قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا گفت: بازار ۱۱۵ میلیون نفری کنیا، اوگاندا و زیمبابوه، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که امیدواریم با سفر رئیس جمهوری به آن گام مهمی برای ارتقای سطح روابط برداشته شود

روح الله لطیفی گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم شاهد رشد ۱۰۰ درصدی صادرات به آفریقا بودیم که این سفر می‌تواند مقدمه‌ای برای حل مشکلات زیر ساختی روابط تجاری با این قاره و نهایتا گسترش روابط تجاری با آفریقا شود. دولت می بایست برای تسهیل تجارت و بازار رسانی کالاهای ایرانی به حل موانع حمل و نقل به آفریقا و جابجایی پول ورود کند تا در کنار راه حل‌های محدود بخش خصوصی، ظرفیت‌های بیشتری در این زمینه فراهم شود تا ریسک تجارت با آفریقا و بالعکس کاهش یابد و در کنار این دو موضوع زیر ساخت های لازم برای معرفی بازارهای هدف، کالاهای ایرانی، نیاز سنجی بازار هدف را در کنار تقویت مزیت های تولیدات ایرانی را ایجاد کند و کاهش تعرفه برای ورود کالاهای ایرانی به بازار های آفریقایی را با امضای موافقت نامه تجارت ترجیحی در مذاکرات و دیپلماسی فعال خود دنبال کند.

 

سخنگوی سابق گمرک در ادامه افزود: افزایش تعداد رایزنان بازرگانی در آفریقا، ابتکار راه اندازی مراکز تجاری در کشورهای هدف ، برگزاری نمایشگاه و حمایت از تجار ایرانی برای حضور در نمایشگاه‌ها، رفع محدودیت واردات طلا به کشور و پذیرش شمش طلا در قبال ارز صادراتی از جمله اقدامات دولت سیزدهم در کنار دیپلماسی فعال آن برای بهبود روابط تجاری به ویژه در خصوص آفریقا بوده که ثمرات آن در سالهای دیگر بیشتر نمایان خواهد شد.

 

قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا درباره میزان تجارت ایران با سه کشور کنیا ، اوگاندا و زیمبابوه توضیح داد: در سال قبل بیش از ۱۲۸.۵ هزار تن کالا به ارزش ۷۳ میلیون و ۷۸۱ هزار دلار، تجارت ایران با این سه کشور بود که ۱۲۴ هزار و ۲۱۴ تن کالای ایرانی به ارزش ۵۴ میلیون و ۶۶۷ هزار دلار، سهم صادرات ایران و ۴۳۵۱ تن کالا به ارزش ۱۹ میلیون و ۱۱۴ هزار دلار، سهم واردات ما از این سه کشور بوده است .

 

وی افزود: صادرات ایران به کنیا ۵۳.۲ میلیون دلار، به اوگاندا ۱.۲ میلیون دلار و به زیمبابوه ۲۳۶ هزار دلار بوده و قیر با ۴۱ میلیون دلار، ۷۵ درصد ارزش صادرات ایران به این سه کشور را به خود اختصاص داده است و بعد از آن روغن صنعتی با ۳.۷ میلیون دلار، سایر فراورده های نفتی با ۲.۳ میلیون دلار و رشته‌های خوراکی با ۱.۹ میلیون دلار و پلی اتیلن با ۹۵۵ هزار دلار قرار دارند.

 

لطیفی درباره کالاهای صادراتی در ادامه گفت: عسل، پسته، کشمش، میوه خشک، زعفران ، کنسرو ماهی، شیرینی و شکلات، بیسکوئیت، رب گوجه، مکمل غذایی، گچ و سیمان، دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی، اوره، محصولات آرایشی، کائوچو، چمدان، فرش و گلیم، کفش و کلاه، ظروف شیشه‌ای، ماشین آلات صنعتی، سیم و کابل، تراکتور، مبل ، سایبان و شیرآلات از دیگر کالاهای صادراتی ایران به سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه بودند که ۹۷ درصد صادرات انجام شده به مقصد کنیا بوده است.

 

قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا درباره واردات از این سه کشور گفت: در سال ۱۴۰۱ کنیا ۱۷.۳ میلیون دلار ، زیمبابوه ۱.۴ میلیون دلار و اوگاندا یک میلیون دلار کالا به کشورمان فروختند که ۸۵ درصد آن صادرات کنیا به ایران بوده است . چای با سهم ۸۴ درصدی به ارزش ۱۶ میلیون دلار، در صدر کالاهای وارداتی از این سه کشور قرار دارد و بعد از آن توتون با یک میلیون دلار و قهوه با ۸۸۶ هزار دلار در جایگاه بعدی هستند و آب آناناس، نباتات معطر، مرکب چاپ، ورق رول تولید ظروف، کانتینر و میمون برای تحقیقات پزشکی از دیگر کالاهای وارداتی از این سه کشور بودند.

لطیفی در ادامه گفت: بازار ۱۱۵ میلیون نفری کنیا، اوگاندا و زیمبابوه، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که امیدواریم با سفر رئیس جمهوری به آن گام مهمی برای ارتقای سطح روابط برداشته شود به ویژه اینکه سوخت ، تجهیزات پزشکی و دارو، گردشگری، حمل و نقل و انتقال دانش و سرمایه گذاری مشترک در خدمات فنی و مهندسی، پالایشگاه، استخراج و بهره برداری از نفت و گاز و محصولات غذایی، بهره برداری از معادن، کشت فراسرزمینی و تولید نهاده ها، ظرفیت های بالایی برای فعالیت تجاری و اقتصادی بین ایران و این سه کشور خواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار