دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: موضوع مباهله، مسئله‌ای تاریخی است؛ کار تبیین و پیگیری موضوع مباهله به نام حاج علی آقای انسانی ثبت شد.

در آستانه روز مباهله، عصر شعر مباهات همراه با رونمایی از کتاب «مباهات: گزیده اشعار مباهله» با حضور مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد و جمعی از شاعران و اهالی ادب ۲۰ تیرماه در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این نشست اظهار داشت: ما خود را خادم امیرالمؤمنین (ع) و سیدالشهدا (ع) می‌دانیم و برایمان توفیقی است که چنین موضوعاتی در فضای کتابخانه‌های عمومی مطرح شود؛ لذا خدا را شاکریم و امیدواریم این قبیل کار‌ها در آخرت دستگیر ما باشد.

وی اظهار داشت: وجود قریب به ۴۰۰ محفل ادبی در کتابخانه‌های عمومی کشور ظرفیت عظیمی است و این محافل بستری برای ارائه و ترویج معارف اهل بیت (ع) و معارف انقلاب اسلامی محسوب می‌شود. امیدواریم این فضا گسترش یابد. ما به دنبال افزایش اعداد و ارقام نیستیم؛ انجام کار برای ما در اولویت است و اعداد و ارقام بهانه‌ای است که کار‌های انجام شده به همت دوستان در سراسر کشور را نشان دهیم. این فضا با پیگیری همکاران در شورای محافل ادبی نهاد در تهران و دبیران استانی محافل ادبی شکل گرفته و همه اساتید برای پیشرفت این فضا همکاری کرده‌اند.

رمضانی تصریح کرد: موضوع احیای محافل شعر و ادب دغدغه حضرت آقا بود که موفق شدیم از سال ۱۳۹۸ این موضوع را در نهاد آغاز کنیم و پیش ببریم.

وی در اشاره به موضوع مباهله گفت: موضوع مباهله، مسئله‌ای تاریخی است؛ کار تبیین و ترویج و پیگیری موضوع مباهله به نام حاج علی آقای انسانی ثبت شد؛ این توفیقی است برای یک نفر که در کنار تمام الطافی که حضرت سیدالشهدا (ع) به ایشان داشتند، این عنوان برایشان ثبت شده است. همچنین از حاج آقا شهاب مردای به واسطه ترویج نام حضرت خدیجه کبری (س) یاد می‌کنم، که این موضوع نیز به نام ایشان ثبت شد و یک توفیق است.

عضو شورای فرهنگ عمومی با اشاره به ظرفیت ادبیات و شعر در پایدار کردن مفاهیم و وقایع، گفت: آنچه از شعر و ادب در ایران بعد از دوره صفویه در مفاهیم دینی، ولایی و ارزشی پدید آمد، پایدار شده، نسل به نسل گشته و به دست ما رسیده که از این ظرفیت نمی‌توان به سادگی گذشت. غربی‌ها به تبیین مسائل ارزشی خود و مسیحیت در ادبیاتشان بیش از ما اهتمام دارند. باید یادی کنم از مرحوم سعید تشکری که اشاره‌ای داشتند به این موضوع و می‌گفت زمانی که در فرانسه ادبیات لائیک به اوج خود رسید، نویسنده‌ای با نام کریستین بوبِن پیدا می‌شود که بر مبنای تعالیم حضرت عیسی (ع) داستان‌های تازه می‌نویسد؛ بنابراین ما نیز باید در این فضا محکم عمل کنیم، موضوعاتمان را مطرح کنیم تا ان‌شاءالله به برکت نیت و خلوصی که وجود دارد، اثرگذار باشد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خاتمه به خوانش شعری از استاد غلامرضا سازگار در خصوص مباهله پرداخت:

وضو بگیرم و در حال روزه با تکبیر
کنم مباهله با دشمنان حی غدیر

زبان حق شوم و آیه مباهله را
به شأن فاطمه و شوهرش کنم تفسیر

ز قول دوست و دشمن شنو که این آیه
به وصف اهل کسا از خدا شده تعبیر

محمد و علی و فاطمه، حسن و حسین
که پنج در عددند و یکی چو حی غدیر

در ادامه این نشست شاعران حاضر به خوانش اشعار و نوسروده‌های خود با موضوع مباهله پرداختند و از کتاب «مباهات: گزیده اشعار مباهله» رونمایی شد.

برچسب ها: مباهله ، کتاب ، ادبیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار