۳۰۰ هزار شخص حقوقی ۱۳ میلیون حساب تجاری دارند

سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: سیزده میلیون حساب تجاری برای بیش از ۳۰۰ هزار شخص حقوقی است که مودی مالیاتی هستند.

امروز در میز اقتصاد موضوع تفکیک حساب های تجاری از حساب های غیر تجاری با حضور موحدی سخنگوی سازمان امور مالیاتی، میرزا پور مدیر اداره مهندسی نرم افزار بانک مرکزی بحث و بررسی شد.

 چه تعداد بانک به سامانه  مالیاتی  پیوسته اند؟

میرزا پور : بیست و شش بانک در این سامانه فعال شدند و متاسفانه هنوز پنج بانک متصل نیستند. بانک دی،بانک سرمایه، بانک صنعت و معدن و بانک ایران ونزوئلا و بانک ایران زمین هنوز متصل نشده اند که البته بانک دی اطلاع داده که از شنبه متصل خواهد شد. طبق بخش نامه بانک مرکزی کلیه بانک ها تا پایان مرداد ماه سال گذشته باید متصل می‌شدند اما هنوز این کار انجام نشده است.

سامانه ما از اوایل مرداد سال گذشته آماده بود. این فرایند پیچیدگی خاصی ندارد زیرا بسیاری از بانک ها همان چند روز اول به سامانه پیوستند. سامانه که در بانک مرکزی عملیاتی شد توافق کردیم موضوع بررسی شود. بین بانک عامل و بانک مرکزی هیچ اطلاعاتی رد و بدل نمی‌شود و صرفا اطلاعات سامانه ای است.

بانک مرکزی همکاری خوبی  با سازمان امور مالیاتی داشت  و ما اطلاعات را به صورت حجیم و دسته ای ارائه می‌کنیم. بر اساس اطلاعاتی که تجمیع میشود پردازش را انجام می‌دهیم و اطلاعاتی استخراج و نهایتا به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود. 

 نظر شما در این خصوص چیست؟

موحدی: یک تعامل بسیار مثبتی بین سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی در حال وقوع است. ما توانستیم تقریبا حدود ۱۸ میلیون و هجده هزار سامانه را مدیریت کنیم. اگر کسی پرونده مالیاتی را اعلام می‌کند موظف است حساب های مالیاتی مربوط به آن را اعلام کند. برخی حساب ها متصل به دستگاه پوز بودند. اشخاص حقوقی را داریم که کمتر از سه میلیون حساب متصل دارند. حساب های مشکوک به فعالیت تجاری هم با دستور عمل بانک مرکزی بررسی کردیم. سال گذشته برخی از حساب های متصل به دستگاه های پوز را بررسی کردیم که همان حساب هایی بود که مردم معرفی کرده بودند. نه میلیون حساب را بررسی کردیم که مردم خودشان اعلام کرده بودند.

۱۳ میلیون حساب تجاری برای سیصد هزار شخص حقوقی است که مودی مالیاتی هستند. قریب به پنج میلیون مودی شناسایی شده داشتیم. تعداد حساب ها زیاد است. طبق یک تعامل سازنده با سازمان امور مالیاتی، یک الگوریتم هایی را تعیین کردیم که محرمانه هستند. افرادی که  دنبال فرار مالیاتی هستند را بررسی می‌کنیم. در سال ۱۴۰۰ حدود سیصد و هشت هزار حساب مشکوک به فعالیت تجاری را بررسی کردیم. حدود سیصد و هشت هزار کد ملی که صاحب حساب های بانک های مختلف بودند را ما توانستیم شناسایی کنیم. حساب هایی که با آن کد کلی می‌تواند مشکوک به فعالیت تجاری باشند را مشخص می‌کنیم.

تقریبا حدود شصت و نه هزار و هفتصد کد ملی دارای پرونده فعالیت تجاری بودند و با این حساب ها فعالیت اقتصادی انجام می‌دادند. حدود شصت و دو هزار و سیصد فرد را شناسایی کردیم که چند پرونده ای بودند.

