اقبال حمیدی مدیر کل حفاظت محیط زیست کردستان اظهار کرد: راهها در عصر حاضر از الزامات و زیرساختهای اصلی زندگی نوین و توسعه کشورها به شمار میرود. افزایش بیش از حد جمعیت و گسترش جوامع شهری در کشورها موجب ایجاد و توسعه هرچه بیشتر شبکه راهها شده است.
او با بیان اینکه در بسیاری از کشورها تلفات جادهای مهمترین عامل مرگ و میر بسیاری از گونهها به طور مستقیم و همچنین غیرمستقیم با مرگ نوزادانی بوده، که مادرانشان در تصادفات جادهای جان باخته اند بوده است، افزود: مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستانهای استان در گشت و کنترلهای خود در مسیر مناطق تحت مدیریت با لاشه حیوانات برخورد کرده اندکه در اثر تصادفات جادهای تلف شده اند و شاید بسیاری از این تلفات نیز مشاهده و ثبت نشده باشند.
حمیدی خاطرنشان کرد: استان کردستان به دلیل وجود شش منطقه حفاظت شده، پناهگاه و تالاب بین المللی زریبار، دوآثار طبیعی ملی و همچنین وجود مناطق بکر و دست نخورده، زیستگاه غنی بسیاری از گونههای ارزشمند حیات وحش است و این در کنار وضعیت خاص توپوگرافی استان که بسیاری از این مناطق در نزدیکی مراکز مسکونی و به طبع آن جادههای اصلی و فرعی مواصلاتی قرار گرفته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان تصریح کرد: تصادفات جادهای منحصر به بروز خسارات انسانی، جانی و مالی نمیباشد، بلکه حیات وحش را نیز تهدید میکند. تلفات جادهای را میبایست به عنوان یک تهدید جدی برای حیات وحش تلقی کرد، چرا که این عامل میتواند تأثیرات طولانی مدت بر اکوسیستم منطقه بگذارد.
او با اشاره به اینکه در صورت تداوم تصادفات جادهای احتمال گونههای با ارزش این استان وجود دارد، تاکید کرد: یکی از آسیبهای جدی ناشی از عدم توجه پیمانکاران راه سازی به الزامات زیست محیطی در زمان احداث، تعریض و بازسازی محورهای مواصلاتی به ویژه ایجاد کریدور و ساخت پل و زیر گذر در محل تردد حیات وحش بخصوص گونههای در معرض انقراض و حمایت شده میباشد.
حمیدی در پایان بیان کرد: متاسفانه هرساله تعداد زیادی از گونههای وحش نظیر روباه، جوجه تیغی، شغال، سنجاب و ... در حوادث جادهای و برخورد با وسایل نقلیه در استان تلف میشوند؛ امید است که با همکاری مستمر راهداری، مردم و دوستداران محیط زیست دیگر شاهد چنین حوادث ناگواری نباشیم و در مناطق که لازم است راهداری و حمل و نقل جادهای با هماهنگی و نظرات کارشناسان محیط زیست در خصوص نصب تابلوهای هشدار دهنده اقدام کنند.