تجهیز ۲۸ درصد از اراضی کشاورزی استان اردبیل به آبیاری مدرن

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ۲۸ درصد از اراضی کشاورزی استان به سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

نادر تقی زاده گفت: کل اراضی آبی استان ۲۵۲ هزار هکتار شامل ۳۶ هزار هکتار باغ و ۲۱۶ هزار هکتار زراعت است که تاکنون بیش از ۴۵ هزار هکتار به آبیاری مدرن مجهز شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه عملیات اجرایی سامانه‌های نوین آبیاری از سال ۷۴ در استان شروع شده است، می گوید: از مجموع ۴۵ هزار هکتار آبیاری نوین در استان هشت هزار و ۱۵۶ هکتار به آییاری قطره ای و تیپ و ۲۳ هزار ۵۲۶ هکتار آبیاری بارانی و ۱۴ هزار و۲۷۹ هکتار کم فشار اختصاص داده شده است.

به گفته او، حدود ۲۵ هزار هکتار نیز توسط کشاورزان بدون استفاده از تسهیلات دولتی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده است که با احتساب آن بیش از ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان به سامانه نوین آبیاری مجهز شده که حدود ۲۸ درصد از اراضی کل استان را شامل می‌شود.

تقی زاده گفت: علاوه بر این حدود ۴۲ هزار هکتار نیز در قالب پروژه مهار آب‌های مرزی در استان اجرا شده است.

او می گوید: با توجه به شرایط اقلیمی و خشکسالی‌های پی در پی ضرورت صرفه جویی و استفاده بهینه از آب‌های موجود در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته و باید با همه توان از منابع آبی موجود استفاده بهینه شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با توجه به حجم بالای استفاده آب در حوزه کشاورزی تجهیز آبیاری مدرن برای جلوگیری از هدر رفت آب مورد توجه جدی قرار گرفته است.

تقی زاده می گوید: برای این موضوع باید پروژه های مهم و اولویت دار در حوزه آب و خاک تعریف شود و به موقع اجرا و مورد بهره برداری قرار گیرد.

او تاخیر در اجرای این پروژه‌ها را امری نابخشودنی خواند و از مسئولان آب و خاک استان خواست که در انجام به موقع پروژه اهتمام لازم را داشته باشند و در بازه زمانی تصویب شده تکمیل کنند تا هم بار مالی اضافی تحمیل نشده و هم مشکلات اجتماعی و اعتماد عمومی سلب نشود.

تقی زاده گفت: اگر می خواهیم امنیت غذایی و سفره مردم رنگین شود باید فعالیت‌هایمان نتیجه محور باشد و این مهم با علم و آگاهی، تلاش شبانه روزی و نظارت مستمر محقق خواهد شد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.