مدیر عامل آبفای تهران گفت: در فصول گرم سال میزان استفاده از آب‌های سطحی ۶۰ درصد و استفاده از آب‌های زیرزمینی ۴۰ درصد خواهد بود.

محسن اردکانی در خصوص وضعیت آبرسانی در استان تهران گفت گفت: در گذشته ۷۵ درصد آب تهران از پنج سد تأمین می‌شد، از سد طالقان یک خط بیشتر نداریم سد لار که ظرفیت اسمی آن ۹۰۰ مترمکعب بوده به ۴۰۰ متر مکعب رسیده است. در سد لار بحث فرار آب داریم که در وزارت نیرو طرحی برای جلوگیری از این اتفاق داریم که بتوان از این آب که به دریای خزر می‌رود برای تهران استفاده می‌شود.

او ادامه داد: وضعیت بارندگی در استان تهران حدود ۴۰ درصد کاهش نسبت به بلند مدت کاهش داشته و نسبت به سال گذشته حدود ۴.۵ درصد بیشتر بوده است. ذخایر سد‌های ما نسبت به سال گذشته کمتر است و ناگزیر هستیم از منابع زیر زمینی آب را جبران کنیم ۷۲۰ حلقه در شهر تهران و ۱۶۲۰ حلقه در مجموع استان تهران داریم. در فصول سرد ۵۵ درصد از منابع زیرزمینی بهره می‌بریم و ۴۵ درصد از آب‌های سطحی؛ در فصول گرم این نسبت تقریبا برعکس میشود و ۴۰ درصد آب زیرزمینی و ۶۰ درصد سهم آب‌های سطحی خواهد بود.

او در خصوص رینگ آبی تهران گفت: ۱۷۰ کیلومتر رینگ پیرامونی شهر داریم که ۱۲۰ کیلومتر آن اجرا شده و ۱۱۵ هزار مترمکعب مخزن در برنامه بوده که حدود ۶۰ هزار مترمکعب آن اجرا شده است. این رینگ امکان جابجایی آب در تصفیه خانه‌های ۷ گانه تهران را فراهم می‌کند.

اردکانی با اشاره به مخازن آب تهران گفت: ۱ میلیون و ۷۴۸ هزار مخزن در مدار بهره برداری داریم که تا پایان سال ۱۴۰۳ رشد ۱۶ درصدی خواهیم داشت و به ۳ میلیون و ۱۹۱ هزار مترمکعب خواهد رسید. این موضوع اعتباری معادل ۳ یا ۴ هزار میلیارد تومان نیاز خواهد داشت. ۳۷۴ مخزن اضطراری در تهران در حال اجرا داریم که ۱۰۱ مورد آن ساخته شده. ۱۰۰ مترمکعب آب را میتواند برای ما ذخیره کند و در هنگام بحران‌های آبی و یا شرایط اضطراری کمک کنند. 

او با اشاره به یکی از مصوبه‌های دولت در زمینه کاهش مصرف آب ادارات گفت: با توجه به خشکسالی که تجربه کردیم و اینکه استان تهران در سال آبی جاری پنجمین استان خشک کشور است، بر اساس مصوبه دولت کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف بودند مصرف خود را ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش دهند. مجموع ۵ وزارت خانه و زیر مجموعه‌های آن‌ها این مصوبه را رعایت نکردند که با قطعی آب مواجه خواهند شد.

اردکانی ادامه داد: ۱۴ هزار و ۱۲۹ کیلومتر شبکه فاضلاب در تهران مورد نیاز است که حدود ۴۲ درصد آن پیشروی داشته است. در تهران ۵۴ درصد شبکه فاضلاب انجام شده است. ۴۵۲ میلیون متر مکعب پساب تصفیه خانه‌های فاضلاب تهران است که میتواند در بخش صنایع و کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد.

مدیرعامل آبفای تهران گفت: در تصفیه فاضلاب جنوب تهران ۶۴ هزار مگاوات ساعت در سال برق تولید میشود و ۲۳۰ هزار تن در سال میزان کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را در پی خواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار