اقدام اساسی مجلس برای کاهش قیمت کالا‌های اساسی

نمایندگان مجلس با کلیات لایحه کاهش مالیات بر ارزش افزوده مایحتاج مردم موافقت کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۴ تیر) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در مورد لایحه دوفوریتی الحاق یک بند به تبصره (۶) قانون بودجـه سال ۱۴۰۲ کل کشور با ۱۸۳ رأی موافق، ۲۹ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در جلسه با کلیات طرح مذکور موافقت کردند.

محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس متن گزارش این کمیسیون پیرامون لایحه مذکور را به شرح زیر قرائت کرد:

لایحه دوفوریتی الحاق یک بند به تبصره (۶) قانون بودجـه سال ۱۴۰۲ کل کشور جهت رسیدگی به این کمیسیون به عنوان اصلی ارجاع گردیده بود در جلسه مورخ ۱/۳/۱۴۰۲ کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مورد رسیدگی قرار گرفت و کلیات آن با اصلاح در متن با اکثریت آراء به تصویب رسید. اینک گزارش آن در اجرای ماده ۱۶۱ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تقدیم مجلس می‌گردد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی در بیان تأثیر تصویب این لایحه یادآور شد: دولت لایحه‌ای را تحت عنوان الحاق بندی به تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ ارائه داده بود که ما به عنوان بند (ذ) در قانون بودجه آوردیم که اگر مجلس تصویب کند به این قانون الحاق شود.

وی تصریح کرد: در صورت تصویب این لایحه در بودجه سال ۱۴۰۲ نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای دارو‌های ضروری و تجهیزات مصرفی پزشکی که در داخل تولید مشابه ندارد، همچنین گندم، برنج، دانه‌های روغنی، انواع روغن خام و حبوبات، قند، شکر، چای و گوشت قرمز و مرغ به یک درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تأکید کرد: با توجه به اینکه این مواد مصرفی مورد نیاز عموم مجلس هستند با این اقدام می‌توان در شرایط سخت اقتصادی کنونی تا حدودی در زندگی روزانه مردم گشایش ایجاد کرد.

بابائی کارنامی: یارانه نباید به واردکننده تعلق گیرد

علی بابائی کارنامی در مخالفت با گزارش کمیسیون برنامه، بودجه محاسبات در خصوص لایحه دوفوریتی الحاق یک بند به تبصره (۶) قانون بودجه ۱۴۰۲ گفت: با تصویب این طرح پیشنهادی ما یارانه را به واردکننده می‌دهیم در حالی که باید یارانه به دست مصرف‌کننده برسد.

نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت باید اتفاقی رقم بزند که به عدالت نزدیک شود. در حال حاضر گرانی به ویژه در بحث دارو برای همه ما مهم است، اما مهم‌تر از آن شیوه کنترل آن بوده که در این لایحه به خوبی دیده نشده و نتیجه آن چیزی شبیه ارز ۴۲۰۰ تومانی خواهد شد.

صباغیان بافقی: مسئله اصلی گرانی و تورم، نبود نظارت است

محمدرضا صباغیان بافقی در مخالفت با گزارش کمیسیون برنامه، بودجه محاسبات در خصوص لایحه مذکور با بیان اینکه هدف اصلی این لایحه کاهش مالیات بوده و کسی با آن مخالف نیست، گفت: آیا با اجرای این لایحه در قیمت‌گذاری‌ها تأثیری شاهد خواهیم بود؟ آیا مسئله ما کاهش مالیات برای واردکننده است؟.

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه همین چندی پیش لایحه بودجه را تصویب کردیم و مجدد اقدام به اصلاح آن می‌کنیم، گفت: نماینده دولت توضیح دهد با تصویب این لایحه چه میزان مشکل گرانی و تورم حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه مسئله اصلی ما نظارت بر بازار است، عنوان کرد: گاهی قیمت‌ها در دو مغازه کنار هم با یکدیگر متفاوت است یا حتی در برخی شهر‌ها دو برابر شهر دیگر است، اما نظارتی دراین رابطه وجود ندارد.

صباغیان بافقی با بیان اینکه چنین راهکار‌هایی به هیچ عنوان راهگشا نخواهد بود، افزود: صدا و سیما در گزارش‌های خود گرانفروشان را نشان می‌دهد، اما نحوه برخورد و مجازات آن‌ها را نمایش نمی‌دهد و همین مسئله موجب تبلیغ گرانفروشی خواهد شد، چرا برخوردی با گرانفروشان و دلالان صورت نمی‌گیرد؟.

کریمی: لایحه مذکور درآمد مالیاتی دولت را به طور قطعی کاهش می‌دهد

علی اکبر کریمی در مخالفت با گزارش کمیسیون برنامه، بودجه محاسبات در خصوص لایحه دوفوریتی الحاق یک بند به تبصره (۶) قانون بودجه ۱۴۰۲ با بیان اینکه با این مدل سیاست‌گذاری تنظیم بازار دچار اخلال خواهد شد، افزود: در بسیاری از موارد لایحه مذکور با احکام دائمی مغایرت دارد.

نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر اینکه هرگونه تخفیف و ارفاق مالیاتی ممنوعیت دارد، گفت: در این لایحه به شکل قابل توجهی تخفیف مالیاتی در نظر گرفته شده که قطعاً علاوه بر اینکه نیاز به دو سوم آراء دارد، با برنامه ششم نیز مغایر است.

وی یادآور شد: همچنین این لایحه با بند (۱۷) سیاست‌های کلی و قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز مغایر است. در این قانون آمده است که با تأیید وزارت بهداشت هرگونه داروئی که مشابه داخلی ندارد، بدون پرداخت هرگونه وجهی از پرداخت مالیات معاف است، ولی در این قانون ما برای آن یک درصد مالیات تعیین می‌کنیم.

کریمی اضافه کرد: همچنین برای کالا‌های اساسی نیز فهرستی تهیه شده که این قانون آن را نیز دچار مشکل می‌کند. دولت هدفش این است که کالا‌های اساسی ارزان‌تر به دست مردم برسد، اما علاوه بر اینکه این لایحه مغایرت‌های جدی با احکام دائمی داشته درآمد مالیاتی دولت را به طور قطعی کاهش می‌دهد و هیچ تضمینی برای ارزان شدن کالا‌ها در سفره مردم نیز وجود ندارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: برخی اقلام که در این لایحه آورده شده، مصارف صنعتی دارد و به دست مصرف‌کننده نخواهد رسید، در چنین شرایطی چه تضمینی وجود دارد که مصرف‌کننده کالا را با قیمت کمتر دریافت کند.

یکی از راهکار‌های تنظیم بازار کاستن فشار واردات است

محمدحسن آصفری در موافقت با کلیات گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در مورد لایحه دوفوریتی الحاق یک بند به تبصره (۶) قانون بودجـه سال ۱۴۰۲ کل کشور گفت: سوالی که مردم در حوزه‌های انتخابیه ما با آن روبرو هستند این است که چرا قیمت کالا‌های اساسی نسبت به سال گذشته تا این میزان افزایش یافته است. بهای دارو‌ها و تجهیزات پزشکی هر چند وقت یکبار افزایش می‌یابد و این موضوع موجب گلایه مندی مردم شده است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس یازدهم ادامه داد: مهمترین دلیل گرانی کالا‌های اساسی، دارو و تجهیزات حقوق ورودی و همین مالیات است که اگر حذف نشود یا کاهش نیابد، روز به روز باید شاهد گرانی کالا‌هایی مانند قند، شکر، گوشت مرغ، گوشت قرمز و اقلام پروتئینی و... باشیم.

وی با بیان اینکه ما امروز وظیفه داریم راهکار کاهش قیمت‌ها را پیدا کنیم، گفت: کاهش مالیات بر ارزش افزوده کالا‌های اساسی و دارو یکی از این راهکار‌ها است. هر چه مالیات‌ها افزایش یابد، فشار بر مردم بیشتر می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: افزایش مالیات به دلیل کمبود منابع توجیه پذیر نیست، نباید کاری کنیم که مردم بگویند ۲ تومن در جیب ما می‌گذارند و ۲۰۰ تومان برمی دارند.

براساس این گزارش محمدحسین فرهنگی دیگر موافق کلیات گزارش مذکور؛ گفت: این گزارش لایحه دولت است، نه طرح مجلس؛ در واقع دولت برای حل مشکلات مردم که ما در تریبون‌های خود به آن اشاره می‌کنیم، به دنبال راهکار است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس یازدهم با بیان اینکه دولت با این لایحه به دنبال رفع مشکلات در راستای تامین اقلام ضروری جامعه است، ادامه داد: هر چند اکنون طرح کالابرگ الکترونیکی که در مجلس تصویب شد، برای سه دهک اجرایی می‌شود، اما تعداد دهک‌ها باید افزایش یابد، زیرا اکثر مردم در این حوزه با مشکل مواجه هستند.

وی تصریح کرد: یکی از راهکار‌های تنظیم بازار کاستن فشار واردات است که با این موضوع بهترین فرصت برای رقابتی شدن بازار فراهم می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه در گزارش مذکور تصریح شده که این کاهش مشمول کالا‌هایی شود که مشابه تولید داخل ندارد، گفت: این گام درستی است که دولت برای تسهیل امور مردم، تنظیم بازار و حمایت از مردم آسیب پذیر برداشته و مشمول اصل ۷۵ قانون اساسی نیز نمی‌شود.

سید ناصر موسوی لارگانی نیز در موافقت با گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در مورد لایحه دوفوریتی الحاق یک بند به تبصره (۶) قانون بودجـه سال ۱۴۰۲ کل کشور گفت: دولت پیشنهاد این کاهش را داده است تا مشکلاتی که در حوزه دارو وجود دارد رفع شود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس یازدهم ادامه داد: این کاهش شامل دارو‌ها و تجهیزاتی می‌شود که مشابه تولید داخل ندارند و برای دارو‌هایی است که ما ناچار به واردات آن‌ها هستیم، در واقع پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده موجب افزایش قیمت تمام شده برای مصرف کننده می‌شود.

وی افزود: دولت باید به موضوع نظارت بر قیمت کالا‌های اساسی ورود جدی کند و جریمه در نظر گرفته شده برای این گرانفروشی به گونه‌ای نباشد که در یک روز جبران شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم تصریح کرد: در برخی از محصولات در کشور به خودکفایی نرسیده ایم بنابراین علاوه بر دارو و تجهیزات پزشکی، محصولات و کالا‌هایی مانند گندم، برنج و دانه‌های روغنی نیز مشمول این کاهش خواهد شد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۰۶ تير ۱۴۰۲
چی میشه اگه قیمتها کاهش پیدا کنه اونوقت قیافه رسانه های معاند دیدن داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۰۴ تير ۱۴۰۲
اقدام اساسی ؟! خخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۰۴ تير ۱۴۰۲
بخدا حقشه که به هر کدوم از این نماینده ها چهل تا خودرو شاسی بلند بدهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۰۴ تير ۱۴۰۲
چه اقدام سرنوشت سازی!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۰۴ تير ۱۴۰۲
ای قالیباف، از شفافیت فرار نکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۰۴ تير ۱۴۰۲
با سلام خدمت شما طرح ساماندهی کارکنان دولت چیشد ؟؟ اینکه واجب تر وطرح قدیمی تری هست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۰۴ تير ۱۴۰۲
طرح پارتی بازی رو میگی
Iran (Islamic Republic of)
جاسم داغری
۲۲:۲۴ ۰۴ تير ۱۴۰۲
حالا چهارمین دولت این حرفها را کپی و پست می کنند بدون هیچ تغییر، و این دولت در حال اتمام روزگار خودش می باشد و همین تعدیل قیمتها شنیده می شود!!!
بله تعدیل یک اصطلاح دو وجهی یعنی میتوان در افزایش قیتمها این اصطلاح را هم استفاده کرد و بگویند در حال تعدیل قیمت ها هستیم!!! ولی کاربرد حقیقی این کلمه در تعدیل باید به کاهش قیمت ها مورد استفاده می شد نه در افزایش!!!
مردم خسته شدن از وعده هایی که دوام 24 ساعته ندارند!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۰۴ تير ۱۴۰۲
نتیجه این سه سال و اندی چیست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۰۴ تير ۱۴۰۲
سلام تو را به خدا فکری به حال مستاجر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۰۴ تير ۱۴۰۲
خدا لعنت کنه صاحب خونه های طماع رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۰۴ تير ۱۴۰۲
این مصوبه بیشتر به نفع خودیاست
چرا؟ چون مردم نیستند که واردات می کنند این خودی ها هستند که واردات دستشانه
مهم نیست چی تصویب بشه اصلا شما تعرفه و مالیات واردات صفر کن
مهم اینه چند به دست مردم مصرف کننده واقعی میرسه!!
در نتیجه این مصوبه بیشتر برای خودی هاست که مالیات کمتر بدهند و بالاتر بفروشند
تعجب نداره که سه سوته با 183 رای موافق روبرو شده!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۰۴ تير ۱۴۰۲
یا خدا ... قحطی بزرگ در راهه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۰۴ تير ۱۴۰۲
اقدام اساسی مجلسو خوب آومدی .دیگه مشکلات حل شد. به خدا نمیدونم با این مسئولین ایران گریه کنم یا بخندم .!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۶ تير ۱۴۰۲
نه بایدن خوبه مردک پیر حواس پرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۰۴ تير ۱۴۰۲
امسال انتخابات داریم لطفا تا جایی که امکان داره قیمت ها رو کاهش بدید قطعا در حضور پرشور مردم تاثیر داره. فرصت برای افزایش قیمتها همیشه در مملکت ما هست.
Germany
حسین
۱۸:۲۱ ۰۴ تير ۱۴۰۲
حق گفتی خدایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۰۴ تير ۱۴۰۲
درمورد مهار تورم ومعیشت ومتناسب سازی حقوق پی گیری شود.تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۰۴ تير ۱۴۰۲
هر نماینده ریس یک باند مافیایی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۰۴ تير ۱۴۰۲
پس فکر می کردی اینها شیفتگان خدمتند؟!!
Iran (Islamic Republic of)
hoo
۱۵:۲۲ ۰۴ تير ۱۴۰۲
یاخدااا شنبه میشه باز دوبرابر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۰۴ تير ۱۴۰۲
تازه جمعه همه چی گرون میشه بعد میگن من خودم تازه جمعه باخبر شدم ک چیزها گرون شدند!!!
Iran (Islamic Republic of)
hoo
۱۶:۵۱ ۰۴ تير ۱۴۰۲
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۰۴ تير ۱۴۰۲
خدا رحم کنه!!!!!! هر وقت شما و دولت صحبت از کاهش قیمت‌ها می‌کنید مردم بیشتر تحت فشار گرانی قرار گرفتند! دقیقاً این صحبت‌های شما شده چراغ سبز و کلید رمز آقایان آقازاده‌ها برای افزایش قیمت‌ها!!!!!!!! پس خواهشاً کاری نکنید بهتر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۰۴ تير ۱۴۰۲
سلام وخدا قوت ، خدمت نمایندگان محترم لطفا درزمینه متناسب سازی وهمسان سازی حقوق شاغلین وبازنشسته هم برابر عدالت رسیدگی گردد‌.تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۰۴ تير ۱۴۰۲
کاهش قدرت خرید حقوق بگیران به اوج خودش رسیده دولت ثابت کرده در جلوگیری افزایش فیمتها کاملا ناتوان است وتنها راه این مشگل افزایش حقوق حقوق بگیران است حقوقها باید حد اقل دوبرابر افزایش یابد درواقع با این افزایش. حقوق بگیران چند قدم از تورم جلو می افتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۰۴ تير ۱۴۰۲
خودتونو خسته نکنید قیمتها خودش میاد پایین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۰۴ تير ۱۴۰۲
تو این شرایط بدبختی و بیکاری و تورم وهرج ومرج بواقع،ده میلیون نیروی کار غیر فنی کارگر از افغانستان ریختند تو این مملکت ،برعکس کار دولت و حکومت ما چون بیکاری و تورم شدید داریم باید نیروی کار صادر کنیم نه اینکه چند میلیون اونم اکثرا قاچاق همه جوون زیر ۲۵سال ریختن توی ایران بعدشم اینها ارز مملکتو خارج میکنند و هزینه دارن برای کشور ،لطفا سانسور نکنید ونشر بدید اینها درد این ملت بیچاره است،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۴ تير ۱۴۰۲
اگه پیمونکارا برن کارمندای مفت خور و اضافی و وبال گردن حمتشون میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۴ تير ۱۴۰۲
تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی چی شد؟مگر قرار نبود پیمانکاران را حذف کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۰۶ تير ۱۴۰۲
همه کسایی که بدون آزمون با پارتی وارد شدن حالا چرا باید استخدام بشن این با عدالت سازگار نیست
من برای قبولی در آزمون استخدامی باید ۲۳۳ تومن پول بدم و برای یکنفر آزمون بدم شما چون پارتی داشتی حالا میخوای استخدام بشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۴ تير ۱۴۰۲
وقتی میرم خرید کنم وقتی قیمت ها رومیبینم ازخرید پشیمون میشم چون پولشوندارم بدم ما از نظر گرونی چهارمین کشورهستیم اونوقت میگن با این شرایط ازدواج کنید پول کجا بود کارکجابود دلتون خوشه جوون‌ها دارن ب چهل میرین بخاطر گرونی وبیماری نمیتونن ازدواج کنند کجان مسولین فقط بلدن بگن ازدواج کنید بچه داربشید خداخرجشو میده خجالتم خوب چیزیه خودشونم مشغول دزدی واختلاسند!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۴ تير ۱۴۰۲
اول اموال کل مسولان نظام رو اعلام کنید تا علت گرانی معلوم شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۴ تير ۱۴۰۲
ایشالا رفاه و برکت سرازیر سفره مردم کشور عزیزمون بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۴ تير ۱۴۰۲
ایولا
آخرین اخبار