رئیس کمیته دفاعی و امنیتی فدراسیون روسیه گفت که اقدامات جدید ترکیه نشان می‌دهد که این کشور در حال تبدیل شدن به یک کشور غیردوست است.

ویکتور بوندارف، سناتور روس گفت: اظهارات و اقدامات اخیر ترکیه نشان می‌دهد که این کشور به سمت گروهی از کشور‌هایی که مسکو آن‌ها را غیردوست می‌داند، می‌لغزد.

به گزارش روسیاالیوم، بوندارف یکی از اعضای شورای فدراسیون، اتاق عالی پارلمان روسیه و رئیس کمیته دفاعی و امنیتی این نهاد همچنین در اظهاراتی در روز دوشنبه به خبرگزاری تاس گفت که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در حال تسلیم شدن در برابر فشار غرب است.

این سناتور از حمایت اعلام شده آنکارا از تلاش اوکراین برای پیوستن به ناتو و تصمیم متعاقب آن برای آزادی پنج فرمانده هنگ آزوف از بازداشت به عنوان اقداماتی یاد کرد که بی طرفی ترکیه را تضعیف کرده است.

اردوغان جمعه گذشته در دیدار با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین در آنکارا گفت که اوکراین «لایق» پیوستن به ناتوست. روز بعد، زلنسکی اعلام کرد که پنج تن از فرماندهان هنگ آزوف را که مسکو آنها را یک سازمان تروریستی می‌داند، باز می‌گرداند.

این افراد سال گذشته توسط روسیه در شهر ماریوپل دونباس دستگیر شدند و در مبادله زندانیان با اوکراین که آنکارا میانجیگری کرد، به ترکیه تحویل داده شدند. در حالی که سربازان درجه یک آزوف به کشور خود منتقل شدند، پنج افسر ارشد در خاک ترکیه نگهداری شدند. توافق بر این بود که تا پایان درگیری در اوکراین، آنکارا میزبان آن‌ها باشد.

بوندارف دولت ترکیه را متهم کرد که از پشت به روسیه خنجر زده است. او تحویل فرماندهان آزوف را یکی از مجموعه‌ای از "تصمیمات احمقانه و ناپایدار" اردوغان توصیف کرد. این سناتور گفت که رئیس جمهور ترکیه ممکن است تا حدی به بدتر شدن توافق غلات دریای سیاه واکنش نشان داده باشد.

این طرح به کی‌یف اجازه می‌دهد تا غلات را از طریق دریا تحت حمایت ترکیه و سازمان ملل صادر کند. مسکو شکایت کرده است که سازمان ملل هرگز به وعده خود مبنی بر رفع تحریم‌های غرب بر صادرات غلات روسیه که بخشی از شرایط بود، عمل نکرده است. این قرارداد دوشنبه آینده منقضی می‌شود، مگر اینکه مسکو با تمدید آن موافقت کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۴۰ ۲۰ تير ۱۴۰۲
خودتون چی
قلمبه ی یخمک
باین بیانیه تون با عرب های غربگرا
نگران نباش عربها هم مانند ترکیه
به تو از پشت خنجر خواهند زد.
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۴:۲۱ ۲۰ تير ۱۴۰۲
با بیانیه که دیروز دادین با ایران هم غیر دوست شدین
Romania
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۰ تير ۱۴۰۲
نگران نباشید ترکیه اینجوریه دیگه ، فردا به اروپا و آذر بایجان پشت می‌کنه و از روسیه و ارمنستان حمایت میکنه، حیوونکی ها سرگردان و حیران هستند
آخرین اخبار