مدبر گفت: عضویت ایران در شانگهای می‌تواند با یک جانبه گرایی آمریکا مقابله داشته و با ایجاد پول واحد با سیاست‌های تحریمی نیز مقابله کند.

روح الله مدبر کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره عضویت ایران در شانگهای گفت: این عضویت باعث می‌شود تا ایران در نشست رسمی بتواند طرح‌ها و پیشنهادات خود را ارائه دهد و از همه مزایای شانگهای برخوردار می‌شود؛ علاوه بر اینکه ریاست دوره‌ای شانگهای را بر مبنای حروف الفبا می‌تواند در دست بگیرد و میزبانی اجلاسی از سران شانگ‌های را در جمهوری اسلامی ایران برعهده بگیرد.

وی ادامه داد: همچنین در کنار اینکه می‌تواند پیشنهاد خاص و عملیاتی را در حوزه تخصصی اعضای شانگهای مطرح کند می‌تواند دبیرخانه ویژه‌ای را در صورت تصویب اعضا در جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند که همبستگی و پیوند در کار عملیاتی بین ایران و اعضای شانگهای را ایجاد خواهد کرد.

مدبر افزود: در حوزه تجاری زمینه‌های ویژه‌ای که در زمینه همکاری‌ها هست را می‌تواند به صورت ملموس‌تر برای ارتباط با اعضا ایجاد کند و کشور‌ها ایران را به عنوان یک عضو اصلی و نه عضو ناظر می‌دانند و این تاثیرات متعددی در زمینه سیاسی اقتصادی و تجاری و اجتماعی دارد.

این کارشناس بین الملل گفت: علاوه بر این ظرفیت برنامه‌های اصلی هم باید طراحی شود تا از فرصت ویژه عضویت در این سازمان مهم که جایگاه مهمی در نظم جدید جهانی دارد بهره مند شویم ، با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب در سخنان ششم تیرماه که فرمودند برای نظم جدید جهانی آماده باشید این فرصت برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد می‌شود که به عنوان یک کنشگر اولین عضویت دائمش در یک سازمان بسیار مهم باشد. 

وی تاکید کرد: این فرصت علاوه بر اینکه شرایط جدیدی را در نظم جهانی و همگرایی جدیدی را با متحدان جدید ما یعنی فدراسیون روسیه و چین ایجاد می‌کند می‌تواند با یک جانبه گرایی آمریکا نیز مقابله داشته و با ایجاد پول واحد با سیاست‌های تحریمی نیز مقابله کند.

مدبر در پایان تصریح کرد: آنچه که غرب مطرح می‌کند مبنی بر اینکه حضور روسیه در اوکراین برای شانگهای چالش ایجاد کرده غلط است و روسیه به عنوان یکی از اعضای اصلی محوری این سازمان در برابر گسترش ناتو به شرق ایستادگی کرده و اتفاقا ممانعت از گسترش ناتو در شرق نه تنها منافع همسایگان روسیه را ایجاد میکند بلکه در راستای منافع سازمان شانگهای نیز است.

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Ireland
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۴ تير ۱۴۰۲
یعنی دیگه میتونیم بدون ویزا بریم چین و روسیه و هند ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۴ ۱۴ تير ۱۴۰۲
مرحبا به ایران مبارک همه ی ایرانیان
Germany
ناشناس
۲۱:۴۹ ۱۳ تير ۱۴۰۲
مبارک هموطنان عزیز ام باشد
امیدوارم نه فقط مسئولیت بلکه حق و حقوق هم باشد
آخرین اخبار