اعلام محور‌های پژوهشی اولویت‌دار آذربایجان شرقی

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار آذربایجان شرقی محور‌های پژوهشی اولویت‌دار استان طی امسال را اعلام کرد.

آقای سلمانیان در کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان آذربایجان شرقی گفت: پنج محور اولویت دار استان در حوزه پژوهش، اقتصاد، حفاظت محیط‌زیست، چالش‌های فرهنگی و اجتماعی، حوزه فناوری و هوشمندسازی و چالش‌های آب و انرژی است که بر اساس شاخص‌های ضرورت، کاربردی‌بودن، میزان انطباق با محور‌های اولویت‌دار، استانی بودن ، عمومیت و دامنه اثربخشی ارزیابی خواهد شد.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی در پژو‌هش های خود باید این نکته را مدنظر قرار دهند که پژوهش‌های انجام‌یافته تا چه حد در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های مدیریتی تاثیرگذار خواهد بود.

 وی بر نتیجه‌گرا بودن پژوهش‌ها تاکید کرد و گفت: اگر قرار است پژوهش‌های انجام‌یافته توسط دستگاه‌ها اجرایی نشده و عملی نشوند بهتر است روی آن‌ها هزینه‌ای انجام نشود.

آقای سلمانیان افزود: باید مشخص شود پژوهش‌های انجام‌یافته تا چه میزان در تصمیم‌گیری‌های مدیران نقش داشته و چند درصد از آن‌ها به مرحله اجرا و عمل رسیده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: پژوهش‌ها را باید از لحاظ کیفی و قابلیت تبیین به مرحله‌ای برسانیم که واقعاا مفید و در جامعه تاثیرگذار بوده و به نقطه‌ای برسد که پژوهش‌ها عملیاتی و کاربردی باشند.

وی به موانع موجود در این کار هم اشاره کرد و گفت: یکی از دلایلی که این پژوهش‌ها به سرانجام نمی‌رسد این است که بعضاً برخی دستگاه‌ها  به کاری که می‌کنند اعتقادی ندارند و علاقه‌ای از خودشان برای انجام کار از خود نشان نمی‌دهند.

آقای سلمانیان لزوم استفاده از مراکز علمی کاربردی در انجام پژوهش‌ها را یادآور شد و افزود: اولویت کاری مراکز علمی کاربردی باشند که هم دستی در اجرا دارند و هم در حوزه علم شاخص هستند چرا که این شرایط بهتر از مراکزی هستند که صرفاً در حوزه علم و تئوریک فعالیت می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.