محمد رضا حاجی رضا گفت: برای موفقیت در اجرای این برنامه و تحقق اهداف آن، بسترهای لازم برای صادرات ماهیان زینتی تولید شده در استان به بازارهای هدف را ایجاد و با افزایش فرصتهای کسب درآمد در حوزه پرورش ماهیان زینتی، شرایط خوبی را برای سرمایهگذاران در این بخش بهوجود خواهیم آورد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به این که بخش کشاورزی با توجه به نقش اساسی که در زمینه ارتقا سطح تولید و اشتغال دارد همواره یکی از ارکان مهم توسعه اقتصادی استان است، افزود: بخش کشاورزی قم در حوزههای مختلف ظرفیتهای متعددی برای اشتغالزایی دارد که یکی از مهمترین آنها، فعالیت در زمینه پرورش ماهیان زینتی است و به همین دلیل از سرمایه گذاران و علاقهمندان به راهاندازی کسب و کار در این زمینه، حمایت خواهیم کرد.
حاجی رضا عنوان کرد: از آنجا که یکی از مهمترین برنامههای سازمان جهاد کشاورزی قم در کنار تامین امنیت غذایی مردم، توجه به ارزش غذایی و سلامت محصولات تولید شدهاست، ارتقا سطح تولید شیلات در استان و تلاش برای تسهیل دسترسی مردم به آن، به طور حتم نقش موثری در تحقق اهداف این برنامه خواهد داشت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: همچنین توسعه هشت درصدی ظرفیت تولید شیلات را در دستور کار داریم و در همین خصوص تا پایان امسال بیشاز ۲ هزار و ۵۰۰ تُن انواع ماهیان سردابی و گرمابی در استخرهای پرورش ماهی استان قم تولید و به بازار مصرف ارائه خواهد شد.
گفتنیاست از جمله راهبردهایی که سازمان جهاد کشاورزی قم برای توسعه آبزیپروری دنبال میکند، ایجاد صنایع تبدیلی و غذایی تخصصی شیلات در استان است، برای تسهیل دسترسی مردم قم به محصولات مرتبط با شیلات و استفاده هرچه بیشتر از آبزیان در وعدههای غذایی نیز مراکز عرضه این محصولات در سطح استان در حال افزایش است؛ همچنین گسترش مکانیزاسیون استخرها و بهرهگیری از سامانههای تصفیه فیزیکی و بیولوژیکی آب، از جمله مواردی است که در زمینه توسعه آبزیپروری در قم به جد در دستور کار قرار دارد.
به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهرهبردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و گلخانهای است؛ بیشتر بهرهبرداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل میدهند بهنحویکه کشاورزی بهتنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخشهای مختلف قم را به خود اختصاص دادهاست.