یک نشریه آمریکایی اعلام کرد که سازمان‌های جاسوسی آمریکا چند روز پیش از شورش واگنر نشانه‌هایی مبنی بر آماده‌سازی این اقدام مشاهده کرده بودند.

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: مقامات اطلاعاتی آمریکا روز چهارشنبه به مقامات ارشد نظامی و اداری اطلاع دادند که یوگنی پریگوژین، رئیس گروه نظامی واگنر در حال آماده شدن برای اقدام نظامی علیه مقامات ارشد دفاعی روسیه است.

مقامات گفتند که آژانس‌های جاسوسی آمریکا چند روز قبل نشانه‌هایی داشتند که نشان می‌داد پریگوژین در حال برنامه‌ریزی طرحی است.

این اطلاعات نشان می‌دهد که آمریکا از رویداد‌های قریب الوقوع روسیه آگاه بوده است، مشابه آنچه سازمان‌های اطلاعاتی در اواخر سال ۲۰۲۱ هشدار داده بودند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در حال برنامه ریزی برای حمله به اوکراین است.

بنابر این گزارش، در این مورد، اطلاعاتی مبنی بر دشمنی طولانی مدت بین پریگوژین، که به عنوان «آشپز پوتین» در سن پترزبورگ شناخته می شد و مقامات دفاعی روسیه، هم محکم و هم هشداردهنده تلقی شد.

در حالی که دقیقا مشخص نیست که آمریکا چه زمانی برای اولین بار از این توطئه مطلع شد، مقامات اطلاعاتی روز چهارشنبه با مقامات دولتی و دفاعی جلسات توجیهی برگزار کردند. به گفته مقامات آشنا با جلسات توجیهی که خواستند نامشان فاش نشود، مقامات اطلاعاتی به گروه محدودی از سران کنگره اطلاع دادند، زیرا آنها مجاز به صحبت علنی نبودند. 

سی‌ان‌ان پیشتر گزارش داده بود که آمریکا به سران کنگره درباره نگرانی‌هایشان درباره آماده شدن پریگوژین برای به چالش کشیدن رهبری نظامی روسیه اطلاع داده است.

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه شبه نظامی واگنر در حالیکه ادعا می‌شد به ۲۰۰ کیلومتری مسکو رسیده است، به نیروهای خود دستور داد به پایگاه‌هایشان بازگردند. پریگوژین در یک پیام صوتی در تلگرام به نیروهای خود دستور داد برای جلوگیری از خون ریزی به سوی پایگاه‌های خود بازگردند. از سوی دیگر نماینده مطبوعاتی رئیس جمهور بلاروس خبر داد که پریگوژین پیشنهاد الکساندر لوکاشنکو برای توقف جنبش واگنر در روسیه و اقدام برای تنش زدایی را پذیرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۰ ۰۵ تير ۱۴۰۲
یعنی حماقت تا کجا!!!
این کار رسانه های آمریکایی که بگن آمریکا خبر داشته و این حرفا تا القا کنن آمریکا خیلی خفنه و ابر قدرته
این احمق ها در مواجه با ایرانم همیشه زودتر همه چیزو میدونن ولی شکست میخورن
التماس تفکر و شعور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۰۴ تير ۱۴۰۲
آمریکا خودش آتیش بیار مرکه بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۰۴ تير ۱۴۰۲
این جه کار بود کردی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۱۹:۱۱ ۰۴ تير ۱۴۰۲
و امریکا از آنجا که خیلی پرهیزکار و پاکدست و پاک چشم است و سوابق درخشانی دارد در تاریخ بشر هیچ پیشنهادی به یوگنی پریگوژین نداد که نداد. حاشا و کلا.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۸:۵۹ ۰۴ تير ۱۴۰۲
جالبه سازمان جاسوسی از حمله روسیه به اوکراین وخیانت واگنرها و..خبر داشته..منطقی توطئه وبرنامه ریزی وخرید وطن فروشان

ونفوذ های خائن وشورشها وانقلابهای رنگی بیشتر برنامه ریزی وتوطئه است تا جاسوسی..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۰۴ تير ۱۴۰۲
رئیس جمهور بلاروس نکته ای مثبت برای پوتین وروس
آخرین اخبار