ظاهری با اشاره به تولد اخیر سه گورخر در پارک ملی کویر، گفت: احتمال تولد سه کره گورخر دیگر تا ۲ هفته آینده وجود دارد.

بهرامعلی ظاهری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان  ابراز کرد: بارداری و زایمان ۲ گورخر در پارک ملی کویر گرمسار تا ۲ هفته آینده قطعی است و باید برای تایید بارداری و زایمان گورخر دیگر نیز ۲ هفته صبر کرد.

وی ادامه داد: اکنون ۲۸ راس گورخر در پارک ملی کویر گرمسار زیست دارند که با تولد سه گورخر دیگر تا ۲ هفته آینده، جمعیت این گونه ارزشمند در خطر انقراض به ۳۴ راس می‌رسد.

ظاهری اضافه کرد: پارک ملی گرمسار زیستگاه گورخر‌های در اسارتی است که از پارک ملی توران و خَبر کرمان به این منطقه منتقل شدند و اکنون گورخر‌های این منطقه نیز با محیط سازگاری پیدا کردند و زیست می‌کنند.

از هر سه کره گورخر یک کره باقی می‌ماند

وی با بیان اینکه گورخر‌ها دارای قابلیت تکثیر ضعیف هستند و به طور معمول از هر سه کُره این گونه یک کره باقی می‌ماند، افزود: احتمال بقای کره گورخر نر ضعیف است، چرا که گورخر نر، کره نر را نمی‌پذیرد و از بین می‌برد و همین عامل موجب کاهش جمعیت گورخر‌ها می‌شود.

ظاهری، طولانی بودن دوره بارداری و فقدان دوقلوزایی را از دیگر عوامل مؤثر در کاهش جمعیت گورخر‌های ایرانی مطرح کرد و با بیان اینکه بهترین مکان برای زادآوری این گونه حیات وحش طبیعت است، اظهار داشت: حفظ حیات وحش با حفاظت از زیستگاه در سایه تأمین سه عامل حیاتی شامل آب، غذا و امنیت، مهمترین اقدام برای حفظ نسل حیات وحش است.

وی تصریح کرد: تنوع ژنتیکی مناسب از جمله ویژگی‌هایی است که سبب شده امید برای احیای مجدد گورخر در پارک ملی کویر زنده شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.