 فرار مالیاتی در چه مرحله ای محاسبه می شود؟

موحد: فرار مالیاتی در این مرحله محاسبه نمی‌شود باید فعالیت های شغلی را مورد بررسی قرار دهیم. حدود صد و هفتاد و شش هزار کد ملی فاقد پرونده مالیاتی بودند. 

چقدر این کار می‌تواند به مالیات ستانی دقیق تر کمک کند؟

موحدی: در همین یک سال گذشته که مشغول اجرای این طرح بودیم، این حساب ها را توانستیم پالایش کنیم و توانستیم تسهیلاتی که وارد این حساب ها می‌شوند را از اینها کسر کنیم و این را به پرونده الصاق کرده و مالیات را مورد محاسبه مالیاتی قرار دهیم. از حدود صد و هفتاد و شش هزار کد ملی فاقد پرونده به نکات جالبی رسیدیم. به حساب هایی رسیدیم که برای افراد زیر پنج سال هستند اما با آن فعالیت تجاری انجام شده است.

بر اساس سرویس های اطلاعاتی توانستیم افراد را پیدا کنیم و محل زندگی و تلفن های آن ها را پیدا کردیم و پیامک هایی برای آنها ارسال می‌کنیم که افراد از این کار های اقتصادی آگاهی داشته باشند. ممکن است افراد اطلاع داشته باشند و ممکن است اطلاع نداشته باشند یا حساب هایشان را اجاره داده باشند. 

با بانک های متخلف چه برخوردی انجام خواهد شد ؟

میرزا پور: بخش نظارت بانک مرکزی در این زمینه ورود می‌کند مطمئنا به نتیجه خواهد رسید. ما این اطلاعات را به این محل ارائه خواهیم کرد. فرایند انتقال اطلاعات از چند سال پیش آغاز شده است. ما اطلاعات صاحبان حساب و اطلاعات تسهیلات را ارائه می‌کنیم. تعداد سازمان هایی که قرار بود به ما اطلاعات بدهند زیاد هستند و اکثرا همکاری می‌کنند اما بورس و گمرک متاسفانه همکاری خوبی ندارند. 

موحدی: هر پرونده ای که می‌خواهد شفاف باشد این امکان را فراهم کردیم که محاسبه مالیاتی هم به درستی انجام شود. ممکن است فرد از تخلف خود متضرر شود و مالیات بیشتری پرداخت کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۰۲ تير ۱۴۰۲
با مالیات بیشتر گرفتن ازمردم فقط گرونی ایجادمیکنید وخارشم میره توچشم مردم بعدشم مردم میان توقف خیابون اعتراض می‌کنند لطفا ازخواب بیدارشید!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۲ تير ۱۴۰۲
چرا در انتظار بررسی 14 کم کاری و فیلتر نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۰۲ تير ۱۴۰۲
بزرگترین ومهمترین مالیاتی که باید گرفته شود مالیات ملک است،قیمت ملک در کشور ما به دلیل نبود مالیات مناسب دهها برابر چیزیست که باید باشد و عده ای را به پول باد آورده رسانده ودیگران را به بردگی، وتوان و تلاشو شایسته سالاری وامید را به فنا داده،باید از تمام املاک کشوراز هر نوع، مالیات متناسب با ارزشش گرفته شود وبین همه هموطنان به طور مساوی باز توزیع شود،مثلا ۵درصد ارزش ملک سالیانه،یعنی ملکی که ۲۰ سال مالیات نداد متعلق به دولت وهمه ملت باشد‌.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۰۲ تير ۱۴۰۲
بی خیال شو چیز جدید یاد اینا تده اینا ملک را الان جارتا زمین کشاورزی بدبخت دهقان را میگن این اسمش ملک هست و میفتن به جونش تو روستاهه و ..‌ که باید ستد و مالیات و فاتحه همه جی خونده میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۰۲ تير ۱۴۰۲
بله با مالیات مثلا اگ ی کشاورز بخواد روی زمینش گندم بیاره اگ مالیات ازش بگیرید مجبوره قیمته گندم بخاطراینکه ضررنکنه ببره بالا واین وسط خریدارش ک مردم هستن باید پول بیشتری بپردازند ما هم میشم لنگه ونزوئلا یا کره شمالی بدبخت میشیم همین الانشم مردم دارن باتورم افسارگسیخته دست وپنجه نرم می‌کنند انگارتوکشورمون قحطی آمده!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۲ تير ۱۴۰۲
معنی مالیات یعنی چی ... کشوری که صنعت نداره و یا از منابع طبیعی برخوردار نیست مالیات رو جهت رفاه عمومی میگیره.... حالا از چه کسانی . از تاجرهای و فعالان مالی بیشتر درآمدش هست ... تو کشور ما فرق بین بیکار و شغل های خورد که اکثرا خدماتی هستن رو نمیدونه الان هم با اجرای کارت خوان بدون این که خرج مخارج . کرایه پول آب و برق و... کالا استفاده شده عوارض کثب .پول بیمه حساب نمیشه و فقط هر چی تراکنش کردی واست لحاظ میشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۰۲ تير ۱۴۰۲
-روش سوم پول شویی
2- رانت
3- گرفتن رشوه به‌صورت معامعله
4...
.
1000- فرار مالیاتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۰۲ تير ۱۴۰۲
متاسفانه بانک های اطلاعات هویتی اشخاص در سازمان امور مالیاتی ناقص است و قدرت شناسایی و تفکیک افراد با اسامی یکسان را ندارد . باید وزارت خانه جامع امور مالی و بازرگانی تشکیل شود و بانک مرکزی و بانک ها و این سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد و بازرگانی تجمیع شود و تحت نظارت خارج از دولت یعنی مجلس هم باشد و یک وزیر داشته باشد . تا کی مقاومت در برابر شفافیت را ادامه می دهند ؟!
Iran (Islamic Republic of)
دادرس
۱۰:۱۳ ۰۲ تير ۱۴۰۲
فقط پرداخت درست مالیات را بر حقوق کارمندان که در دست خودتان است را اجرا می کنید یک کارمند که حقوق 13000000 میلون تومانی می گیرد باید بنا به اعلام مالیات جدید حدود 1500000 هزار تومان مالیات پرداخت کند این است عدالت شما اگر راست می گوئید برید از بازیکنان فوتبال که دقیقه ای پول می گیرن و درآمدی چندین صد میلیونی ماهیانه دارن مالیات به حق بگیرید نه یک کارمند که این حقوق تا نیمه ماه هم برایش کافی نیست و بقیه ما را باید شرمنده زن و بچه اش و بصورت قرضی تا ماه بعد امرار معاش نماید شرمتان بیاید و بترسید از عدالتی که روزی سرتان را به تیغ خواهد سپرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۲ تير ۱۴۰۲
