عباس شعبانی، سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران اظهار کرد: برای بهبود روکش معابر پایتخت بالغ بر ۱۰میلیون تُن کمبود آسفالت داریم.
وی گفت: کارخانهای که امروز به بهرهبرداری میرسد، کمتر از یک اتوبوس تولید آلودگی میکند.
شعبانی اظهار کرد: یکی از چهار تحول شهر تهران که شهردار تهران بر روی آن تاکید دارد، تحول در کالبد شهر بود که نگهداشت شهر و مهمترین آن بحث آسفالت است. دو وظیفه قانونی شهرداری تهران با افتتاح کارخانه آسفالت محقق میشود.
سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران ادامه داد: اگر عمر مفید آسفالت را نزدیک به ۱۰ سال در نظر بگیریم هر ساله ۱۰ درصد از سطح معابر پایتخت معادل ۱۱ کیلومتر مربع به روکش مجدد آسفالت نیاز دارند. با توجه به این حجم، مرمت معابر تهران سالانه به یک و نیم میلیون تن آسفالت نیاز خواهد داشت.
شعبانی اظهار کرد: میزان آسفالت پخش و اجرا شده در سطح معابر پایتخت سالانه از ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن بیشتر نرفته است. همین میانگین سالانه که البته به مدد کارخانجات آسفالت سازمان مهندسی و عمران و خرید از بخش خصوصی محقق شده، نشان دهنده عقب ماندگی ۱۰ میلیون تنی در تولید آسفالت است؛ لذا با توجه به اهمیت پروژههای بهسازی معابر شهر تهران، مدیریت شهری بر آن شد تا کارخانه شماره یک آسفالت را در غرب تهران راهاندازی کند.
وی با بیان اینکه ۱۱۰ میلیون کیلومتر وسعت معابر تهران است، تصریح کرد: هزینه نگهداری از این معابر بین ۳تا۴هزار میلیارد تومان است.
وی با تاکید بر اینکه ۲۵۰۰ نفر به طور مستقیم در پروسه آسفالت کاری، مشغول هستند، افزود: بیش از ۱۳۰۰دستگاه به طور شبانه روزی مشغول فعالیت هستند و ۱۷۰اکیپ در حال حاضر به آسفالت کاری مشغول هستند.
شعبانی ادامه داد: امروز با افتتاح کارخانه آسفالت و با افتتاح کارخانه بعدی، یک میلیون تن از حجم عقب ماندگی کم میشود.
شعبانی با اشاره به ساخت کارخانه با مونتاژ و حمل سه هزار قطعه، یادآور شد: با توجه به اینکه این کارخانه از یک فیلتر ۹۲۰ متر مربعی و ۷۸۰ بگ فیلتر برخوردار است، میزان ذرات معلق خروجی از آن در پایینترین سطح ممکن و کمتر از ۲۰ PPM و میزان آلایندگی صوتی هر یک از این واحدها نیز کمتر از ۶۰ دسیبل است و آلودگی آن حداکثر در اندازه یک اتوبوس است و این کارخانه از کارخانههای دوستدار محیطزیست است.
وی خاطرنشان کرد: این دو کارخانه که یکی از آنها در آیندهی نزدیک افتتاح میشود، یادگاری مدیریت شهری فعلی به آیندگان خواهد بود.