برنامه جهانی غذا:

افغانستان حدود ۳۵ درصد با کمبود گندم مواجه خواهد شد

برنامه جهانی غذا اعلام کرد خشکسالی در ولایات غربی و هجوم ملخ‌ها در ولایات شمالی افغانستان موجب کاهش حدود ۳۵ درصدی برداشت گندم در این کشور می‌شود.

برنامه جهانی غذا با اشاره به سومین سال خشکسالی در افغانستان و هجوم ملخ‌ها بر گندم‌زارهای ولایات شمالی افغانستان می‌گوید که احتمالاً این کشور با کمبود گندم مواجه شود.

برنامه جهانی غذا در آخرین گزارش خود گفته است که هرچند پیش‌بینی‌ می‌شود تولید گندم در افغانستان نسبت به سال‌های گذشته بهبود یابد، اما ولایات غربی احتمالاً همچنان برداشت‌ کمتر از حد میانگین را تجربه می‌کنند.

همچنین در گزارش آمده است که هجوم مداوم ملخ در شمال افغانستان یک چهارم از برداشت گندم امسال (۱.۲ میلیون تن به ارزش ۴۸۰ هزار دالر) را تهدید می‌کند.

در گزارش برنامه جهانی غذا آمده است: "کسری گندم ۳۰ تا ۳۵ درصد برای سال ۲۰۲۳ پس از سومین سال خشکسالی متوالی در افغانستان پیش‌بینی می‌شود".

برنامه جهانی غذا افزود که عملیات کنترل ملخ برای کاهش تأثیر شیوع در سال ۲۰۲۳ و کاهش خطرات شیوع بالقوه بزرگتر و ویرانگرتر در سال ۲۰۲۴ در حال انجام است.

این در حالی است که این سازمان، اولین محموله ۲۵۰ تنی آرد گندم کمک هندوستان را از طریق گذرگاه هرات دریافت کرده است و قرار است که دوهزار و ۲۵۰ متریک تن دیگر نیز از طریق ترانزیت زمینی طی هفته‌های آینده وارد افغانستان شود.

برنامه جهانی غذا در گزارشش گفته است که از ابتدای سال روان میلادی ۱۵.۴ میلیون نیازمند را در افغانستان تحت پوشش برنامه‌های امدادرسانی قرار داده است، اما از ماه اپریل مجبور شده است که هشت میلیون نفر را به دلیل کمبود بودجه بحرانی، از تعداد موارد پاسخ اضطراری خود حذف کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.