امامی گفت: دیکتاتوری فرهنگی و مداخله در لباس و فرهنگ وجود دارد و همین باعث شده که تا این حد، انفعال فرهنگی در حوزه پوشاک داشته باشیم.

سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی و رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، درمورد اقدامات این شورا به منظور هفته عفاف و حجاب بیان کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم، تأمین و دسترسی به پوشاک زیبا، سالم، عفیفانه و اقتصادی است که دسترسی به این نوع پوشاک در شهر‌های بزرگ مشکل دارد و درواقع، دیکتاتوری فرهنگی و مداخله در لباس و فرهنگ وجود دارد تا جایی که در مقابل لباس‌های مردانه می‌ایستند و کلاه نقاب دار را جایگزین سرپوش می‌کنند و این را نشانه تجدد می‌دانند و همین باعث شده است که امروزه تا این حد، انفعال و پس رفت و تأخر فرهنگی در حوزه پوشاک داشته باشیم. بنابراین، ما نمی‌توانیم آن چه که بر سر صنعت نساجی کشور آمده است را انکار کنیم. این در حالی است که در اواخر دوره مشروطه، غربی‌ها به اصفهان، منچستر شرق می‌گفتند و دلیلش هم این بود که کارخانه ها و نساجی مدرن در این شهر رونق گرفته بود و در دوران پهلوی و پس از آن اتفاقاتی افتاد که این صنعت از رونق افتاد.

به گفته امامی، دسترسی در حوزه تولید ما را بر این داشته است که بر اساس مصوبه مجلس، در کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به طور مفصل سراغ حمایت از تولیدکنندگان خرد کالا و پوشاک اجتماعی برویم و همین موضوع باعث شد تا طبق تفاهم نامه با یکی از بانک‌های قرض الحسنه کشور ۳۰ میلیارد تومان در قالب تسهیلات قرض الحسنه به تولیدکنندگانی بدهیم که موردتأیید کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور هستند  تا جایی که ما آن‌ها را معرفی می‌کنیم و این تولیدکنندگان می توانند در صورت داشتن شرایط مربوطه، این تسهیلات را دریافت کنند و در حقیقت، دلیل این که روند تسهیلات کُند پیش می‌رود به خاطر این است که تولید در کشور ما سخت‌ترین کار است. 

رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تصریح کرد: گلایه بسیاری از خانواده‌ها در عرصه توزیع در حوزه پوشاک این است که ما لباس عفیفانه و محجوب با تنوع زیاد را نمی‌توانیم پیدا کنیم و این نشان می‌دهد که اگرچه نقطه تمرکز خیلی چیزها در تهران است، اما پلاسکو حجاب نداریم و شاید مثلاً برای مانتو، خیابان هفت تیر پیشنهاد شود و با توجه به این که نمی‌خواهم به توزیع کنندگان خرده بگیرم. چون شاید آن‌ها مجبور هستند که برای یک مغازه کوچک، ۴۰-۳۰ میلیون اجاره بدهند و هر قدر متراژ بیشتر شود این مبلغ هم افزایش پیدا می‌کند، ولی همین موضوع باعث می‌شود که هر کالای دم دستی را بفروشند و همین موجب تغییر ذائقه می‌شود و فضای مجازی هم به این امر کمک می‌کند.

امامی مطرح کرد: یکی از اقداماتی که برای فضای توزیع انجام داده ایم برگزاری نمایشگاه‌های موقت است که هر بار، در بخشی از کشور برگزار می‌شوند و واقعاً تولیدکنندگانی داریم که مانتو، چادر، شومیز فاخر را تولید می‌کنند. اما با این وجود، باید مراکز توزیع تجمعی را ایجاد کنیم و در حال صحبت برای ایجاد بخش‌هایی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستیم تا فاخرترین تولیدات در آن جا عرضه شوند و منتظر عملیاتی شدن آن‌ها هستیم و اصل مسئله این است که بتوانیم سامانه مجازی بسیار بزرگی از دل بخش خصوصی داشته باشیم و بازار بزرگی را هم در فضای مجازی به وجود آوریم تا بتوان با مشوق‌ها و موید‌ها بستر مناسبی را فراهم کرد. 

او با اشاره به شناسه شیما در حوزه مد و لباس گفت: همان طور که در کتاب شابک داریم نظام فرهنگی کشور در حوزه لباس هم شیما دارد که سابقه ای بیش از ۱۲-۱۰ سال دارد و وزارت صمت، آن را در کنار کد کالا به رسمیت شناخته، چون شناسه یکپارچه مد ایرانی است. بنابراین، کالای اجتماعی که شناسه شیما داشته باشد باعث می‌شود خیال مردم آسوده باشد که کالا، طراحی دارد کپی و وارداتی و قاچاق و ری برند نیست و این کالا، در معافیت مالیاتی و نمایشگاه‌ها و نظارت‌ها قرار می‌گیرد و اگر بتوانیم با امثال شناسه شیما و ریل گذاری‌هایی که امروز در دولت مدنظر است به جای مداخله اقداماتی انجام دهیم این کار می‌تواند مفید باشد. هیچکسی نمی‌تواند مشکلات حوزه پوشاک را بدون درنظر گرفتن اصناف و مردم حل کند چراکه مردم و اصناف باعث شکل گیری عرصه شده اند و ما فقط زیرساخت‌هایی مثل معافیت‌های مالیاتی و شناسه شیما و... را در کارگروه ساماندهی مد و لباس پیگیری می‌کنیم.

او عنوان کرد: ما در برنامه‌های تلویزیونی هنوز مستند مسابقه و برنامه‌های ترکیبی برای سواد پوشاک نداریم و اخیراً، پس از ۱۵-۱۰ سال اقداماتی برای این منظور در حال انجام است. چون این کار به مشارکت نیاز دارد و ما یک نهاد سیاست گذار هستیم و این برنامه‌ها خیلی می‌توانند کمک کننده باشند. چون ما در حوزه پوشاک هم از لحاظ لباس اقوام و هم پایداری و محیط زیست تنوع موضوع داریم که می‌توان روی آن‌ها کار کرد.

امامی تاکید کرد: یکی از سیاست‌های امروز کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، موضوع مد پایدار است؛ مدی که باید با محیط زیست و بدن انسان مطابقت داشته باشد. این در حالی است که بسیاری از لباس‌های قاچاق به شدت برای سلامت انسان آسیب زا و آلرژی زا هستند و رسانه‌ها باید سواد پوشاک را بالا ببرند. یعنی اگر درمورد حجاب صحبت می‌کنیم منظورمان همه شاخص‌های لباس ایرانی‌های گذشته است. چون سلامت، در دسترس و اقتصادی بودن و زیبایی و عفیفانه بودن آن‌ها بسیار مهم است، در حالی که برخی از افراد فکر می‌کنند وقتی درمورد حجاب صحبت می‌کنیم منظورمان بعضی از شاخص‌های لباس است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.