تولید بذر نمونه گندم و جو با توجه به شرایط آب و هوایی خراسان رضوی

محققان خراسان رضوی در حوز اصلاح ارقام غلات، موفق به تولید بذر نمونه گندم و جو با توجه به شرایط آب و هوایی این استان شده اند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: پس از ۱۲ سال فعالیت محققان، نهایتا بذری تولید کردیم که جزو نژاد‌های برتر است و قابلیت عملکرد بالاتر را دارد.
 
حمیدرضا شریفی افزود: این بذر طی یک فرایند پنج ساله، تکثیر و تحت نظارت "موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال"، تحت شرایط استاندارد تولید می‌شود و در نهایت در اختیار کشاورز قرار می‌گردد. 
 
وی ادامه داد: ما همه ساله در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، هسته اولیه بیش از ۳۰ رقم غلات را تکثیر می‌کنیم و در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم. 
 
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی ادامه داد: نتیجه این فعالیت، افزایش ضریب امنیت غذایی و خودکفایی در تولید گندم است و در نتیجه، درآمد کشاورزان نیز افزایش می‌یابد.
 
شریفی تصریح کرد: این ارقام برای شرایط متنوع اقلیمی مانند شوری و خشکی، اقلیم‌های سرد و گرم و شرایط درگیر با آفات و بیماری ها، تولید شده اند و این امکان را به کشاورزان می‌دهد که بتوانند در هر شرایط اقلیمی از رقم مناسب خود استفاده و به بالاترین عملکرد موردنظر خود دست پیدا کنند. 
 
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی اظهار کرد: در گذشته عملکرد ارقام ما درحد دو تا سه تن بود، ولی امروز در نتیجه فعالیت‌های مراکز تحقیقات و موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، ما ارقامی با ظرفیت عملکرد بالاتر از ۱۴ تن را داریم و کشاورزان نمونه که شرایط بِه زراعی را به خوبی فراهم کرده اند، رکورد‌های ۱۴ و ۲۰۰ تن را هم با این ارقام داشته اند که کشور مارا بی نیاز از واردات کرده است.
 
این مسئول در ادامه، با بیان اینکه بیش از ۹۳ درصد از سبد ارقام کشور در اختیار ارقام اصلاح شده داخلی است، افزود: این ارقام طی برنامه‌هایی مانند روز‌های مزرعه و برنامه‌های آموزشی، در مزارع کشاورزان به آن‌ها معرفی می‌شود.
برچسب ها: تولید بذر ، بذر گندم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.