روز سوم تیرماه، رویداد ملی «برکت دیدار» با هدف نمایش تازهترین آثار و ایدههای طراحان حوزه لباس محرم و اربعین در هتل هما تهران آغاز به کار کرد.
در جریان افتتاحیه این رویداد، سید مجید امامی، رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، صاحبان اصلی این رویداد را طراحان، تولیدکنندگان و فعالان صنعت مد و لباس دانست و این رویداد را عرض ارادت به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) عنوان کرد.
مهدیه هاشم زاده، دبیر کمیته اجرایی رویداد ملی دیدار برکت، درمورد این رویداد ملی بیان کرد: رویداد ملی دیدار از سوم تا پنجم تیرماه در هتل هما برگزار شد و لباسهای ارائه شده در قالب لباسهای کودک و نوجوان، بانوان و آقایان بودند و بازخوردی که از نمایشگاه دریافت کردیم این بود که سفارش انبوه چند هزار دست لباس گرفته شد و بدنبال آن، لباسهایی هم که به مرحله سفارش انبوه نرسیدند در رویدادهای بعدی در قالب انبوه و عرضه مستقیم به دست مصرف کننده نهایی میرسند و به همین دلیل، در ماههای محرم و اربعین، بستر فروش برای فروشندهها پیش بینی شده است که این اتفاق نه تنها در ایران بلکه در نجف هم اتفاق خواهد افتاد و همین بستر فروش باعث تولید انبوه لباسها میشوند.
به گفته دبیر کمیته اجرایی رویداد ملی دیدار، اختتامیه روز گذشته رویداد، غیر رسمی بود که اختتامیه رسمی بعد از عید غدیر خم برگزار خواهد شد و در جریان آن، از کاتالوگ رویداد و لباسهای عکاسی شده رونمایی میکنیم که به زبانهای عربی و انگلیسی ترجمه شده اند و برای کشورهای دیگر نیز، قابل ارائه است تا بازاریابی آن انجام شود و در آن زمان، تور مجازی وجود دارد که در آن، بسترهای فروش خواهیم داشت و مخاطب از طریق لینک موردنظر میتواند به لباسها دسترسی داشته باشد و از نحوه سفارش گیری آنها اطلاع پیدا کند که به چه صورت انجام میشود تا بتواند لباس موردنظر خود را به طراح و تولیدکننده سفارش دهد و برای او دوخته شود. بنابراین، در اختتامیه اصلی که بعد از عید غدیر است از طرحهای برگزیده تقدیر خواهد شد.
هاشم زاده با اشاره به هدف از برگزاری رویداد ملی دیدار ادامه داد: نمایشگاه دیدار با هدف ارائه لباسهای کاربردی محرم و اربعین برگزار شد که همه آنها قابلیت تولید انبوه را دارند و برای تولید آماده هستند و شرکت کنندگان این نمایشگاه، تولیدکنندگانی بودند که از طرحهای کالکشن محرم و اربعین خود رونمایی کردند که این لباسها با سفارش گیریهای انجام شده به تولید انبوه میرسند.
او درمورد استقبال تولیدکنندگان از نمایشگاه دیدار گفت: لباسهای کالکشن محرم و اربعین روی تن مانکنها به نمایش درآمدند و حدود ۳۰۰ طرح برای لباس بانوان اختصاص داده شده و بقیه آنها مختص لباس آقایان و اکسسوری بانوان بود و حدود ۴۵۰ طرح به نمایش گذاشته شد و بیشترین استقبال هم از لباسهای آقایان بود. چون طراحیهای این لباسها فاخرتر بودند و روی مفهوم آنها بیشتر کار شده بود و در این میان، تیشرتهای چاپی با استقبال بیشتری روبرو شدند و حدود ۵ هزار سفارش از تیشرتهای مردانه در نمایشگاه رویداد ثبت شد و بقیه لباسها که شامل لباسهای زنانه بودند هم، توسط برخی از تولیدکنندگان و توزیع کنندگان انتخاب شدند و قرار شد آنها به صورت مستقیم و بدون واسطه با برندها ارتباط داشته باشند و این لباسها را در مجموعههای خود به فروش برسانند.
دبیر کمیته اجرایی رویداد ملی دیدار تصریح کرد: این نمایشگاه به گونهای طراحی شده بود که کسب و کارهای حوزه مد و لباس میتوانستند با یکدیگر آشنا شوند و ارتباط بگیرند چراکه نمایشگاه ملی رویداد با این هدف برگزار شد که حلقه تولیدکنندگان به حلقه توزیع کنندگان متصل شود و آنها با یکدیگر ارتباط بگیرند و به همین دلیل، قصد داشتیم از این طریق، ضریب حداکثری داده شود. یعنی به جای این که مخاطب و مصرف کننده نهایی صرفاً به خرید یک عدد لباس بپردازد نمایشگاه بستری شود که لباسها به تولید انبوه برسند و مصرف کننده، کسب و کار و توزیع کننده فقط یک لباس سفارش ندهد تا جایی که ممکن است از یک طرح، ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ مورد سفارش داده شود و در شبکه توزیع به ضریب حداکثری برسد.
هاشم زاده گفت: با توجه به این که هدف از برگزاری نمایشگاه ملی رویداد این بود که یک سری از لباسهای کاربردی به دست ما برسند نه این که فقط لباسهایی باشند که توسط طراحان ارائه میشوند و ممکن است به تولید انبوه نرسند و از آن جایی که اغلب شرکت کنندگان، تولیدکنندهها بودند لباسها میتوانند به تولید انبوه برسند و یکی دیگر از اهداف این نمایشگاه صنعتی سازی آن بود که قابلیت رقابت با کف بازار را داشته باشد و اگرچه این مهم به صورت صد در صدی نبود، ولی حدود ۴۰درصد لباسها یی که در نمایشگاه ملی رویداد ارائه شد مطابق با سلیقه بازار و قشر خاکستری بودند؛ افرادی که میخواهند از لباسی استفاده کنند که نه خیلی باحجاب یا بی حجاب باشد و این نمایشگاه توانست حدود ۴۰درصد نیاز بازار را از لحاظ طراحی برطرف کند.
هاشم زاده افزود: هدف ما این است که در مناسبتهای مذهبی، کالکشنهای مخصوص به آنها را ارائه دهیم و پس از این رویداد، اعیاد شعبانیه است که درمورد آن برنامه ریزی کرده ایم و حتی این برنامه شامل عید نوروز هم میشود و در اتاق فکرمان، این برنامه را داریم که اول کلاس آموزشی برگزار کنیم؛ به طوری که طراحان و تولیدکنندگان در این کلاسهای آموزشی شرکت کنند و براساس آموزشها از انتخاب پارچه تا انتخاب طرح، یک سری طرحها را ارائه دهند و همه چیز حرفه ایتر پیش برود و همه شرکت کنندگان از قبل آموزش دیده باشند و سپس، وارد رویداد شوند که مجموعه ما تحت عنوان سدن پوش، این کلاسها را با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس برگزار میکند.