شهردار تهران گفت: سعی می‌کنیم خدمات از طریق هوشمند سازی در دسترس شهروندان قرار بگیرد تا تردد کاهش پیدا کند.

علیرضا زاکانى شهردار تهران اظهار کرد: ما در الگو‌های مختلف حمل و نقلی دچار فرسودگی، کمبود ناوگان و فاصله معناداری از وضع مطلوب هستیم. در حوزه حمل و نقل هزینه را سرمایه گذاری می‌دانیم و امیدواریم بتوانیم شرایط را تغییر دهیم و هدف گذاری ما این است که در پایان دوره ششم مدیریت شهری ۷۰ درصد در حمل و نقل عمومی و ۳۰ درصد در بخش خودرو‌های شخصی، جابجایی مردم را شاهد باشیم.

وی با تأکید بر اینکه در تلاش هستیم سطح میزان جابجایی را از طریق مناسب سازی و در دسترس قرار دادن خدمات از طریق هوشمندسازی کاهش دهیم، گفت: سعی می‌کنیم خدمات در دسترس شهروندان قرار بگیرد تا تردد کاهش پیدا کند.

زاکانی با بیان اینکه اقدام ما برای کاهش سفر، افزایش خدمت است تا بتوانیم شرایط خود را از ۳۴ درصد سهم حمل و نقل عمومی در سفر‌های درون شهری به ۷۰ درصد برسانیم، تصریح کرد: بخش سوم سیاست‌های ما برقی سازی و رفتن در مسیری است که حمل و نقل عمومی برقی داشته باشیم؛ لذا سیاست اول کاهش تقاضای سفر از طریق مناسب سازی، سیاست دوم افزایش ارائه خدمات از ۳۴ به ۷۰ درصد و سیاست سوم برقی سازی حمل و نقل عمومی است تا بتوانیم از طریق این سه گام ترافیک شهر و آلودگی هوا را کاهش دهیم.

وی تأکید کرد: برای هر بخشی از حمل و نقل یک برنامه مدونی را طراحی کرده ایم که این برنامه در بخش مترو، اتوبوس، ون، مینی بوس، تاکسی، موتورسیکلت و دوچرخه بسته‌ای را ایجاد می‌کند تا بتوانیم خاستگاه خود را به بهترین شکل داشته باشیم.

زاکانی ادامه داد: در راستای برقی سازی، خط یک بی آرتی را به تراموا تبدیل می کنیم. تفاهم نامه آن را هفته بعد می بندیم که خط یک بی ارتی از ترمینال شرق تا ازادی تبدیل به تراموا شده تا الگویی جدید را در تهران داشته باشیم. برآورد ما این است که سالانه جابجایی ۵۵ میلیون مسافر را از طریق این خط داشته باشیم. تلاش می کنیم در ۱۸ ماه این خط را ایجاد کنیم. 

شهردار تهران با اشاره به تقویت ناوگان معلولین، تصریح کرد: ۴۰ دستگاه ون نیز در حال خریداری است تا بتوانیم خدمات خوبی را به این قشر از شهروندان ارائه دهیم.

وی گفت: سه رام قطار از رده خارج شده را نیز بازسازی و ارتقا می دهیم و وارد میدان کار و خدمت می کنیم. در حوزه اتوبوسرانی ۲۱۰ خط اتوبوس داریم که از این خطوط ۳۰ درصد آن ۷۰ درصد مسافران را جابجا می کنند، اولین نکته ما مهندسی خطوط بود. در طراحی ۹ خط بی آرتی داریم اما درواقع ۸ خط فعال داریم که البته نیاز به بازطراحی دارند، ۱۸۶۰ دستگاه اتوبوس را تحویل گرفتیم اما اتفاقاتی که رقم‌زدیم این بود ۳۶۰ دستگاه اتوبوس جدید اضافه کردیم که ۱۷۲ دستگاه از طریق کمک وزارت کشور تهیه شده و ما بقی را از ظرفیت شهرداری خریداری کردیم.

