نمایش «ماجرای گله من» روز شنبه ۱۰ تیرماه همزمان با سومین روز از برگزاری نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک به شکل محیطی اجرا شد.
امیرمحمد انصافی، نویسنده و کارگردان این نمایش درباره قصه و تکنیک به کار گرفته شده در این نمایش، گفت: تکنیک این نمایش عروسکی میلهای است و داستان درباره چوپانی است که از جایگاه خود خسته شده و فکر میکند که میتواند کارهای بهتری انجام دهد. او دلش میخواهد شغلهای جدیدتری را تجربه کند؛ اما وقتی به سراغ مشاغل جدید میرود، متوجه میشود که همان کاری که قبلا انجام میداده، برایش بهتر است. قصه با توجه به اتفاقات روز و نگرشی که مردم از شغل خود دارند و نارضایتی که برخی از شغل خود دارند، شکل گرفته است. مهمترین ویژگی نمایش هم این است که هر کسی در جایگاه خود، باید بهترین باشد و رشته خود را تا انتها ادامه دهد تا به جایگاهی که حقش است، برسد.»
کارگردان نمایش «خواستگاران» در پاسخ به این پرسش که چرا اجرای نمایشهای عروسکی در طول سال کمتر دیده میشود، گفت: «بزرگترین دلیل آن نبود حمایت لازم از سوی مسئولان فرهنگی و هنری از هنرمندان است. نکته دیگر اینکه حمایت مالی از گروههای حرفهای هم بسامان نیست. به طور مثال بودجهای که برای جشنواره در نظر گرفته شده و به گروهها تعلق میگیرد، بسیار اندک است و، چون این دستمزد متناسب نیست، افراد و گروههای حرفهای عقب مینشینند و بیشتر گروههای نوپا وارد این عرصه میشوند.»
انصافی ادامه داد: «طبیعی است که با بودجه کم، کار با کیفیت پایین بیشتر دیده میشود. اگر حمایت از گروههای حرفهای بیشتر باشد، قطعا آثاری با کیفیت بالا و با حضور هنرمندان حرفهای و پرچمداران نمایشهای آیینی-سنتی و عروسکی تولید خواهد شد. هنرمندانی که به دلیل عدم حمایت لازم و مناسب، یا بیکار هستند و یا خودشان ترجیح میدهند در این فضا فعالیتی نداشته باشند.»
این هنرمند همچنین درباره برقراری ارتباط نسل امروز با نمایشهای عروسکی نیز گفت: «نفس اینکه جشنواره عروسکی تهران در حال برگزاری است، اتفاق خوبی است؛ اما در طول سال به دلیل اینکه سالنی برای نمایش عروسکی نداریم و تخصصیترین سالن نمایشی ما برای اجرای عروسکی همان سالن فردوسی است، این دست آثار کمتر اجرا میشوند و کمتر هم شناخته شدهاند.»
او افزود: «اگر عروسکها اصولی و باکیفیت ساخته شوند، حتما نسل امروز میتواند با آن ارتباط برقرار کند. اگر عروسک خوبی وجود نداشته باشد یا صداپیشه خوبی برای آن در نظر گرفته نشود، نمیتوان انتظار داشت نسل امروز با آن ارتباط بگیرد. درواقع، چون بودجه لازم را نداریم، آدمهایی که باید سرکار باشند، حضور ندارند و همین امر هم باعث میشود برخی آثار دارای کیفیت لازم نباشند و مخاطب آن چنان که باید، جذب کارها نشود.»
انصافی در پایان پیشنهادی هم برای بهتر برگزار شدن جشنواره ارائه کرد و گفت: «از آنجایی که مخاطب امروز بیشتر از فضای واقعی، در فضای مجازی به سر میبرد، اگر تبلیغات جشنواره به سمت فضای مجازی برده شود، فکر میکنم شرایط بهتر شود. تئاتر عروسکی را باید به نحوی پیش برد تا سالن یا مکانی وجود داشته باشد که بعد از جشنواره نیز در اختیار هنرمندان قرار گیرد و خانوادهها بدانند که در این سالنها صرفا تئاتر عروسکی اجرا میشود و میتوانند آثار مورد علاقه خود را در این سالنها دنبال کنند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، تئاتر عروسکی نیز دوباره رونق خواهد گرفت.»