رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دنا گفت: خانه‌های مسافر این شهرستان زلزله زده واقع در شمال کهگیلویه وبویراحمد پس از سه سال در مسیر احیا و مرمت قرار گرفت.

افشین بهمنی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دنا  با بیان اینکه تا پیش از زلزله ۵.۶ ریشتری سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۵۰ خانه مسافر در شهرستان دنا فعالیت داشت که به علت خرابی‌های ناشی از زمین لرزه تعطیل شده بودند تاکید کرد: با بازسازی خانه‌های مناطق زلزله زده این منبع درآمد مردم و زیرساخت رفاهی گردشگران در مسیر رونق دوباره قرار گرفته است.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته شماری از شهروندان مناطق شهری و روستایی دنا با ورود شمار زیادی مسافر و گردشگر بخشی از خانه‌های خود را به امکانات مورد نیاز تجهیز و آن را به صورت اجاره در اختیار گردشگران قرار می‌دادند، اما پس از زلزله سال ۱۳۹۹ و آسیب به خانه‌های آنان این واحد‌ها غیرفعال شد.

۲۹ بهمن سال ۹۹ وقوع زمین لرزه‌ای به بزرگی۵.۶ دهم ریشتر در منطقه سی‌سخت مرکز شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند.

در پی وقوع این زلزله به سه هزار و ۷۰۰ واحد از منازل مسکونی شهرستان دنا خسارت وارد شد که۸۰۰ واحد به علت خسارت ۶۰ تا ۱۰۰ درصد نیاز به بازسازی و ۲ هزار و ۹۰۰ واحد دیگر تعمیری بودند که اکنون بخش عمده‌ای از خانه‌ها تعمیر یا نوسازی شده اند.

بهمنی عنوان کرد: از اول مهر سال ۱۴۰۱ تاکنون هفت خانه مسافر در شهر سی سخت مرکز شهرستان مجوز فعالیت دریافت کرد و هفت خانه مسافر دیگر در مرحله تشکیل پرونده برای اخذ مجوز هستند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دنا ابراز کرد: شماری از شهروندان نیز با وجود بازگشایی خانه‌های مسافر خود پس از زلزله هنوز اقدام به دریافت مجوز نکرده اند که از آنان درخواست می‌شود در این خصوص اقدام کنند.

وی گفت: این شهرستان ۲۱ مجموعه تاسیسات گردشگری شامل یک واحد هتل سوئیت، ۲مجتمع اقامتی گردشگری، چهار واحد بوم گردی و۱۳ اردوگاه گردشگری دارد که پاسخگوی نیاز مسافران به ویژه در فصل تابستان نیست به همین علت خانه‌های مسافر بخشی از اسکان گردشگران را انجام می‌دهند.

بهمنی ادامه داد: شهرستان دنا با داشتن چهار روستای هدف گردشگری، یک روستای هدف صنایع دستی، طبیعت بکر و هوای دلپذیر این روز‌ها شاهد ورود گردشگران و مسافران پرشماری است.

وی بیان کرد: روستا‌های تاریخی و گردشگری خونگاه. کریک. کوخدان. بهرام بیگی. بیاره. منج و سادات محمودی از روستا‌های هدف گردشگری و صنایع دستی این شهرستان است.

بهمنی عنوان کرد: از اوایل خرداد ماه امسال تاکنون بیش از ۳۵ هزار نفر گردشگر از جاذبه‌های دیدنی شهرستان دنا بازدید کرده اند.

ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.