زاکانی درخصوص قرارگاه حمل و نقل، بحث پیش پرداخت ون ها و موضوع تراموا توضیح داد: ما هیچ وقت نامه نزدیم برای ون ها که پول ما را برگردانید. ۶۳۰ دستگاه را از طریق ایران خودرو دیزل دنبال کردیم که ۱۹۵ تا تحویل شد و در مسیر شماره گذاری است. سایر آن را هم وزارت کشور تعهد کرده که تحویل شود. برای ون‌های دیگر نیز خودمان در حال بستن قرارداد هستیم.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات ما در بحث تراموا تکمیل شده و بازدیدها را انجام دادیم. یک تیم کارشناسی را برای بازدید و جلسات با طرف خارجی اعزام کردیم که نتایج خوبی داشت. در نوع جدید مشکل کابل‌ها و برق حل شده، هنوز مسیر تحویل به کمیسیون را انجام ندادیم اما به سرعت آن را پیش می بریم. ضمن اینکه در اجلاس مترو پلیس در بلژیک مشاهده کردیم که عمده خدمات از طریق تراموا انجام می شد.

شهردار تهران اضافه کرد: در مورد قرارگاه حمل و نقل نیز باید بگویم همه این کارها که اشاره شده از طریق این قرارگاه بوده است. ۲۵۰۰ قرارداد در حوزه اتوبوس و مینی بوس داشتیم که همه آنها در قرارگاه مطرح شد و این قرارگاه پابرجا است. به طوری که بیشترین وقت ما برای حوزه حمل و نقل صرف می شود.

زاکانی تاکید کرد: دولت در این زمینه کمک کرده است. از سال ۱۳۹۵ دولت مکلف شده بود در مورد ۶۳۰ دستگاه واگن پیش پرداخت آن را انجام دهد اما اهمال کردند در حالی که دولت اخیر کار را پیگیری کرد و از بهمن ماه با سازمان برنامه صحبت کردیم و بانک مرکزی و وزارت نفت کمک کردند. دولت بزرگترین خدمت را انجام داد که ما از دولت تشکر می کنیم. در مورد اتوبوس ها هم که ۱۷۲ دستگاه از طریق کمک دولت وارد ناوگان شد. درباره ون نیز ۱۹۵ ون را از طریق کمک دولت تحویل گرفتیم.

وی با بیان اینکه قیمت بلیت مترو ۲۲ هزار تومان و اتوبوس ۱۲ هزار تومان است، یادآور شد: ما تمام این مبلغ را دریافت نمی کنیم و یارانه می دهیم. شورا موافقت کرد که به حوزه ون نیز خدمات ارائه دهیم تا مردم با قیمت نازل بتوانند از ون استفاده کنند و فاصله کمی با قیمت بلیت مترو و اتوبوس داشته باشد. برای تأمین چهار هزار دستگاه اتوبوس، ۵۰ هزار تاکسی، ۴۰۰ هزار موتورسیکلت و ۳۰ هزار ون با وزارت صمت وارد تفاهم شده ایم.

رونمایی از ۶ رام قطار اورهال شده مترو با حضور شهردار تهران

صبح امروز با حضور شهردار تهران ۶ رام قطار اورهال شده تحویل ناوگان مترویی شد.

 از ۶ رام قطار تحویل داده شده مترو، ۵ رام قطار (ای سی) است و یک قطار (دی سی) نیز علاوه بر اورهال، ارتقاء سیستم و تجهیزات داده شده و به عنوان قطار (دی سی) پلاس وارد ناوگان مترو شد.

براین اساس برای اولین بار داخلی سازی توأم با بهینه سازی سیستم رانش قطارهای (دی سی) به علت فرسودگی بردهای میکرو کامپیوتر که منجر به خطاهای اصلی بود نیز انجام شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار