مقدم گفت: ثبات اقتصادی و زیرساخت‌هایی که توسعه ترانزیتی کریدور شمال ـ جنوب از مسیر چابهار را هموار می کند مشوق های خوبی برای سرمایه گذاری است.

امیر مقدم، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار اظهارکرد: با استفاده از ظرفیت خدادادی و موقعیت ژئوپولوتیک چابهار، این بندر می‌تواند به پایگاهی برای تبادلات ترانزیتی در کریدور تجاری شمال به جنوب تبدیل شود و نقطه اتصالی برای تجارت آسیای میانه و مرکزی باشد.

وی بیان کرد: در طول یک سال گذشته روسیه با ۲.۷ میلیارد دلار بزرگترین سرمایه‌گذار در ایران بوده که در ۲ طرح نفتی سرمایه‌گذاری کرده است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار افزود: با توجه به عزم جدی ایران و روسیه برای توسعه کریدور شمال ـ جنوب، سال پیش‌رو می‌تواند سال جهش اقتصادی و رونق برای این کریدور باشد.

وی ادامه داد: برای توسعه ارتباطات ایران و روسیه محورهای مختلفی وجود دارد که بهترین آن در شرایط فعلی می‌تواند فعال‌سازی کریدور شمال ـ جنوب باشد.

مقدم تصریح کرد: روسیه به دنبال ایجاد کریدوری برای اتصال به بازارهای مهمی همچون هند و شرق آسیا از چابهار است همچنین تلاش روسیه برای اتصال بندر آستاراخان به چابهار از طریق انزلی برای کوتاه کردن مسیر متعارف کانال سوئز هست.

وی افزود: جنوب و شرق آسیا در اندیشه چابهار هستند و علاوه‌بر هند و روسیه و کشورهای آسیای میانه، کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیز برای ورود به بازار کشورهای آسیای میانه به دنبال حضور در چابهار و استفاده از مزیت‌های کریدور جنوب به شمال هستند و همچنین برای ترکیه که در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری عظیمی در کشورهای آفریقایی داشته، حضور در منطقه و دسترسی مناسب به این بازارها ضرورت داشته و به همین دلیل توجه ترکیه به چابهار جلب شده است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار اظهارکرد: در نهایت کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا برای ورود به بازار روسیه و شرق اروپا، حساب ویژه‌ای روی مسیر ترانزیتی چابهار باز کرده‌اند. تجار و تولیدکنندگان اروپایی نیز برای حضور در قلب بازار بزرگ آسیای شرقی و حتی جنوب آسیا، نیاز به یک هاب تولید، توزیعی و ترانزیتی دارند که چابهار می‌تواند این نقش را برای آن‌ها بازی کند.

وی گفت: شـریک تجاری دیگر ایـران در توسعه بنـدر چابهـار، چیـن اسـت. چین کـه تمرکـز خود را بر توسعه بندر گوادر پاکستان گذاشته، نگاهی هم به چابهار و حضور ایران در چارچوب ابتـکار یک کمربنـد - یـک جاده دارد.

مقدم تصریح کرد: پهلوگیری کشـتی اقیانوس پیمـا که به عنـوان نخستین خـط در بندرعباس تخلیه می شد در کنار خط کشتیرانی مستقیم از مبدأ چیـن بـه چابهار و همچنین قرابت دیپلماتیـک و اقتصـادی ۲ کشـور، احتمال سرمایه گذاری بیشـتر چیـن در ایـن بندر را تقویت کرده اســت.

وی افزود: طبــق گزارش‌های منتشر شـده، قـرار است چین برای توسعه بنادر مَکُران وارد ایران شـود و مذاکراتی هم در همین زمینه انجام شـده اســت.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار بیان کرد: با استقرار دولت سـیزدهم و تـلاش برای اجرای توافقنامه همکاری، سرمایه گذاری چین بیشـتر در پروژه های حمل و نقـــل، راه آهن و سـاخت اسـکله صـورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه اتصـال بندر چابهار و جاسک بــه بنـدر گـوادر پاکستان از طریــق خــط ریلی شـرق بــه غــرب بــه عنــوان یکــی از مفـاد توافقنامـه ایـران و چیـن، بیانگـر تبدیـل چابهـار بـه ایسـتگاه ابتـکاری طـرح یـک کمربنـد- یــک جــاده اســت، ادامه داد: کارشناسان معتقدند چین برای کسب رتبه بزرگترین اقتصاد جهان در رقابت با آمریکا از طریق راه ابریشم تصاحب راهها را مدنظر دارد.

وی بیان کرد: قرار گرفتن چابهار در محل تلاقی کریدورهـای ترانزیتـی جهان، واقع شدن در مسـیر دسترسـی بـــه آبهـای آزاد بـــرای کشـورهای محصـــور در خشـکی (افغانسـتان، ترکمنسـتان، ازبکسـتان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقسـتان) و دارا بـودن عنوان چهارمیـن بندر مهم تجاری ایران از نظر مساحت و پسکرانه پـس از شهید رجایی، امام خمینی(ره) و امیرآباد از جمله ویژگی‌هایی هست که نظر سرمایه گذاری سایر کشورها را بـــه خود جلب کرده اســـت.

مقدم افزود: از طرفی کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا برای ورود به بازار روسیه و شرق اروپا، حساب ویژه‌ای روی مسیر ترانزیتی دریایی چابهار باز کرده‌اند و در صورت تحقق این مهم زمینه برای توسعه دریا محور فراهم می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.