خیلی‌ها می‌گویند تا زمانی که مزه‌ی غذا خوب باشد، نحوه‌ی سرو آن برایشان اهمیتی ندارد. با این حال، در پس یک غذای خوب چیزی بسیار فراتر از صرف ترکیب صحیح مواد وجود دارد.

آزمایشات نشان داده نحوه‌ی سرو غذا تأثیر زیادی بر انتظار ما از مزه‌ی آن دارد. کارشناسان غذا این ترفند‌های روانشناختی را بلدند و همواره از آن‌ها برای فروش محصولات خود استفاده می‌کنند.

در ادامه با این ترفند‌ها آشنا خواهیم شد.

۱- ظرف سفید مزه‌ی شیرین را تشدید می‌کند و ظرف سیاه مزه‌ی شور را

تحقیقات نشان داده رنگ ظرف می‌تواند بر نحوه‌ی درک ما از مزه‌ی مواد غذایی اثر بگذارد. محققان برای آزمایش این موضوع، تکه‌های کوچکی موس توت فرنگی را در ظروف سفید یا سیاه رنگ برای شرکت کنندگان تحقیق سرو کردند. در انتها معلوم شد موسی که در ظرف سفید رنگ سرو شده بود شیرین‌تر و خوش طعم‌تر به نظر می‌آمد. از سویی دیگر، ظرف سیاه رنگ مزه‌ی موس را شورتر کرده بود. به همین دلیل است که مواد غذایی تلخ یا تند را معمولاً در ظروف سیاه رنگ سرو می‌کنند.

۲- نوشیدنی‌های قرمز مزه‌ی بیشتری دارند

آزمایش دیگری نشان دداده رنگ نوشیدنی بر مزه‌ی آن اثر می‌گذارد. در این آزمایش، به همه‌ی شرکت کنندگان آزمایش یک نوشیدنی داده شد. نوشیدنی همه آب گیلاس بود و تنها از نظر میزان شیرینی و رنگ قرمز با یکدیگر متفاوت بودند. نتیجه این بود که پررنگ‌ترین نوشیدنی، بیشترین مزه را داشت.

به علاوه، شرکت کنندگان مدعی بودند پررنگ‌ترین نوشیدندی، بیشتر مزه‌ی گیلاس واقعی می‌داد. به همین دلیل است که تولیدکنندگان خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها رنگ زیادی به محصولات خود اضافه می‌کنند.

۳- شکل شکلات روی مزه‌ی آن تأثیر می‌گذارد

در یک جعبه شکلات معمولاً شکلات‌هایی به اشکال مختلف وجود دارد، این موضوع، اما اتفاقی نیست. در حقیقت، شکل شکل اثر زیادی بر سرعت آب شدن را در دهان دارد، امری که بر مزه‌ی شکلات تأثیر می‌گذارد. شکلات‌هایی که مساحت بیشتری دارند مولکول‌های خود را سریع‌تر آزاد می‌کنند. با این حال، اگر قرار باشد مزه‌ی شکلات به آرامی احساس شود، آن را به شکلی طراحی می‌کنند که خیلی سریع آب نشود.

۴- ما دوست نداریم غذا‌های عادی رنگی غیرعادی داشته باشند

در آزمایشی از شرکت کنندگان خواسته شد استیک و سیب زمینی را در نور کم بخورند. همه‌ی آن‌ها از غذا اظهار رضایت کردند تا اینکه چراغ‌ها روشن شد. شرکت کنندگان وقتی دیدند استیک‌ها به رنگ آبی و سیب زمینی‌ها به رنگ سبز بودند، از خوردن آن‌ها دست کشیدند. با آنکه مزه‌ی غذا تغییری نکرده بود، اما حال بعضی از شرکت کنندگان واقعاً به هم خورد.

۵- زرد و نارنجی گرسنه ترمان می‌کنند

بر اساس تحقیقات، با دیدن رنگ زرد، مغز ما سروتونین بیشتری ترشح می‌کند. به همین دلیل، این رنگ برای ما تداعی گر گرما و شادی است. رنگ زرد به طور کلی ما را خوش بین‌تر می‌کند و ممکن است باعث شود غذای بیشتری بخوریم. در مورد رنگ نارنجی هم همین گونه است. به همین دلیل است که بسیاری از رستوران‌های پرطرفدار از رنگ‌های گرم و اشتها آور، مانند زرد و نارنجی در طراحی‌های خود استفاده می‌کنند.

۶- شکل و رنگ فنجان می‌تواند روی مزه‌ی قهوه تأثیر بگذارد

تحقیقات ثابت کرده رنگ و شکل فنجان قهوه بر درک و دریافت فرد از قهوه اثر می‌گذارد. هم کارشناسان قهوه و هم افراد غیر کارشناس معتقدند قهوه در فنجان‌های لاله‌ای شکل عطر بیشتری دارد. به علاوه، رنگ‌های تیره برای ما تداعی گر مزه‌ی بیشتر هستند و به همین دلیل است که قهوه در فنجان سفید مزه‌ی بیشتری دارد. چون رنگ قهوه در تضاد با سفیدی فنجان، تیره‌تر به نظر می‌رسد.

۷- رنگ آبی اشتها را کم می‌کند

فقدان نسبی رنگ آبی در طبیعت، دست کم در زمینه‌ی چیز‌های خوردنی، باعث شده این رنگ اثری کاهنده بر اشتها داشته باشد. به جز بلوبری، ما به ندرت می‌توانیم رنگ آبی را به یک ماده غذایی ربط دهیم. از آنجایی که رنگ آبی هیچ غذایی را برای ما تداعی نمی‌کند، وقتی در محیطی آبی رنگ قرار داریم به طور کلی کمتر غذا می‌خوریم. به همین دلیل، یکی از چیز‌هایی که در بسیاری از برنامه‌های کاهش وزن وجود دارد استفاده از ظروف آبی رنگ است.

۸- هات چاکلت در لیوان نارنجی رنگ مزه‌ی بهتری دارد

رنگ لیوانی که در آن می‌نوشیم می‌تواند تأثیر زیادی روی تصور ما از مزه‌ی نوشیدنی داشته باشد. تحقیقات نشان داده وقتی هات چاکلت در لیوان نارنجی یا کرم رنگ سرو می‌شود، آدم‌ها مزه‌ی آن را بیشتر می‌پسندند. از قرار معلوم این رنگ‌ها مزه‌ی شکلات را بهتر می‌کنند، امری که باعث رضایت بیشتر فرد از نوشیدنی می‌شود. علاوه بر این، هات چاکلت در لیوان کرم تیره، مزه‌ی شیرین‌تر و بیشتری برای افراد پیدا کرده بود.

منبع :‌روزیاتو

برچسب ها: ترفند ، رستوران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.