رئیس مرکز بهداشت سراوان گفت:امروز ۲۱ تیرماه روز جهانی مقابله با طوفان‌های گرد و غبار است که در استان سیستان و بلوچستان هم در منطقه سیستان واقع در شمال استان و هم در بلوچستان مواجه هستیم.

علی اصغر عربشاهی رئیس مرکز بهداشت سراوان گفت: هوای پاک و عاری از آلودگی یکی از حیاتی‌ترین نیاز‌های انسان محسوب می‌شود و گردوغبار یکی از منابع آلوده کننده آن به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه گردوغبار توده‌ای از ذرات جامد ریز غبار است که در هوا پخش می‌شوند، افزود: ذرات گرد و غبار تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله شرایط جوی شامل «باد، بارش و دما» مشخصات سطح زمین شامل «رطوبت سطح و پوشش گیاهی» و ویژگی خاک شامل «بافت، تراکم و کاربرد اراضی» وارد جو می‌شوند و ضمن کاهش دید افقی برای بیماران تنفسی بسیار زیان آور هستند و ممکن است که باعث ایجاد حساسیت و تحریک پوست و چشم شوند.

عربشاهی اضافه کرد: طوفان‌های گردو غبار هر منطقه‌ای از کره زمین را تحت تاثیر قرار می‌دهد و معیشت میلیون‌ها نفر را به خطر می‌اندازد.

رئیس مرکز بهداشت سراوان با اشاره به اینکه اثرات این پدیده به ویژه در مناطق خشک تا نیمه خشک نمود بیشتری دارد، گفت: در چنین شرایط آب و هوایی رعایت توصیه‌های بهداشتی از قبیل عدم تردد غیرضروری، استفاده از ماسک، استفاده از وسایل کمکی در تصفیه هوا، استفاده از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان و حاوی ویتامین‌های A-C-E و میوه وسبزیجات می‌تواند اثرات نامطلوب ناشی از گردوغبار را کاهش دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار