اختصاص ۵۰ درصد بودجه شهرداری شیراز جهت گسترش زیرساخت‌های حمل و نقل شهری یکی از دستور‌های جلسه این هفته شورای معاونین شهرداری، به مسئله طرح مصوب جامع حمل و نقل و ترافیک این کلان‌شهر اختصاص داشت.

محمدحسن اسدی در نشست شورای معاونین شهرداری شیراز که قائم‌مقام، معاونین و مدیران شهرداری حضور داشتند، با بررسی این طرح که به‌عنوان نقشه راهی در سیاست‌گذاری این حوزه مطرح است، از اهتمام ویژه معاون حمل و نقل برای آماده‌سازی و تصویب آن در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهر‌های کشور قدردانی کرد.

شهردار شیراز که توجه ویژه‌ای به ایجاد، تقویت و گسترش زیرساخت‌های حمل و نقل شهری دارد، به اختصاص بیش از ۵۰ درصد بودجه شهرداری شیراز به این حوزه اشاره و اظهار کرد: این بخش از بودجه صرف موضوعاتی اعم از بی آر تی، تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی (نوسازی اتوبوس و تاکسی‌ها)، توسعه خطوط ریلی، ساخت تقاطع‌ها و پل‌ها و بزرگراه، تعریض معابر و نظایر آن به‌منظور تسهیل در امر ترافیک و کاهش آلایندگی انجام می‌شود.

وی به موضوع حمل و نقل ریلی و توسعه خطوط آن به‌منظور خدمات‌رسانی بهتر به شهروندان و ایجاد رضایتمندی پرداخت.

حل گره‌های ترافیکی در محور‌های مختلف شهر و ایجاد نخستین بی آر تی در محور شمال غرب شیراز از دیگر موضوعاتی بود که او به آن پرداخت. همچنین تعریض معابر، ایجاد محدوده ترافیکی و طرح زوج و فرد از دیگر مسائلی بود که شهردار شیراز در این جلسه بررسی کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز راهکار‌های طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک این کلان‌شهر را تعیین‌کننده پروژه‌های حمل و نقلی و عمرانی آینده شهر شیراز دانست و گفت: این طرح باهدف ایجاد سندی که بتواند طرح‌های جدید توسعه و ساخت زیربنا‌های شهری را ساماندهی و بودجه‌ریزی کند، تدوین و تصویب شد.

هادی شه‌دوست شیرازی درباره اهداف و مزایای طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک اظهار کرد: مطالعات طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر شیراز به‌عنوان بالاترین سطح از مطالعات برنامه‌ریزی حمل‌ونقل، نقشه راه توسعه شیوه‌های مختلف حمل‌ونقل را در قالب شبکه بهینه تلفیقی و یکپارچه ارائه کرده که در آن اولویت‌های توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهری تا افق ۱۴۰۹ مشخص شده است.

وی خاطرنشان کرد: این برنامه مطالعاتی با هدف ایجاد سندی که بتواند طرح‌ها و پروژه‌های جدید شهری شامل: عمرانی و حمل‌ونقل را با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی و بهینه‌ترین روش توسعه شهری ارزیابی کند، همه باید‌ها و نبایدها، الزامات ترافیکی و روش‌های اجرایی موفق را در ۶ محور تدوین و در خود گنجانده است.

شه‌دوست شیرازی با اشاره به دامنه مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک کلان‌شهر شیراز گفت: این مطالعات دربرگیرنده ۶ سرفصل کلی شامل موضوعاتی همچون حمل و نقل غیرموتوری، حمل و نقل همگانی یکپارچه، شبکه معابر، پارکینگ، پایانه‌های برون‌شهری و مدیریت تقاضای سفر است و راهکار‌های رفع مشکلات موجود در آن مطرح شده است.

معاون شهردار شیراز ادامه داد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، بتوانیم بخش مهمی از راهکار‌ها و پیشنهاد‌های مطرح شده در این ۶ فصل را برای افق‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت که به‌تفصیل مشخص هستند در شهر پیاده‌سازی کنیم تا شهروندان اثرات مثبت این برنامه را در حوزه حمل و نقل و ترافیک در سطح شهر احساس کنند.

شه دوست شیرازی با بیان اینکه غالباً اثرات طرح‌های برنامه‌های ترافیکی بلندمدت هستند و باید مجموعه عوامل دخیل در این حوزه به صوت یکسان و همسان پیش بروند، تأکید کرد: با اجرای دقیق طرح جامع که نقشه راهی در خصوص توسعه آتی زیرساخت‌های حمل‌ونقلی شهر شیراز به شمار می‌آید، اولویت‌بندی پروژه‌های حمل و نقلی، عمرانی و شهرسازی با رعایت عدالت اجتماعی رقم خواهد خورد و از هدر رفت هزینه و زمان در روند دستیابی به شبکه حمل‌ونقل یکپارچه جلوگیری می‌شود، بنابراین گزارش، محمدحسن اسدی در این جلسه از معاون حمل و نقل و ترافیک و جمعی مدیران و کارشناسان این حوزه معاونت که در ارائه طرح مصوب جامع حمل و نقل و ترافیک نقش داشتند، تقدیر کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.