پروژه بازچرخانی پساب صنعتی در فولادخوزستان با حضور جمعی از مسئولان استانی و کشوری به بهره برداری رسید.

داوود میر شکار سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: از نگاه یک ایرانی از تلاشگرانی که در صنعتی با قدمت ۵۰ سال برای تولید و موفقیت تلاش می‌کنند، احساس غرور می‌کنیم و از دیدگاه یک محیط زیستی انجام این پروژه نیز شایسته تقدیر است؛ چرا که یک مجموعه به این بلوغ رسیده که در حوزه مسئولیت اجتماعی، پیشگیری و کنترل آلاینده‌ها به سمت توسعه پایدار گام بردارد.

او می‌گوید: مجموعه فولاد خوزستان با تلاش خود توانسته، فرآیند مصرف انرژی را اصلاح کرده و برداشت از منابع آبی را کاهش دهد و باید از تجربیات با ارزشی که امروز در این مجموعه به ثمر رسیده در صنایع پایین دستی و سایر تولید کننده‌ها الگو برداری شود.

به گفته او محیط زیست مخالف تولید و توسعه نیست؛ بلکه خواستار توسعه پایدار می‌باشد و در کنار آن سلامت نیروی انسانی دارای اهمیت ویژه‌ای است و توجه به آن را از مهمترین وظایف صنعت می‌دانیم. در این راستا باید آلودگی‌های زیست محیطی را کنترل کنیم تا به مجموعه افرادی که در این صنایع بعنوان نیروی انسانی فعالیت دارند، آسیب نرسد و همچنین به سمت پیشگیری از آسیب به نیروی انسانی حرکت کنیم و آن را مقدم بر درمان بدانیم. 

میرشکار گفت: کار‌های خوبی در مجموعه فولاد خوزستان در چند سال گذشته شروع شده و با همفکری مجموعه محیط زیست استان با بخش محیط زیست فولاد خوزستان برای کاهش آلاینده‌های زیست محیطی در این شرکت، ۲۸ پروژه تعریف شده است تا با اجرایی شدن آن‌ها گام مهمی در راستای کاهش آلودگی‌های محیط زیست مجموعه برداشته شود.

این مقام مسئول می‌گوید: قرار بود این پروژه‌ها تا پایان سال ۱۴۰۲ به پایان برسد؛ لذا با توجه به عوامل پیش آمده در روند کار این تاریخ تا سال ۱۴۰۴ تمدید شده است و امیدواریم تمام این پروژه‌ها در این تاریخ به پایان برسند.

میرشکار گفت: از مجموع این پروژه‌ها تاکنون ۱۰ پروژه عملیاتی گردیده است و ۱۸ پروژه دیگر نیز در حال شروع به کار است و با انجام این پروژه‌ها ما می‌توانیم شاهد یک صنعت پاک در شهر اهواز باشیم.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: هزینه‌های انجام شده در حوزه فعالیت‌های محیط زیستی بازگشت سرمایه و رونق اقتصادی است؛ هر چند در ابتدا این پروژه‌ها هزینه آور باشند، ولی در چند سال اول می‌تواند بازگشت سرمایه خوبی برای مجموعه داشته باشد و به یک منبع اقتصادی تبدیل شود. او در پایان گفت: محیط زیست متعلق به همه مردم و آیندگان است و اقدامات زیست محیطی امروز در زندگی مردم و آیندگان تاثیر خواهد داشت.

 امین ابراهیمی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: پروژه بازچرخانی پساب صنعتی با سرمایه‌گذاری ۲.۷ میلیون یورو و ۴۴۳ میلیارد ریال با هدف بازیافت پساب صنعتی، کاهش برداشت آب خام از کارون، بهینه‌سازی مصرف آب با ظرفیت تولید ۷۵۰ مترمکعب آب RO با راندمان ۸۵ درصد و مواد اولیه مصرفی پساب خروجی از تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی به میزان ۹۰۰ مترمکعب طراحی و اجرا شده است.

او می‌گوید: این پروژه در زمینی به مساحت حدود ۱۵ هزار مترمربع و سطح زیر بنای ۸ هزار مترمربع احداث و تماما توسط نیرو‌های بومی با دانش و تکنولوژی داخلی اجرا شده است. همچنین باعث اشتغال بیش از ۱۰۰ نفر مستقیم و ۸۵۰ نفر غیرمستقیم در زمان پروژه شده است. در زمان بهره‌برداری نیز اشتغال ۲۴ نفر به صورت مستقیم و ۲۴۰ نفر به صورت غیرمستقیم را فراهم می‌آورد.

ابراهیمی گفت: شرکت فولاد خوزستان اولین شرکت فولادی است که پساب‌های صنعتی خود را وارد سیکل بازچرخانی کرده و میزان مصرف آب از منابع طبیعی را کاهش داده است. با اجرای این پروژه ۶۰ درصد از پساب شرکت مجدد به سیکل تولید باز می‌گردد و سبب کاهش وابستگی به منابع طبیعی می‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان با اشاره به پروژه دیوار توری اطراف سایت انباشت و برداشت گفت: این پروژه برای اولین بار در ایران و منطقه با هدف کنترل باد بردگی مواد از انبار‌های سنگ آهن با هزینه ۲۳۰ میلیارد ریال در مساحت ۴۰ هکتار با ارتفاع ۲۷ متر در حال اجرا است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.