پس از ادعای سرقت ادبی از یک نویسنده موزه بریتانیا بخشی از نمایشگاه قرن پنها چین را حذف می‌کند.

گاردین، پس از اینکه نویسنده‌ای ادعا کرد که ترجمه او از شعر یکی از شخصیت‌های انقلابی و ادبی چین، دزدیده شده است، موزه بریتانیا بخشی از نمایشگاه خود در مورد چین را حذف می‌کند.
 
ییلین وانگ، مترجم، شاعر و ویراستار برنده جایزه که در ونکوور زندگی می‌کند، گفت که هیچ اعتبار یا پرداختی برای ترجمه آثار کیو جین- که ادعا می‌کند متعلق به اوست- دریافت نکرده است. این آثار در نمایشگاه و کاتالوگ نمایشگاه قرن پنهان چین در موزه لندن، ارائه شده‌اند. 
 
وانگ در توییتر خطاب به موزه بریتانیا نوشت: «متوجه شدم که نمایشگاه شما با عنوان «قرن پنهان چین» از ترجمه‌های من از شعر کیو جین استفاده می‌کند، اما شما هرگز برای کسب اجازه با من تماس نگرفتید. توجه داشته باشید که این کار، نقض حق چاپ است.»
 
این نویسنده، در ادامه مقالاتی شامل ترجمه‌هایی که ادعا می‌کند متعلق به خودش است، منتشر کرد. وانگ بر میزان تلاشی که برای ترجمه این آثار انجام داده است، از جمله خواندن بیش از ۲۰۰ شعر کیو جین و صرف یک هفته تا چند ماه، شاید به طور متوسط ۲۰ تا ۵۰ ساعت برای تحقیق و ترجمه هر شعر، تاکید کرد.
 
وی افزود: «خواستار حذف همه ترجمه‌هایم از نمایشگاه قرن پنهان چین و همه مطالب مربوط به این نمایشگاه- از جمله کتاب‌های نمایشگاه، همه مواد ویدئویی، عکس، نمایشگر، همه تابلوها، همه موارد دیجیتال یا چاپی مانند بروشور‌ها و هر جای دیگری که ترجمه‌ها منتشر شده باشد- هستم، مگر اینکه موزه پیشنهاد مناسبی برای جبران و پرداخت فوری خسارت به من بدهد.»
 
موزه بریتانیا اعلام کرده است که همه تلاش خود را برای تماس با صاحبان حق چاپ تصاویر، رسانه‌های چاپی و دیجیتالی که از آن‌ها استفاده می‌کند، انجام می‌دهد و در راستای اثبات حسن نیت خود، موارد مورد بحث را تا زمانی که موضوع حل و فصل شود، حذف کرده است.
 
موزه لندن در بیانیه‌ای اعلام کرد: «موزه بریتانیا مجوز‌های کپی رایت را جدی می‌گیرد. ما به طور مستقیم با ییلین وانگ در تماس بوده‌ایم تا در مورد این موضوع صحبت کنیم.» اولین باری که موزه از این موضوع مطلع شد، از طریق توییتر وانگ بود.
 
نمایشگاه «قرن پنهان چین» نتیجه یک پروژه تحقیقاتی چهار ساله است که توسط شورای تحقیقات هنر و علوم انسانی به رهبری موزه بریتانیا و دانشگاه لندن حمایت می‌شود و با همکاری بیش از ۱۰۰ محقق از ۱۴ کشور جهان ساخته شده است.
 
این نمایش شامل ۳۰۰ شی است که نیمی از آن‌ها از موزه بریتانیا و نیمی از ۳۰ تامین‌کننده بریتانیایی و بین‌المللی مختلف قرض گرفته شده است- که اکثر آن‌ها برای اولین بار به صورت عمومی به نمایش گذاشته می‌شوند. بسیاری از این اقلام در طول چندین سال، بازسازی شده‌اند.
 
در این نمایشگاه زندگی و میراث کیو جین (۱۸۷۵ - ۱۹۰۷)، نویسنده انقلابی، فمینیست و شاعری که در سن ۳۱ سالگی محاکمه شد، تجلیل می‌شود. نمایشگاه با دیواری که به تصاویر کیو، قطعاتی از ترجمه‌های انگلیسی شعر او و نیز آهنگی صبط شده بر اساس شعر او توسط گروه کر فیلارمونیک چینی لندن اختصاص داده شده است، به پایان می‌رسد.

برچسب ها: کتاب ، ادبیات ، سرقت ادبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار