رئیس اتاق بازرگانی فارس گفت: در برخی از بخش‌های دیگر حوزه اقتصادی نیز شاهد هستیم که برخی از اعمال سلیقه‌های مدیریتی در استان منجر به صدور بخشنامه‌هایی شده که بیشتر سنگ اندازی می‌کند و تنها در استان اجرا می‌شود. 

شصت و ششمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس با دو پیش از دستور و سه دستور جلسه با حضور استاندار فارس، رئیس اتاق بازرگانی فارس، اعضای دولتی و بخش خصوصی شورای گفتگوی استان و همچنین مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی در سالن شهید قاضی استانداری فارس برگزار شد. 

محمد صادق حمیدیان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: موضوع دریافت تاییدیه از اداره کار به منظور چاپ آگهی‌های دعوت مجامع توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در در مکاتبه‌ای با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و سپس به رسانه‌های استان اعلام شده بود که ممانعت از چاپ آگهی دعوت مجامع عمومی شرکت‌های تعاونی توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنای قانونی ندارد.

او افزود: اخذ تاییدیه از اداره کار توسط جراید برای درج آگهی تعاونی‌ها در سایر نقاط کشور سابقه ندارد و این درحالی است که وظیفه نظارت بر بخش تعاون و شرکت‌های تعاونی بر عهده وزارت تعاون و در سطح استان بر عهده اداره کل تعاون، کار و رفاع اجتماعی است، اما تکلیف قانونی مبنی بر چاپ آگهی‌ها که می‌بایست از منظر اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی مورد تایید قرار گیرد وجود ندارد.

حمیدیان گفت: اینکه محدودیتی برای شرکت‌های تعاونی برای درج آگهی‌های مربوطه اعمال شود صحیح نیست و چنانچه تخلفی متوجه موضوع است می‌بایست رسیدگی شود، اما اینکه به بهانه پیشگیری ممانعت به عمل آید، صحیح نیست.

رئیس اتاق بازرگانی فارس گفت: با توجه به تعداد بالای تعاونی‌ها در استان، این موضوع فرآیند اطلاع رسانی تعاونی‌ها در روزنامه‌های کثیرالانتشار بر خلاف قوانین مطرح و موجب دردسر برای فعالان اقتصادی است و همچنین طولانی‌تر و هزینه بر خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه این روند مستند قانونی نداشته و تنها در استان فارس در حال اجراست، گفت: در برخی از بخش‌های دیگر حوزه اقتصادی نیز شاهد هستیم که برخی از اعمال سلیقه‌های مدیریتی در استان منجر به صدور بخشنامه‌هایی شده که بیشتر سنگ اندازی می‌کند و تنها در استان اجرا می‌شود. 

متقابلا وحید خداپرست مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس نیز این موضوع را در جهت پیشگیری از وقوع جرم در شرکت‌های تعاونی دانست و بر اجرای اقدامات قبلی خویش تاکید کرد؛ که در این زمینه مصوب شد: ظرف مدت یک هفته اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی، اداره کل بازرسی و اتاق تعاون و اتاق بازرگانی استان پیشنهادات کاربردی جهت حل موضوع به دبیرخانه شورا ارائه تا در جلسه آتی مورد اتخاذ تصمیم واقع شود.

نباید به بهانه یک دستورالعمل قدیمی سرمایه گذار را از استان فراری داد

محسن علیزاده گفت: حمایت از تولید و رفع موانع ایجاد شده در برخی دستگاه‌های اجرایی استان فارس که متاسفانه باعث کم انگیزگی سرمایه گذاران شده است، باید به عنوان اولویت و با مدیریت استاندار فارس برطرف شوند.

نماینده مردم سپیدان و بیضاء در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی در نشست شورای گفت و گوی دولت با بخش خصوصی افزود: نباید با سخت گیری‌های بی دلیل، شرایط خروج سرمایه گذار و فعالان اقتصادی را از این استان مهیا شود، به همین خاطر انتظار دارم در سال رشد تولید سعی شود مشکلات و موانع در استان برطرف و حداکثر همکاری با فعالان اقتصادی در فارس انجام شود.

