تعداد جان‌باختگان حج امسال به ۲۲ نفر رسید

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت از جان باختن ۱۶ زائر مرد و ۶ زائر زن از شروع عملیات حج خبرداد.

در نشست شورای برنامه ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که به ریاست حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب سرپرست حجاج ایرانی درمکه تشکیل شد سرپرست حجاج ایرانی گفت:  از اینکه شماری از زائران کشورمان درمنا گرما زده شدند، ناراحت هستیم.

وی از رئیس سازمان حج و زیارت خواست که مراتب عدم رضایت کشورمان به دور بودن مسیر برگشت زائران از جمرات را به مسئولین مربوطه منعکس کند.

سرپرست حجاج ایرانی گفت: چادر‌های زائران ایرانی در شرق منا و در دورترین فاصله از جمرات قرار دارد و تعیین گرمترین ساعت برای رمی جمرات کارصحیحی نیست و آن‌ها باید زمانی اعزام می‌شدند که هوا هنوز گرم نشده بود.

وی خواستار اتخاذ تدابیر مناسب برای استفاده از مسیر‌های مناسب و نزدیکتر، قراردادن آب خنک در مسیر زائران و تعبیه سایبان در مسیر شد و تاکید کرد: ما بعنوان نمایندگان زائران ایرانی به شیوه‌ای که کشور میزبان اجرا کرد اعتراض داریم و قراردادن داغ‌ترین ساعات روز برای زائران دورترین چادر‌ها جهت رفتن به جمرات و افزایش حدود یک و نیم کیلومتری مسیر برگشت کار صحیحی نبود که صورت گرفت.

در ادامه این جلسه، آقایان سید عباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت و غلامرضا رضایی رئیس ستاد عملیات حج ۱۴۰۲ از مراحل اعزام زائران به عرفات، مشعر و منا و بازگشت به مکه و انجام بقیه اعمال حج گزارش دادند.

مسئولان حوزه حج و زیارت همچنین به چالش‌ها و مشکلات دربخش‌های مختلف در ایام تشریق و بازگشت زائران به مکه اشاره وتاکید کردند که آسیب شناسی عملیات شروع شده و نتایج آن تهیه خواهد شد.

آقای رضایی با اشاره به اینکه خروج نخستین کاروان‌های زائران از ساعت ۷ صبح امروز از طریق فرودگاه مدینه آغاز خواهد شد، گفت: ۷۶۰۰ نفر از زائران مدینه قبل که اعمال خود را انجام داده اند در روز‌های آینده به تدریج از طریق فرودگاه مدینه با ۳۳ پرواز به کشور باز می‌گردند.

وی همچنین تعداد زائران مدینه بعد را حدود ۳۵ هزار نفرعنوان کرد و گفت: قرار است با برنامه ریزی صورت گرفته حدود ۲۰ هزار نفر از آنان با قطار از مکه راهی مدینه شوند.

رضایی افزود: تعداد پرواز‌ها از دو فرودگاه مدینه و جده در روز‌های آینده به روزانه ۱۶ تا ۱۸ پرواز خواهد رسید و ۴۵ هزار نفر از حجاج کشورمان از فرودگاه جده به میهن باز می‌گردند.

این جلسه با گزارش پیرحسن کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر و  سید علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت درباره فعالیت‌های صورت گرفته در حین عملیات حج بویژه ایام تشریق و مذاکرات و پیگیری‌های انجام شده با مسئولان کشور میزبان برای ارائه خدمات بهتر به زائران ایرانی ادامه یافت.

مرعشی از افزایش حجم مراجعات به مراکز درمانی مرکز پزشکی بعد از ایام تشریق خبر داد و به جان باختن ۱۶ زائر مرد و ۶ زائر زن از شروع عملیات حج اشاره کرد.

وی افزود: با تایید کمیسیون پزشکی ۲۰ نفر از زائران با شروع پرواز‌ها به ایران منتقل خواهند شد تا ادامه درمان آن‌ها در داخل کشور پیگیری شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز در پایان این جلسه از رئیس سازمان حج و زیارت خواست از اهرم تشویق و تنبیه جهت فعال ماندن مدیران و عمل به دستورالعمل‌ها بهره جوید و همه بخش‌های دست اندرکار، عملیات را آسیب شناسی کرده، مشکلات و راهکار‌ها را تدوین نموده و ارائه دهند.

وی همچنین تصمیم عربستان در مورد کاهش تعداد عوامل خدمتگزاراز سه به یک درصد را غیر مدیریتی دانست و با اشاره به اینکه تعدادی از زائران مبتلا به آلزایمربا اعزام شدن به حج مشکلاتی را برای کاروان خود و مرکز پزشکی ایجاد کرده بودند از رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت خواست به نحوی برنامه ریزی کند که سال آینده زائرانی که استطاعت جسمی ندارند از چرخه اعزام حذف شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۸:۰۲ ۱۲ تير ۱۴۰۲
این نتیجه کم کردن عوامل اجرایی کاروان ها است ، برای اینکه زائر بیشتری ببرین و پول بیشتری بگیرید تعداد خدمه های حج رو کردین ۱ نفر برای ۱۸۰ نفر !!! آخه کسی نبوده یک لیوان آب بده دست حاجی ها تو ی گرمای ۵۰ درجه ، شما که ۱۴۰ میلیون از هر زائر گرفتین ۵۰۰ هزار تومن دیگه اگه از هر کدوم میگرفتین میشد یک نفر خدمه بیشتر ببرین ، یک جماعت و ورداشتین بردین تو کشور غریب و گرم میخواین اینهمه کشته هم نده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۱۲ تير ۱۴۰۲
نه به اون اوایل که به عربستان رسیدن با گل ازشون استقبال کردن و نه به اینکه چادرهای ایرانیها آخرین چادرهای اون مکانه که فاصلش اینهمه زیاده اونم با اون گرمای وحشتناک عربستان.ضمنا واقعا هم صحیح نیست افرادی که توانایی ندارند و حتی به گفته خودشون آلزایمر دارند و.. به مکه بروند چون همینطوری تو خونه خودشونم برای رفت و آمد مشکل دارند چه بسه به اونهمه راه و گرما و...!پس به نظرم پول مکه این افراد را بدن برای خیریه و ازدواج جوانان ومستمندان و یا بچه های یتیم و..!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۱۲ تير ۱۴۰۲
عقل که نیست جون درعذابه. خلایق هرچه لایق. وقتی نه مسوولان عربستانی و نه مسوولان خودمون سرشون واسه جون مردم درد نکنه نتیجش همینه.
من که نمیبینم افرادی که حج رفتند تغییری کرده باشند . فکر کنم اکثر مردم فقط ظاهربین هستند و قدرت تشخیص کافی ندارند و چشم بصیرتی نیز.
ضمنا مگر شما با مسوولان عربستانی هماهنگ نیستید که این اتفاقها نیافتد؟
مگر شما حاج آقا و همراه و مسوول نمی فرستید با زائران که شاهد این اتفاقها هستیم؟
پول را گرفتید و تمام؟
شما بیشتر از عربستانی ها مقصرید. شما مسوول حفظ جان زائران هستید.
خداراشکر که من پول سفر حج را ندارم. اینهم نعمتی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۱۲ تير ۱۴۰۲
چرت و پرت ننویس
در این چند وقت صدها هزار نفر به سفر حج رفتن حالا 10 یا 12 نفر هم فوت شده باشند که رقم معمولی و عادی هستش
Iran (Islamic Republic of)
ایراندوست
۱۷:۴۲ ۱۲ تير ۱۴۰۲
احتمالایکی دوتاکامپیوتردرآلبانی هنوزدست پلیس نیوفتاده
آخرین اخبار