بیش از ۲۶ هزار سالمند کرمانشاهی زیرپوشش خدمات بهزیستی

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت : بیش از ۲۶ هزار سالمند کرمانشاهی زیرپوشش خدمات بهزیستی هستند.

بهزاد شهبازی مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت : نرخ رشد سالمندی در استان کرمانشاه برابر با ۱۲ و پانزده صدم درصد است که هفتمین استان پیر کشور محسوب می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه افزود: در حال حاضر ۲۴۶ هزار نفر افراد سالمند در استان هستند که از این تعداد ۱۱۴ هزار نفر آن‌ها مرد و بیش از ۱۳۰ هزار نفر زن هستند.

وی افزایش تقاضا برای نگهداری از سالمندان در مراکز بهزیستی را یک زنگ خطر برای استان عنوان کرد و گفت: این افزایش تقاضا نیازمند آن است که مراکز جدیدی نه تنها در مرکز استان بلکه در شهرستان‌ها نیز احداث شود.

شهبازی گفت: در مراکز بهزیستی استان بیش از ۲۶ هزار نفر سالمند مراجعه کرده و در سامانه تشکیل پرونده داده‌اند و تعداد ۹۰۰ نفر در مراکز شبانه‌روزی از خدمات بهره می‌گیرند.

وی گفت: در استان ۵ مرکز شبانه روزی، ۷ مرکز آموزشی، ۲ مرکز ویزیت در منزل، یک خانه حمایتی، یک موسسه بنیاد فرزانگان و همچنین دو مرکز شبانه روزی در شهرستان‌های سرپلذهاب و اسلام آبادغرب مشغول ارائه خدمت به سالمندان هستند.

شهبازی درباره خانه‌های حمایتی افزود: خانه‌های حمایتی با هدف فراهم‌سازی محیط خانوادگی، استقلال‌بخشی سالمندان و شبیه سازی محیط زندگی آن‌ها انجام می‌شود.

وی خدمات توانبخشی، پزشکی سرپایی، آموزشی، اجتماعی، هنری و ورزشی را از جمله برنامه‌های این مراکز عنوان کرد و گفت: ما در نظر داریم در این مراکز محیطی امن، عاطفی، اجتماعی و مناسب شبیه به محیط خانواده‌های ایرانی برای سالمندان فراهم کنیم و سنت‌های بومی‌محلی نیز در هر منطقه کشور، مورد توجه خواهد بود.

شهبازی با اشاره به اینکه حداقل سن سالمندی ۶۰ سال است، افزود: استان کرمانشاه در سال گذشته هشتمین استان پیر کشور بود که این رتبه امسال به رتبه هفتم ارتقا یافته است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه ادامه داد: در بین شهرستان‌های استان نیز شهرستان کرند پیرترین و ثلاث باباجانی جوان‌ترین شهرستان هستند.

وی مهمترین رویکرد سازمان بهزیستی استان کرمانشاه را تکریم سالمندان در خانواده‌ها عنوان کرد و بیان داشت: طی برنامه‌ای آموزشی فراگیر باید تا آنجایی که در توان داریم مسائل پیشگیری از معلولیت و ناتوانی سالمندان را به عقب بندازیم و آن‌ها را سالم و سرحال و روی خودشان نگه داریم و آن‌ها را از سرای سالمندان که برای آن‌ها خیلی حس ناخوشایندی دارد، دور کنیم.

وی مهمترین موضوع در مورد سالمندان را نگهداری آن‌ها در منزل دانست و گفت: به همین خاطر بهزیستی کرمانشاه در مراکز روزانه و سه مرکز ویزیت در منزل سیار خدمات توانبخشی، مددکاری، حمایتی و درمانی به آن‌ها ارایه می‌دهد.

شهبازی با اشاره به سیر صعودی سالمندی در کرمانشاه گفت: بایستی مصوبات شورای سالمندان و دیگر کمیته‌های تخصصی که در ارتباط با آن‌ها تصویب می‌شود مورد پیگیری قرار گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه تاکید کرد: بهترین مکان و بهترین اشخاص برای نگهداری و مراقبت از سالمندان خانه و خانواده آنان هستند و این افراد در این دوره حساس زندگی نیازمند چتر حمایتی خاص و ویژه فرزندان خود هستند که نباید از این موضوع غافل شد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.