بایدن: فنلاند یکی از ارزشمندترین دارایی‌های ناتو است

رئیس جمهور آمریکا در نشست سران نوردیک در فنلاند از عضویت هلسینکی در سازمان ناتو ابراز خرسندی کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سفر اروپایی خود ابتدا با توقف در لندن، با نخست وزیر و پادشاه این کشور دیدار و گفتگو کرد. وی در ادامه با سفر به ویلنیوس، پایتخت لیتوانی در نشست دو روزه سران پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شرکت کرد. اکنون بایدن در ادامه سفر اروپایی خود برای حضور در نشست سران کشور‌های حوزه نوردیک، در فنلاند حضور دارد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، بایدن امروز (پنجشنبه) در کاخ ریاست جمهوری فنلاند، با سران کشور‌های حوزه نوردیک (کشور‌های اروپای شمالی و اقیانوس اطلس شمالی شامل دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ، و سوئد) دیدار و گفتگو کرد. 

بایدن در نشست خبری مشترک با سائولی نینیسته، رئیس جمهور فنلاند، از عضویت هلسینکی در سازمان ناتو استقبال کرده و فنلاند را دارایی ارزشمند برای این ائتلاف نظامی غربی دانست. 

وی تاکید کرد: من تصور نمی‌کنم که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی تاکنون به این اندازه قوی بوده باشد. ما در کنار یکدیگر برای دفاع از ارزش‌های دموکراسی ایستاده ایم. 

رئیس جمهور فنلاند نیز عضویت کشورش در ناتو را آغاز یک دوره جدید در امنیت فنلاند خواند و افزود: ما از بایدن به دلیل ایجاد اتحاد در نشست ویلنیوس پیرامون جنگ اوکراین قدردانی می‌کنیم. 

بایدن در طول نشست سران ناتو در ویلنیوس یکی از بزرگترین حامیان حمایت کامل این ائتلاف از اوکراین در جنگ با روسیه بود. در این نشست، گرچه اعضا به درخواست ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به منظور ارائه دعوتنامه برای عضویت کی یف در این ائتلاف و یا اعلام یک چارچوب زمانی در این باره بی توجهی کردند، اما در نهایت با فشار آمریکا یک حمایت جامعی را از ادامه کمک رسانی‌ها به این کشور در جنگ اعلام داشتند. 

رئیس جمهور آمریکا همچنین یکی از میانجیگران در روند تسهیل عضویت سوئد در سازمان ناتو محسوب می‌شود که باعث شد ترکیه کمی از مواضع سخت گیرانه خود در این باره عقب نشینی کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار