافیک و اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان پیگیری خواهیم کرد تا دیگر با این دست از حوادث مواجه نباشیم.

وی با تأکید بر لزوم ارتقای خدمات اورژانس در این محور پرتردد و ناایمن و البته پرحادثه گفت: بحث خدمات اورژانس علیرغم اینکه اورژانس هوایی را داریم و در منطقه روستای طرود و چاه جام نیز آمبولانس مستقر است، اما باید این حضور نیرو‌های امدادی در این مسیر پررنگ‌تر باشد.

 این اظهارات آقای جلالی فرماندار شاهرود مبنی بر گلایه و انتقاد نسبت به عدم ایمن‌سازی این جاده توسط مدیریت قبلی در حالی است که ایشان در اسفند سال ۱۳۹۹ با حکم رحمانی‌فضلی وزیر وقت کشور به عنوان فرماندار شاهرود منصوب شده است و تا امروز ۲۷ ماه از زمان حضور وی بر صندلی فرمانداری شاهرود می‌گذرد. البته اگر ۳ ماه سرپرستی جلالی در فرمانداری شاهرود (از ۱۰ آذر ۹۹) را هم لحاظ کنیم، دوره مدیریت وی بیش از ۳۰ ماه می‌شود.

اما اینکه فرماندار شاهرود ۲۷ ماه پس از حضور در این مسند و بدون توجه به خواسته مردم این منطقه درباره اقدام برای ایمن‌سازی جاده و جلوگیری از کشته شدن شهروندان، مدیریت گذشته را در وضع فعلی مقصر بداند، جای تأمل دارد.

جلالی در حالی می‌گوید در سال‌های گذشته هیچ اقدامی برای ایمن‌سازی این جاده انجام نشده است، که چند ماهی‌ست وارد سومین سال مدیریت خود در شاهرود شده است و به راحتی می‌توان او را هم براساس گفته‌های خودش، جزو مدیریت سال‌های گذشته قلمداد کرد.

فرماندار شاهرود جاده کم‌عرض، نبود شانه خاکی و عبور خودرو‌های سنگین را عامل این حوادث مرگبار دانست، از ممنوعیت موقت تردد خودرو‌های سنگین با دستور وزارت کشور خبر داد؛ اما سؤال اصلی این است که آیا آقای فرماندار در طول ۲۷ ماه گذشته و یا حتی یک سال گذشته که به گفته رئیس پلیس راه شاهرود با افزایش تصادفات منجر به فوت در این جاده روبه‌رو بوده‌ایم، ضرورت ورود جدی‌تر به پیگیری مطالبات مردم برای ایمن‌سازی جاده و جلوگیری از فوت شهروندان را احساس نکرده بود؟

اگر بپذیریم که برنامه‌هایی ماننده تعریض این جاده واقعاً بلندمدت است، آیا آن‌طور که سرهنگ فرزانه گفته، خط‌کشی کنار و وسط جاده هم به عنوان برنامه کوتاه‌مدت در ارتقای ایمنی جاده امکان‌پذیر نبوده است؟ آیا پیش از فوت تمام اعضای یک خانواده، ضرورت پیگیری برای توقف تردد خودرو‌های سنگین احساس نشده بود و امکان چنین اقدامی وجود نداشت؟

منبع: تسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۴۶ ۰۱ تير ۱۴۰۲
بعد از 2 سال رئیس جمهور گفت آنها که سالی 1 میلیون خانه نساختند باید پاسخگو باشند!!!!!!!!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۰۱ تير ۱۴۰۲
در یک سیستم اداری که وارد میشوی اگر فساد باشد باید همرنگ جماعت شوی وگرنه واقعا اگر آدم کاری باشی و کارها را اولویت بندی کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۰۱ تير ۱۴۰۲
بابا ایشان بیش فعال هستند بعد از دو سال و سه ماه فهمیدند کار انگلیسی هاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۹ ۰۱ تير ۱۴۰۲
فقط حرف و تبلیغات از این آدم آبی گرم نمی شه.