سخنگوی پارلمان ترکیه می‌گوید اگر سوئد به اقدامات «تحریک‌آمیز» خود ادامه دهد ممکن است هرگز عضو ناتو نشود.

سخنگوی پارلمان ترکیه هشدار داد اگر سوئد به اقدامات تحریک‌آمیز خود ادامه دهد و همچنین از تحویل مظنونان به عضویت در گروه‌های تروریستی سر باز زند، عضویت در ناتو برای این کشور «رویایی محقق نشده» باقی خواهد ماند.

به گزارش آر تی، نعمان کورتولموش، به روزنامه «ملیت» ترکیه گفت: «سوزاندن قرآن در استکهلم اقدامی فوق العاده تحریک آمیز، ضد اسلامی و ضد انسانی» بود که به هیچ وجه نمی‌توان از آن دفاع کرد.

او می‌گوید: «سوئد ادعا می‌کند کشوری دموکراتیک است که در آن به عقاید مختلف احترام گذاشته می‌شود، اما ثابت شده این ادعا نادرست است».

کورتولموش گفت: «برای سوئد که به وعده‌های خود عمل نمی‌کند، انتظار عضویت در ناتو فقط یک رویا است. هرچند ترکیه قاطعانه مخالف عضویت استکهلم در ناتو نیست، اما برای تحقق این امر سوئد باید وظایف خود را انجام دهد. این کشور باید از این اقدامات تحریک آمیز جلوگیری کرده و سرکردگان گروه‌های تروریستی ضدترکیه را تحویل دهد.»

سخنگوی پارلمان ترکیه در خصوص عضویت سوئد به ائتلاف نظامی ناتو مجددا هشدار داد و گفت این واقعیت که آنکارا با درخواست فنلاند برای پیوستن به ناتو موافقت کرده، به این معنی نیست که همین اتفاق در مورد پیشنهاد سوئد نیز رخ بدهد.

گفتنی است، پس از حمله روسیه به اوکراین، استکهلم و هلسینکی سیاست بی طرفی چند دهه‌ای خود را شکستند و سال گذشته درخواست پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو را ارائه کردند. فنلاند در ماه آوریل سی و یکمین عضو ناتو شد، اما با مخالفت ترکیه، سوئد تا کنون نتوانسته به عضویت این ائتلاف درآید. 

آنکارا می‌گوید سوئد تمایلی به تحویل اعضای گروه پ ک ک ندارد. شایان ذکر است بسیاری از اعضای این گروه که از سوی ترکیه تروریستی شناخته می‌شود، در سوئد زندگی می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار