واکسیناسیون بیش از یک میلیون راس دام در زنجان

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: طی سه ماهه اول امسال بیش از یک میلیون و ۵۶۰ هزار راس انواع دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های مختلف دامی در این استان واکسینه شدند.

محمدباقر حاج کاظمی مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: در راستای مبارزه و پیشگیری از بروز بیماری های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، دام های سبک و سنگین با بهره گیری از توان پرسنل بخش دولتی و غیردولتی دامپزشکی استان زنجان به صورت رایگان واکسینه می شوند.

این مسئول با بیان اینکه بروسلوز بیماری مشترک بین انسان و دام است که علاوه بر کاهش تولید، ضرر و زیان اقتصادی فراوانی را به دامداران وارد می کند، یادآورشد: در مجموع ۶۴ هزار و ۱۱۷ راس دام سبک و سنگین علیه بیماری بروسلوز واکسینه شدند.

وی اظهار داشت: ۵۱۰ هزار و ۸۹۳ راس دام سبک از مجموع این دام‌ها علیه بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک و ۲۶۵ هزار و ۹۷۳ رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی ایمن سازی شدند.

به گفته حاج کاظمی، ۲ هزار و ۹۱۸ قلاده سگ صاحب دار نیز در این مدت علیه بیماری هاری واکسینه شدند.

وی خاطرنشان کرد: در راستای پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال به انسان، در مدت یاد شده چهار هزار و ۶۲۵ مورد تست تب مالت و ۶ هزار و ۸۲۴ مورد تست سل انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه واکسیناسیون ۱۴۴ هزار و ۵۳۹ راس دام شامل گاو، گوساله، گوسفند، بز و تک سمی علیه بیماری شاربن انجام گرفت، گفت: نام دیگر این بیماری سیاه‌زخم بوده که یک بیماری عفونی و قابل‌ انتقال‌ بین ‌انسان‌ و حیوان‌ است.

وی همچنین واکسیناسیون ۵۵۶ هزار و ۶۵۸ رأس گوسفند و بز علیه بیماری آبله طی سه ماهه اول سال جاری را یادآورد شد و گفت: آبله بیماری‌ ویروسی حادی است که موجب ایجاد خسارت‌های اقتصادی زیاد و تلفات دامی در گوسفند و بز می‌شود.

این مسئول به روند اجرای طرح واکسیناسیون طیور بومی در روستاهای استان زنجان اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف مقابله با بیماری نیوکاسل در روستاهای استان با اولویت روستاهای پرخطر و روستاهای حاشیه رودخانه ها اجرا و این بیماری در استان به خوبی کنترل شده است.

حاج کاظمی افزود: طبق برنامه‌ریزی دقیق و صحیح در خصوص ایمن‌سازی دام‌ها در برابر بیماری‌هایی از جمله تب برفکی، آبله، طاعون نشخوار کنندگان کوچک و مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام شامل بروسلوز (تب مالت)، سل، هاری و سیاه زخم از جمله برنامه‌های اولویت دار این اداره کل است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با تأکید بر اهمیت موضوع و ضرورت انجام مایه کوبی تمام دام های حساس، از همه دامداران خواست تا برای انجام مایه کوبی دام های خود با گروه های واکسیناسیون بخش های دولتی و غیردولتی همکاری کنند تا بتوان سطح ایمنی مطلوب را در جمعیت دام های هدف ایجاد و از خسارات وارده به دامداران جلوگیری کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.