دبیر مسابقات قرآن کریم جمعیت هلال احمر از شرکت بیش از ۸ هزار شرکت کننده در مسابقات کشوری خبر داد که در ۱۲ رشته به رقابت با یکدیگر پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین محمودرضا ذکاوت، دبیر مسابقات قرآن کریم جمعیت هلال احمر در مراسم افتتاحیه این مسابقات در مرحله کشوری که صبح امروز در تالار شیخ صدوق شاه عبدالعظیم حسنی برگزار شد، گفت: آیین نامه برگزاری این مسابقات اسفندماه سال گذشته تصویب و با هماهنگی معاونت آموزش و حوزه نمایندگی، ولی فقیه به کل استان‌ها ابلاغ شد که در این راستا مسابقات به مدت دو ماه و نیم برگزار شد.

وی افزود: این مسابقات در ۱۲ رشته شامل حفظ اجزا ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵ و کل قرآن کریم و حفظ سوره یاسین، قرائت در بخش بانوان در رشته قرائت ترتیل از سوره یاسین و در بخش آقایان در رشته ترتیل از سوره یاسین و در رشته تحقیق از سوره انبیاء، تفسیر قرآن با محوریت سوره مبارکه یاسین (منبع تفسیر نمونه)، نهج‌البلاغه در رشته ترجمه و شرح نامه امام علی (ع) به امام حسن (ع) با محوریت نامه ۳۱ نهج‌البلاغه و احکام برگزار شده است.

ذکاوت گفت: از کل کشور بیش از ۸ هزار شرکت کننده داشتیم. این مسابقات ۳ مرحله داشت و نفرات برتر معرفی شدند. همچنین ۴ هزار نفر در مرحله استانی شرکت کردند و نفرات برتر در مرحله کشوری در این دو روز تقدیر می‌شوند.

وی ادامه داد: تعدادی از رشته‌ها شامل تفسیر سوره یاسین، احکام، نهج‌البلاغه، حفظ یک جز و حفظ سوره یاسین به صورت آنلاین و غیر حضوری برگزار می‌شود.  

ذکاوت با بیان اینکه در این مسابقات ۱۲ داور بین‌المللی حضور داشته اند و مسابقات را داوری می‌کنند افزود: استان گیلان به عنوان استان برتر در کل کشور شناخته شد و ۲ هزار و ۱۳۰ نفر شرکت کننده داشته است که در مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات از عوامل اجرایی این استان تقدیر می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین ۱۱۰ قاری و اساتید قرآنی در ۱۰۱ امین سالگرد سازمان هلال احمر به عضویت سازمان هلال احمر در خواهند آمد و کاور هلال احمر می‌گیرند.

گفتنی است این مرحله از مسابقات از امروز اول تیرماه تا فردا جمعه دوم تیرماه در تالار شیخ صدوق شاه عبدالعظیم حسنی برگزار خواهد شد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین شیخ الاسلامی، معاون فرهنگی و امور آموزشی و پژوهشی حوزه نمایندگی ولی فقیه هلال احمر گفت: قرآن یک کتابی است که ظاهر آن الفاظ و واژه هاست، اما حقیقت آن یک واقعیت نورانی است. خداوند در قرآن کریم و در سوره مائده می‌فرماید که حقیقت قرآن حقیقت نور است در سوره شورا نیز خدا می‌فرماید قرآن یک روح و حقیقت نورانی است.

وی افزود: اساساً برای شناخت قرآن، مهم‌ترین منبع، خود قرآن و پرداختن به آیات و انس با آیات قرآن است. در اینکه قرآن چیست اختلاف نظر وجود دارد بعضی از افراد ظاهربین در تاریخ اسلام قرآن را همین الفاظ می‌دانند و به هیچ تفسیری از قرآن قائل نیستند حتی اگر در آیات قرآن آمده باشد که خداوند دست دارد اینان معتقدند خداوند دست دارد. 

حجت الاسلام والمسلمین شیخ الاسلامی اظهار کرد: برخی از افراد واژه‌های قرآن را مقدس می‌دانند در قرآن دو چیز داری؛ اول کتاب قرآن و دوم تقوا. این واژه‌ها اگرچه اصل هستند و از اهمیت بالایی در عالم هستی برخوردار هستند، اما واژه‌ها نقطه شروع برای رسیدن به معانی هستند.

وی توضیح داد: حقیقت قرآن همان معانی نیست؛ حقیقت قرآن یک نور و واقعیت است که در دوره هستی به شکلی تجلی می‌یابد. کسی که با قرآن انس دارد در قیامت یک شخص نورانی به سراغ او می‌آید و به واسطه انس با قرآن به او کمک می‌کند. 

معاون فرهنگی و امور آموزشی و پژوهشی حوزه نمایندگی ولی فقیه هلال احمر ادامه داد: مسابقات قرآن و نهج البلاغه هلال احمر، دو روز نفس کشیدن و زندگی کردن در بهشت است که باید آن را قدر بدانیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار