پنجشنبه ۱۵ تیرماه در پی بروز اختلال در ایستگاه شماره ۳ خط انتقال آب از زابل به زاهدان، شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان با انتشار اطلاعیه موضوع را به مردم اطلاعرسانی و ضمن درخواست از مردم برخی نقاط شهر زاهدان برای صرفهجویی، کاهش مصرف و ذخیرهسازی موقت آب برای مصارف اضطراری، اعلام کرد عملیات رفع نقص با سرعت در حال انجام است و تا اواخر وقت روز جمعه به پایان خواهد رسید، وعدهای که در موعد مقرر عملی شد.
ظهر روز جمعه نیز با تداوم قطعی آب، شرکت آب و فاضلاب استان با صدور اطلاعیهای ضمن پوزش از مشترکان، تاکید کرد «با توجه به اینکه حادثه در خروجی ایستگاه پمپاژ واقع شده بود، باید آب در طول ۱۶ کیلومتر از خط انتقال تخلیه میشد و این موضوع باعث طولانی شدن مراحل اصلاح خط شد و اکنون حادثه رفع، آب از طریق خط انتقال به زاهدان در جریان است و پس از طی طول مسیر و آبگیری شبکه توزیع، آب کلیه نقاط مواجه با قطعی شهر زاهدان وصل خواهد شد. خواهشمند است جهت کمک به پایداری و بازگشت شبکه آب به حالت طبیعی، از مصارف غیرضروری طی ۲۴ الی ۴۸ ساعت آینده اجتناب کنند.»
در این مدت توزیع موقت آب با تانکر و توزیع آب برای مردم در ایستگاههای مشخصی در سطح شهر با قوت دنبال شد که تنش ناشی از کمآبی به حداقل برسد؛ رسانههای معاند، اما با تمام توان پای کار آمدند تا شرایط را بحرانی جلوه دهند، موج رسانهای که همچنان کم و بیش اخبار آن در فضای مجازی به چشم میخورد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان با رد شایعات مبنی بر ناپایداری آب شهر زاهدان، اظهار داشت: یک حادثه بود که طبق وعده به مردم با تلاش همکاران من به موقع رفع شد و در حال حاضر آب شهر زاهدان در حالت پایداری قرار دارد.
علیرضا قاسمی خاطرنشان کرد: آب شهر زاهدان از طریق ۴ منبع چاهنیمه، حرمک، آب شیرینکن و چاههای سطح شهر به میزان ۲۱۰۰ لیتر بر ثانیه تامین میشود.
وی افزود: در حال حاضر همه تاسیسات انتقال، پمپاژ و تصفیه آب در شهر زاهدان در وضعیت عادی به سر میبرد و هیچگونه اختلالی در روند آبرسانی به شهروندان زاهدانی وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان با اشاره به مشکل فنی که در محل ایستگاه پمپاژ شماره ۳ طی روز پنجشنبه به وجود آمد گفت: این حادثه با اعزام تیمهای فنی شرکت به محل پیش از بروز تنش جدی آغاز و جمعه صبح عملیات آن به پایان رسید.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب زابل نیز با اشاره به شایعاتی که هر از چند گاهی در فضای مجازی در خصوص آنچه «بحران کمبود آب در شهر زابل» خوانده شده مطرح میشود، اظهار داشت: واحد اتفاقات آبفا یکی از واحدهایی است که در طول شبانهروز مشغول فعالیت بوده و طی سه شیفت کاری فعال است.
امید حسینی افزود: این واحد که شهروندان از طریق شماره تلفن ۱۲۲ میتوانند با آن ارتباط برقرار کنند، وظیفه دریافت نظرات، پیشنهادات و مشکلات مطروحه از سوی مردم و ارجاع به معاونتها و واحدهای مربوطه جهت رفع مشکل را دارد.
وی خاطرنشان کرد: از جمله مسائل مهمی که در این واحد مورد پیگیری قرار میگیرد، رفع مشکلات و حوادث در شبکه آب و فاضلاب شهر و روستا است، برای مثال در یک هفته گذشته ۳۵ مورد حادثه و اتفاق در شبکه آب شرب شهر زابل توسط مردم به ۱۲۲ اعلام و با حضور به موقع همکاران واحد اتفاقات در محل، در کمترین زمان ممکن نسبت به رفع مشکلات مطروحه اقدام شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب زابل گفت: از مردم درخواست میشود در صورت بروز هرگونه مشکل مراتب را با شماره تلفن ۱۲۲ درمیان بگذارند تا در اسرع وقت نسبت به رفع آن اقدام گردد.