برو خداشکر کن پارتی داشتی همین کارمندی رو داری خیلی ها با مدارک با لا وسابقه بالا بیکارن وبرای آب وبرق وگاز وتلفن وهرچه می خرن مالیات میدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۰۲ تير ۱۴۰۲
مالیات در ایران بااین همه معدن ونفت وگاز حرام است.
مالیات مال کشوری است که هیچ معدنی ندارد.
هرچیزی که می خریم باید مالیات بدیم یعنی چه از جیب ما بکنید بدید به یه عده کارمند ومسول بی‌کفایت که کشور روبه این روز انداختن عرصه داشته باشیدبا این همه معادن ونفت گاز میشه ۱۰ کشور رواداره کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۰۲ تير ۱۴۰۲
سلام... سیستم مالیاتی دارای نقص فراوان هستش ..جلوی دلالب رو با مالیات گرفت ... نه فشار رو قشر کم درآمد و آزاد بیارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۰۲ تير ۱۴۰۲
کسانی که درآمد بالایی مثل دکترا دارند از پرداخت مالیات طفره میرن و حتی فرار بصورت های متفاوت ولی کارمندا وکارگرا همیشه تسلیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۸ ۰۲ تير ۱۴۰۲
فقط دنبال گرفتن مالیات از ملت هستید.
لطفا دولت پاسخ دهد با این مالیات ها کدام خدمات رسانی را به ملت کرده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۰۲ تير ۱۴۰۲
لطفا آماری از تعداد دستگاه های کارتخوان به تفکیک مشاغل و استانها ارائه کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۵ ۰۲ تير ۱۴۰۲
سایپا و ایران خودرو = استعمارگران پنجاه ساله مردم ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۰۱ تير ۱۴۰۲
نون شب نداریم چقد مالیات میخوای!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۰۱ تير ۱۴۰۲
واقعا" مسئولین محترم امور مالیاتی و اقتصادی نمی دانند علت اصلی این 13 میلیون حساب تجاری چیست ؟!!!
اگر کمی دقت میکردند متوجه می شدند که رقابت بانکها با یکدیگر به هنگام جابجایی پول و نگهداری آن وجوهات در حسابهای جدید بانک مبداء و جذب مشتری جدید ، دلیل اصلی تکثر حسابهای تجاری است !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۲۲:۳۶ ۰۱ تير ۱۴۰۲
سیصد هزار زامبی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۰۱ تير ۱۴۰۲
هیچ گونه اداره مالیات سودی واسه قشر کارگر وشغل آزاد نداره‌فقط نظارت و بازرسی مکرر و نحوه توزیع کالا از تولید به مصرف می‌تونه تورم رو کم کنه .... با ابزار مالیات قشر ضعیف و کارگر که همه ایام هفته رو شب روز کار می کنه اذیت نکنید این قشر اکثرا بیمه ندارن درآمد ثابت ندارن و ازهمه مهم تر هیچ تفریح و رفاحی هم واسه خانواده هاشون ندارن در ضمن پنج شنبه جمعه هم ندارن .... ابزار مالیات برای دلالان و کسانی هستن که یک شبه پول دار میشن بدون کار مفید و فعالیت صنعتی.... قانون مالیات بسیار ضعیف و کپی برداری اشتباه از سیستم های خارجی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۰۱ تير ۱۴۰۲
تمام حسابهای بانکی به صورت شبانه و روز و۲۴ساعت کنترول شود.خصوصا حسابهای دلالان املاک ، مطب پزشکان، داروخانه ها ،نمایشگاههای خودرو،درومانگاههای خصوصی،حسابداران درمانگاههای خصوصی، بازرسی یکی از قوانین دولتهت است که باید اجار شود وهیچ شکی وجود ندارد.
Germany
ناشناس
۲۱:۵۰ ۰۱ تير ۱۴۰۲
حساب های بانکی و‌ دارایی می تونه به حستب کارت ملی وصل بشه
مث چین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۰۱ تير ۱۴۰۲
فقط ما مانیم که میلیون نشدیم فقط به فکر امورتمان بگذاریم که شکمی سیر باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۰۱ تير ۱۴۰۲
وقتی پایان سال برسه، میبنی که یک نفر برات کار نکرده، جارو نکشیده، نظافت نکرده، سرما و گرما هم ندیده، در زیان هم شریکت نبوده، در پرداخت قسط هم اصلا نقشی نداشته، در دیر کردپرداخت قسط که رفتی از این و از اون قرض کردی بی تفاوت بوده و اومده و سهمشو میخواد، واقعا زور داره!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۰۱ تير ۱۴۰۲
حساب دکترها منشی اونها و... چک کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۰۱ تير ۱۴۰۲
سلام
خواهشاً قیمت خودرو را دریابید در کمتر از یک سال بیش از ۳ برابر قیمت آن شده است. چرا اینگونه تغییر کرده است؟ آیا دولت و مجلس نمی توانند یک خودرو را کنترل کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۰۱ تير ۱۴۰۲
هیچ فرد با درآمد و یا تولید کننده نباید از دادن مالیات در این کشور فرار کند
پزشکان و شرکتهای ساخت و ساز و تولیدیها همه وظیفه انسانی و ملی در قبال کشورشان دارند و هر که مالیات ندهد بهتر است به کشوری برود که از او مالیات نگیرند و همچنین کشوری در جهان وجود ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۰۱ تير ۱۴۰۲
در ژاپن و آلمان و کره و چین و روسیه و آمریکا و فرانسه و انگلیس و سوئد و همه کشورهای ثروتمند و پیشرفته مالیات گرفتن یک اصل و وظیفه عمومی است چه برسد به کشورهای فقیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۰۲ تير ۱۴۰۲
آره ولی کشورهای خارجی کاربرا مردمشون ایجادمیکنندمثل ما نیستند ک بیکارباشند!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۰۱ تير ۱۴۰۲
مالیات یک وظیفه است برای خدمت های بزرگتر دولت به ملت در ساخت بیمارستان و مدرسه و تامین زیرساختها و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۰۱ تير ۱۴۰۲
مالیات دادن یک حق شهروندی و بر عهده تک تک ایرانیانی است که باید در آبادی کشور خود شریک باشند و حتی غیر ایرانیانی که کسب و کار و نان و شغل و درآمدشان از این کشور است
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیزاده
۱۸:۰۴ ۰۱ تير ۱۴۰۲
هر که پر این کشور کسب و کار داشته باشد و این کشور بی کسب و کارش شده باید مالیات بدهد چه ایرانی باشد چه غیر ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۸:۰۳ ۰۱ تير ۱۴۰۲
هر ایرانی هون کارگران باید مالیات دهد و در این کشور هر که کار تجاری و هر حرفه ایی دارد باید مالیاتش را بدهد و قدردان کشورش باشد و هر که مالیات ندهد در واقع مفتخوری کرده
مالیات دادن یک قانون جهانی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۰۱ تير ۱۴۰۲
یکی به این آقا بگه چرا انقدر مالیات ها رو با بی عدالتی حساب کردید برای همه کسبه ها خیلی بالا و بدون حساب و کتاب مالیات نوشتید اگه اینطور پیش برید خیلی از مغازه بسته خواهد شد برای گردش حساب یک میلیارد و چهار صد هزار تومان در سال 40 میلیون مالیات حساب کردید چرا؟ پارسال 800 میلیون تراکنش داشتیم 5 میلیون مالیات بود کلی امسال مالیات رو 8 برابر کردند چرا؟آنقدر به مردم ظلم نکنید آنقدر به مردم فشار نیارید یه مالیاتی بنویسید که کاسب با رضایت و سر موقع با دلخوش پرداخت کنه و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۰۱ تير ۱۴۰۲
لطفاً یه سری به قرض الحسنه ها بزنید که تمام آهن فروش ها و دلال‌های آهن و صنف های دیگه دارن با حسابهای قرض الحسنه ها پولشویی میکنند و یک ریال هم مالیات نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۰۱ تير ۱۴۰۲
اسم زن هاشون ببرید زیر ذره بین حساب هاشون چک کنید متوجه می شوید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۰۱ تير ۱۴۰۲
5 میلیون جدید شناسایی نشده اند بلکه دو بار از یک مودی و از یک مکان درآمد مالیات گرفته اید یکبار از مغازه و یکبار از کارتخوان ها، هر جا و هر کسی مراجعه شد کارتخوان که در مغازه کار میکنه قبول نمیکنن. سعی کنید بنام فرار مالیاتی به عده ای هم ظلم و نقره داغ نکنید. و به هر بهانه ای مالیات و جریمه رو، رو دوش مردم نیندازید.
آخرین اخبار