رضا معمارزاده گفت: برخی از شهروندان با آگاهی به این موضوع که موردشان غیر اورژانسی است، با ۱۱۵ تماس میگیرند در حالی که بیمارشان نیاز به خدمات پزشکی فوری ندارد.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی دزفول می گوید: در برخی دیگر از موارد، افراد تماس گیرنده در پاسخ به پرسشهای کارشناسان مرکز ارتباطات از ارائه شرح حال دقیق بیمار خود خودداری میکنند و بیدلیل اصرار به اعزام آمبولانس دارند.
به گفته او افراد تماس گیرنده باید بدانند که ارائه اطلاعات نادرست از وضعیت بیمارشان برای به اشتباه انداختن کارشناس ارتباطات و اعزام آمبولانس، نشانه زیرکی نیست و این کار میتواند جان بیمار دیگری که آن لحظه نیازمند دریافت خدمات درمانی فوری و اورژانسی است، را به خطر بیاندازد.
معمارزاده گفت: تماس با اورژانس ۱۱۵ صرفا به دلیل نبود وسیله نقلیه، خلاف قانون بوده و ارائه خدمات درمان در منزل توسط اورژانس ۱۱۵ غیرقانونی است.
او گفت: شهروندان میتوانند در این چنین مواقع غیر اورژانسی که دور از دسترس وسیله نقلیه قرار دارند از تاکسی تلفنی و یا شرکتهای خصوصی ارائه دهنده خدمات درمان در منزل استفاده کنند.
رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی دزفول ادامه داد: موارد اورژانسی عبارتند از حوادث قلبی، درد و ناراحتی ناگهانی قفسه سینه، سکته مغزی، آسیب و سوختگی شدید، سقوط از ارتفاع، اختلال تنفسی، اختلال هوشیاری و همچنین سایر مواردی که بیماران نیازمند دریافت خدمات درمانی فوری برای حفظ و نجات جان خود هستند.
شهروندانی که به اورژانسی بودن بیمارشان شک دارند میتوانند با برقراری تماس با مرکز ارتباطات ۱۱۵ در صورت لزوم از خدمات اورژانسی بهرهمند شوند.