کارشناس ارشد اخترفیزیک و مدرس رسمی انجمن نجوم ایران از پدیده ابرماه که امشب رخ می‌دهد خبر داد.

محمد حسین طالع زاده کارشناس ارشد اخترفیزیک و مدرس رسمی انجمن نجوم ایران گفت: بعضی افراد تصور بر این دارند که سیارات در مسیر‌های دایره‌ای حرکت می‌کنند، اما در اصل این سیارات در مسیر‌های بیضی شکل به دور زمین می‌چرخند. مسیر بیضوی منجر به یک نتیجه‌ای می‌شود آن هم زمانی است که وقتی ماه به دور زمین می‌چرخد در نقطه‌ای از مدار ماه در دورترین فاصله نسبت به زمین قرار گرفته و در نقطه دیگر ماه در نزدیکترین فاصله با ماه قرار می‌گیرد.

او افزود: منجمین دورترین فاصله ماه با زمین را اوج و نزدیک‌ترین فاصله زمین به ماه را حضیض می‌نامند. مدار ماه به دور زمین بیضوی شکل و دور‌ترین فاصله ماه تا زمین چهارصد و شش هزار و هفتصد کیلومتر است و نزدیک‌ترین فاصله ماه با زمین ۳۵۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است.

چرخش بیضوی ماه

طالع زاده ادامه داد: در طول این مسیر حرکت، ماه شکل‌های مختلفی دارد و با همزمان شدن نقطه حضیض و نقطه ماه بدر، ما یک ماه با اندازه ۱۴ درصد بزرگتر از ماه معمولی خواهیم داشت که به این پدیده سوپر مون یا ابر ماه می‌گویند.

کارشناس ارشد اخترفیزیک و مدرس رسمی انجمن نجوم بیان کرد: امشب، دوشنبه ۱۲ تیر در شهر‌های ایران شاهد طلوع ماه بدر خواهیم بود و فاصله ماه تا زمین سیصدو شصت و یک هزارو نهصدو سی و چهار کیلومتر است. بامداد چهارشنبه ۱۴ تیر ماه در نقطه حضیض یعنی نزدیک‌ترین فاصله با زمین قرار می‌گیرد.

جدول زمان ابر ماه

او در پایان تصریح کرد: پدیده ابر ماه هیچ گونه ارتباطی بر زندگی افراد ندارد و تنها جزر و مدهایی که امروز و فردا رخ می‌دهند چند سانتیمتر نسبت به روزهای گذشته افزایش خواهند داشت.

ماه

تصویر تغییر اندازه ماه در دورترین و نزدیک‌ترین فاصله با زمین

برچسب ها: نجوم ، ماه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۵ ۱۳ تير ۱۴۰۲
خداوند چرا خود کشی رو منع وجهنم میده چرا.. چون وقتی خودکشی صورت میگرد ادمی فهم عقل رو خودش کنار میزارد. و خورشید رو نادیده میگیرد همان روشنی.. خورشید که نهاد آدمی هست نقض می کند و خداوند خالق رو نقض کرده که خداوند جهنم میدهد.. اینطوریست که جهنم میدهد.. باید فهم کند عقل کند... رو موضوع عقل وفهم وخورشید خداوند جهنم حتمی میدهد..... جانان...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۱۲ تير ۱۴۰۲
واس ما که هوا ابربه...این م شانس مایه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۱۲ تير ۱۴۰۲
حتما برا پدیده ابر ماه ازمون مالیات میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۱۲ تير ۱۴۰۲
۵ روز پیش کردستان بودم شب بود وسط گندم زار ساعت ۲ شب احساس کردم ماه میخواد بیافته روی زمین ، خیلی بزرگ و هیجان انگیز بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۱۲ تير ۱۴۰۲
جذر و مد و فشار به زمین بخاطر همین فاصله بوجود میاد
آخرین اخبار