او یادآور شد: اگر برخی موانع ایجاد شده در استان برای توسعه و تدوام سرمایه گذاری و همچنین حمایت از سرمایه گذاران در این نشست‌ها و در استان فارس به نتیجه نرسد، حتما موارد اولویت دار و مهم را در هیات مقررات زدایی کشور مطرح و موانع سخت گیرانه و مشکل آفرین را لغو خواهیم کرد.

علیزاده با بیان اینکه نباید به بهانه یک تبصره یا بند در دستورالعمل ابلاغی که زمان زیادی هم از آن می‌گذرد تلاش شود سرمایه گذاری در استان انجام نشود، از عدم حضور برخی از مدیران استانی در این نشست گلایه و تاکید نمود: با توجه به نقش مهم این شورا در توسعه اقتصادی استان فارس، از استاندار درخواست دارم برای حضور دائم و مرتب مدیران اجرایی در این نشست دستور لازم را صادر کرده تا در این نشست ها، نتایح مطلوبی برای حوزه اقتصادی فارس ایجاد شود.

در این جلسه پس از بحث و بررسی موارد زیر مصوب شد: 

  • مقرر شد نماینده سامانه ستاد در استان در مدت زمان دو هفته جدول زمان بندی آموزش ارگان‌هایی که اجرای سامانه ستاد را تمکین نکرده اند، را تهیه و بعد از اتمام زمان آموزش تمام دستگاه‌های مذکور موظف به فعالیت در سامانه ستاد شوند.
  • - مقرر شد در معاملات و مناقصات مربوط به سامانه ستاد ضریب منطقه‌ای استان فارس تعریف و در نظر گرفته شود.
  • - مقرر شد دیوان محاسبات و سازمان بازرسی استان نظارت کامل بر روند اجرای معاملات در سامانه ستاد را مد نظر قرار دهند.
  • - همچنین کمیته‌ای با حضور نمایندگان استانداری فارس، اتاق بازرگانی، سازمان بازرسی، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان صمت و جهاد کشاورزی استان تشکیل و موضوع صدور پروانه‌های ساخت صنایع غذایی و تبدیلی تعیین تکلیف گردد و نتیجه آن ضمن ارسال به هیات مقررات زدایی در جلسه‌ای با حضور مقام عالی سازمان غذا و دارو کشور اعلام شود.
  • - موضوع جایگزینی واردات کالا‌های مورد نیاز کشور با کالا‌های ثبت سفارش شده با ارز دولتی، از طریق مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی مطرح و پیگیری شود.
  • - پیشنهاد یکسان بودن نرخ معافیت مالیاتی کارگران و مشاغل توسط اتاق بازرگانی و اداره امور مالیاتی استان تهیه و به مجمع نمایندگان استان فارس جهت طرح موضوع در مجلس و پیگیری ارائه شود.
  • - لیستی از مطالبات بخش خصوصی از دستگاه‌های دولتی که بیش از یکسال از عدم تحقق آن گذشته است، توسط دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان تهیه و به دفتر استاندار ارسال شود.
  • - درخواست سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی بدون تسهیلات در استان در اولویت سازمان صمت و سازمان امور اقتصاد و دارایی استان قرار گیرد.
  • - درخواست‌های خروج از رکود یا افزایش بیش از ۳۰ درصد ظرفیت و توسعه بدون تسهیلات توسط سازمان صمت استان مورد بررسی و اعلام نظر قرار گیرد.
  • - پیشنهاد ایجاد یا راه اندازی دفتر تامین مالی برای بخش کشاورزی توسط جهاد کشاورزی استان با معرفی سرمایه گذار از سوی اتاق بازرگانی فارس مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.
  • - اداره استاندارد استان گزارش جلسات کمیته جلوگیری از موازی کاری اداره استاندارد و دانشگاه علوم پزشکی شیراز را به دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان ارائه کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار