دستیابی به مرجعیت علمی یک خواسته ملی است

معاون تحقیقات وزارت بهداشت گفت: پژوهش‌ها باید منجر به تغییر در رفتار پژوهشگر، سیاست‌ گذار، جامعه و مردم شود.

یونس پناهی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت دستیابی به مرجعیت علمی، گفت: امروزه رسیدن به مرجعیت علمی و ورود به عرصه سرآمدان علم و دانش یکی از خواسته‌های جدی حاکمیت از محققان و پژوهشگران کشور است. همچنان‌که در دنیا نیز این موضوع به صورت جدی دنبال می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت دومین خواسته از جامعه فرهیختگان کشور را حل مسائل کنونی و آینده کشور با نگاه علمی دانست و اظهار داشت: سوال این است، رسیدن به مرجعیت علمی چه الزاماتی دارد؟ اولین الزام این است که تولیدات علم، دانش و فناوری است. در تولید علم ضرورت‌هایی وجود دارد، اولین آن وجود محقق، پژوهشگر، دستیار و دانشجوی پویا و علاقمند است که ما در کشور از این حیث مشکلی نداریم.

وی با اشاره به فعالیت نزدیک به ۹۰۰ مرکز تحقیقاتی در کشور عنوان کرد: درصد قابل توجهی از تحقیقات این مراکز تحقیقاتی مرتبط با دندانپزشکی است؛ بنابراین از نظر توسعه نیرو‌های متخصص و زیرساخت نیز مشکلی وجود ندارد.

پناهی ادامه داد: این مسیر همان است که تحت عنوان اقتصاد دانش بنیان از آن یاد می‌کنند، اما شواهد نشان می‌دهد به طور کامل نتوانسته ایم علم را به ثروت و فناوری تبدیل کنیم. تولید علم لازم است، اما کافی نیست، مجموعه پژوهش‌هایی که انجام می‌شود حتما باید منجر به تغییر در رفتار پژوهشگر، سیاست‌گذار، جامعه و مردم شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار