شهروندان کلانشهر زاهدان از عملکرد برخی مسئولان در حوزه شهری و کمبود و بعضاً نبود امکانات اولیه شهری مانند سطل زباله گلایه و انتقاد دارند و در این زمینه قدیمی بودن زیرساخت خیابانها و خاکی بودن و چاله و ترک داشتن آسفالت معابر اصلی شهر از جدیترین دغدغههای آنهاست که همواره مطرح میکنند.
خاکی بودن معابر و خیابانها، سرعتگیرهای متعدد و غیراستاندارد و آسفالت قدیمی و ترک برداشته جزو گلایههای مردمی است که این نواقص هم بیماریهای تنفسی را به آنها تحمیل کرده هم خسارتهای متعدد به خودروها وارد میکند؛ هدر رفت زمان ارزشمند مردم در ترافیک هم که این روزها به امری عادی تبدیل شده است!
مدتی است شهرداری زاهدان بهسازی و ایجاد آسفالت استاندار برای برخی خیابانهای شهر را آغاز کرده، اقدامی که هر چند در نهایت به رفع مطالبه چندین ساله مردم منتج میشود، اما باز هم از حجم گلایهها کم نکرده است؛ گلایههایی که البته دوسویه است و مردم و مسئولان دوطرفه از یکدیگر دارند که به منظور بررسی عادلانه و منصفانه، پای درد دل و حرفهای مردم و مدیران نشستیم.
شهرکی یکی از شهروندان زاهدانی اظهار داشت: اینکه شهرداری زاهدان بعد از سالهای طولانی قصد دارد کوتاهیهای تاریخی خود در بحث آسفالت خیابانها را جبران کند جای خوشحالی و تقدیر دارد، اما به نظر من شیوه اجرا دارای نواقص زیادی است که به بیتدبیری مسئولان مربوط میشود.
وی افزود: شهرداری به جای اینکه دو طرف یک خیابان اصلی شهر مانند "دانشگاه" را مسدود کند و باعث ایجاد ترافیکهای سنگین شود، بهتر است ابتدا یک سمت خیابان را به اتمام برساند و سپس محور دیگر را آغاز کند که اینگونه موجبات رنج و عذاب شهروندان آن هم در این روزهای گرم را فراهم نکند!
عبدالغفور ریگی که جزو بومیان منطقه است نیز گفت: متاسفانه شهرداری زاهدان کار آسفالت را با جدیت انجام نمیدهد و تنها در ساعات اداری کار میکنند و سپس دست از فعالیت خود میکشند و تا روز بعد خبری از آنها نیست؛ در صورتی که در شهرهای دیگر مانند مشهد از ابتدای صبح کار آسفالت آغاز میشود و با چند شیفت کاری و افزایش کارگران، تا پایان شب راه به صورت آسفالت شده و مرتب زیر بار ترافیک میرود.
این شهروند زاهدانی ادامه داد: اگر شهرداری در این موارد از تجربیات شهرهای دیگر استفاده میکرد و یا مسئولان دستگاههای نظارتی و فرمانداری در صحنه حاضر شده و در میدان عمل بودند، شاید عملیات آسفالت یک خیابان در مدت زمان بسیار کوتاهتری به اتمام میرسید در صورتی که ما چند هفته است شاهدیم آسفالت اصلیترین خیابان شهر تراشیده شده و مردم با خیابان خاکی مواجه هستند و ظاهراً خبری از تسریع در روند اتمام کار نیست!
وی تاکید کرد: به نظر بنده نهادهای متولی نظارت لازم را نداشتهاند و اگر نظارت داشتهاند میزان بازدیدهایی که داشتهاند کم و بیاثر بوده که نتوانستهاند رضایت مردم را جلب کنند و این شیوه مدیریت شهری چیزی جز نارضایتی و تحمیل رنج و درد به مردم در پی نخواهد داشت.
مریم دهمرده که مادر دو فرزند دختر است گفت: منزل ما در یکی از همین خیابانهایی است که شهرداری اقدام به آسفالت آن کرده و، چون در اجرای آن کوتاهی داشتهاند، چندین روز است که خانه هر روز مملو از خاک میشود. زمانی که از منزل بیرون میرویم نیز تمام لباسها و ریههایمان از گرد و خاک موجود در این خیابان مملو میشود و مشکلاتی زیادی را به وجود آوردهاند.
وی تاکید کرد: از دادستانی زاهدان تقاضا داریم به این موضوع ورود کرده و جلوی ترک فعل و کمکاریهای احتمالی مسئولان را بگیرند و ما را از این رنج و عذاب نجات دهند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری زاهدان، اما در این زمینه حرفهایی خلاف گفته مردم را بیان کرد و اظهار داشت: پروژههایی که در این شهر آغاز شده به لحاظ عمرانی بسیار سنگین و زمانبر است؛ چرا که هم برداشت، زیرسازی، بهسازی و آسفالت مجدد و هم کنترل و رعایت شیوههای استاندارد هدایت آبهای سطحی را در دستور کار قرار دادهایم، اما قول میدهیم در کمترین زمان ممکن به اتمام برسد.
یعقوبی افزود: با وجود همه دشواریهای موجود، اما به محض اینکه یک محور به اتمام برسد بلافاصله زیر بار ترافیک میرود تا شهروندان نیز دچار سردرگمی نشوند، ولی نکته مهم عدم همکاری برخی از مردم با شهرداری زاهدان است که قدری کار را با کندی مواجه کرده است.
وی تاکید کرد: به منظور انجام این پروژهها جلسات زیادی با فرمانداری و پلیس راهور و دیگر نهادهای متولی برگزار شده و سپس کار آغاز میشود که برای اجرا باید مسیرها مسدود شود و این امر از طریق ایجاد موانع و داربست صورت گرفت، اما متاسفانه شاهد بودیم که بعضاً مردم به صورت خودسرانه موانع موجود را برداشته و اقدام به بازگشایی مسیر میکنند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری زاهدان ادامه داد: زمانی که یک محور توسط مردم و بدون هماهنگی بازگشایی میشود طبیعتاً سرعت انجام کار نیز با افت شدید همراه شده و کارگران ناچارند با احتیاط بیشتر کارها را پیش ببرند که باز هم به منظور حل این مشکل، به ناچار به مسدودسازی مسیر با خاکریزهای شنی اقدام میکنیم.
یعقوبی تصریح کرد: به جهت جلوگیری از سرقت تابلوها و اقدام خودسرانه شهروندان، مجبور شدهایم هر روز قبل از آغاز کار به وسیله شن و خاک مسیر را مسدود کنیم و در پایان روز مجدد با تحمیل هزینه و زمان بیشتری این خاکها را جابهجا کنیم، اما اگر مردم بیشتر همکاری کنند شاهد تسریع روند خواهیم بود.
وی در خصوص گلایههای مردمی از تک شیفت بودن کارگران نیز اظهار داشت: شهرداری در برخی روزها به صورت دو شیفت فعالیت میکند، اما به دلیل گرمای این روزها و آفتاب سوزان به ناچار از اواسط روز و ساعاتی که هوا خنکتر میشود کار آغاز میشود و تا نیمههای شب ادامه دارد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری زاهدان گفت: برنامه پیشبینی شده این است که خیابانهای "دانشگاه و میدان امام علی (ع) " زاهدان که بسیار هم پرتردد هستند تا قبل از عید قربان زیر بار ترافیک برود، اما در مورد مسیر میدان امام علی (ع) به سمت خیابان "امیرالمومنین (ع) " باید پس از اتمام این محورها و بعد از عید قربان تصمیمگیری نهایی شود و زمان اتمام آن نیز در روزهای آتی اعلام میشود.
سرپرست معاونت حقوق عامه دادستانی مرکز استان اظهار داشت: طی دو ماهه گذشته بازدیدهای متعددی از معابر و خیابانهای شهر انجام شده که متأسفانه در برخی نقاط که جزو خیابانهای اصلی زاهدان هم محسوب میشوند بیشتر از یک سال است که کندهکاری انجام شده، اما هیچ اصلاح و تعمیری صورت نگرفته و شهرداری آن محل را به حال خود رها کرده و رسیدگی نکرده است.
ابوالفضل احمدزاده گفت: در هفتههای اخیر در کنار بازدیدهای میدانی انجام شده، گزارشهای مردمی و شکایات متعددی نیز از شهروندان به معاونت حقوق عامه دادستانی رسیده که علت اصلی آن طولانی شدن روند زیرسازی، بهسازی و ایجاد آسفالت معابر از سوی شهرداری است که به غیر از تبعات اجتماعی تحمیل شده، بار ترافیکی بسیار سنگینی را ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر، شهرداری که باید با عوامل سد معبر برخورد کند خودش به عامل اصلی انسداد معابر تبدیل شده، چون در زمانی که یک معبر را مسدود میکنند باید مسیرهای جایگزین را معرفی کنند که این مهم انجام نشده و با این امر موجبات نارضایتی مردم را فراهم کردهاند.
وی افزود: یکی دیگر از ایرادات کار شهرداری، عدم قراردادن و جانمایی تابلوهای هشدار دهنده لازم در این خیابانهاست که با توجه به تاریکی خیابانها میتواند برای مردم خطرآفرین باشد که نسبت به رفع آن نیز باید در اسرع وقت و قبل از وقوع حادثه اقدام کنند.
به گفته احمدزاده؛ بعضاً شنیده شده مسئولان شهرداری علت تاخیر را نبود آسفالت اعلام کردهاند که در این خصوص نیز باید اعلام کرد اگر آسفالت مورد نیاز مهیا نبوده پس چرا به تخریب و مسدودسازی خیابانها اقدام کردهاید که این موضوع هم در صورت صحت حاصل بیتدبیری بوده است.
سرپرست معاونت حقوق عامه دادستانی مرکز استان تاکید کرد: با تمام این اوصاف به مدیران شهرداری اعلام کردهایم در نهایت ظرف مدت سه هفته آینده مهلت دارند تا تمام کندهکاریها، آسفالت معابر و خیابانها را به اتمام رسانده و مسیرها زیر بار ترافیک برود و اگر در مدت زمان قانونی تعیین شده محقق نشود ترک فعل عوامل دخیل محرز شده و با آنها برخورد قضائی لازم انجام میشود.
تسنیم