آزادراه رشت - قزوین از مهمترین راههای کشور، شاهراه گردشگری شمال و بخشی از کریدور بین المللی شمال - جنوب است که تنها محور ارتباطی تهران و استانهای همجوار همچون قزوین و زنجان به گیلان محسوب میشود.
مراحل ساخت این آزادراه با ۱۳۸ کیلومتر از سال ۱۳۸۳ آغاز و قسمت عمده آن تا سال ۱۳۸۸ تکمیل شد، ۱۱ کیلومتر از این مسیر باقی ماند که ۳ هزار و ۲۰۰ متر از آن در دولت یازدهم به بهره برداری رسید و عملیات تکمیل ۸ کیلومتر از آن که عمدتا پل و تونل است، هنوز به پایان نرسیده است.
افتتاح باقیمانده آزادراه رشت - قزوین تا پایان امسال
خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی کشور روز گذشته در بازدید از ۸ کیلومتر باقیمانده آزادراه رشت - قزوین در محدوده رودبار از تلاش برای بهره برداری از این قطعه تا پایان امسال خبر داد.
او با بیان اینکه این پروژه تاکنون ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، افزود: برای تکمیل ۸ کیلومتر باقیمانده آزادراه رشت - قزوین، ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
حمید امانی همدانی، معاون فنی، امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در این بازدید گفت: تکمیل ۸ کیلومتر باقیمانده این آزادراه از نظر این سازمان عقب ماندگی ندارد و بیش از تعهدش تأمین اعتبار شده است.
او با اشاره به اینکه برآورد کل این طرح بیش از ۲ هزار میلیارد تومان شده است، افزود: انتظار داریم پیمانکار بر اساس برنامه زمان بندی شده این طرح را تکمیل کند، چون هیچ معوقهای نداریم.
بیشتر بخوانید
اسدالله عباسی، استاندار گیلان هم در حاشیه بازدید از آزادراه رشت - قزوین در محدوده رودبار از اهتمام جدی دولت سیزدهم برای تکمیل این آزادراه خبر داد و گفت: تمام مصالح و امکانات برای اتمام این طرح مهم ترانزیتی مهیا است.
او افزود: مشکل این آزادراه امسال به کلی رفع خواهد شد و گردشگران دیگر در گلوگاه رودبار مشکل ترافیک و سرگردانی نخواهند داشت.
آزادراه رشت - قزوین در گامهای نهایی
محمد پردل نژاد، مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان هم در حاشیه بازدید از آزادراه رشت - قزوین گفت: پروژه ۸ کیلومتر باقیمانده این آزادراه در ۲ قطعه در حال انجام است که قطعه اول ۹۵ درصد و قطعه دوم ۷۸ درصد، به طور میانگین ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
او افزود: حفاری ۴ دستگاه تونل در این ۸ کیلومتر باقیمانده آزادراه رشت - قزوین به طور کامل انجام شده و از حدود ۲ و نیم کیلومتر مسیر تونل، ۸۵۰ متر لاینینگ باقی مانده که در حال انجام است.
مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان همچنین از ساخت ۶ دستگاه پل در این ۸ کیلومتر خبر داد و تصریح کرد: همینک تمامی پلهای این مسیر به طول ۲ کیلومتر ساخته شده است.
پردل نژاد با بیان اینکه تاکنون ۹۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است، گفت: برای اتمام کار در این مرحله و در همین تاریخ به ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.
او یادآور شد: در سفر رئیس جمهور به گیلان مصوب شد که ۳۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر برای باقیمانده پروژه آزادراه رشت - قزوین اختصاص یابد، اما تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان و بیش از اعتبار مصوب پرداخت شده است.
به گفته مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان، در اصلاحیه جدید نیز تصویب شد که ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل پروژه از محل اعتبارات سفر پرداخت شود.
پردل نژاد تأکید کرد: این پروژه از پروژههای مهم استان گیلان است که پیش از پایان امسال به بهره برداری میرسد.
به گفته مسئولان راه و شهرسازی، بهره برداری از ۸ کیلومتر باقیمانده این آزادراه به عنوان یکی از ابر پروژههای آزادراهی کشور، گلوگاه ترافیکی آزادراه رشت - قزوین در محدوده شهر رودبار را مرتفع میکند و سفر ایمن و کوتاهتر در کریدور شمال - جنوب کشور را فراهم میسازد.