مسئول کارگروه زنان و خانواده جامعه اسلامی دانشگاه شهید رجایی گفت: در عرصه بلاگر‌های حجاب استایل رقابت بر سر دیده شدن است.

ریحانه بهزادی بخش مسئول کارگروه زنان و خانواده جامعه اسلامی دانشگاه شهید رجایی گفت: امروزه با وجود واردشدن رسانه‌های مجازی به عنوان عضو جدایی ناپذیر در زندگی مردم، رسانه‌ها نقش اساسی در الگوسازی، تربیت و فرهنگ ایفا می‌کنند. همچنین، رسانه به بستر خوب مدسازی و بهره‌برداری صنعتی و اقتصادی تبدیل شده است.

وی افزود: در عرصه بلاگر‌های «حجاب استایل» رقابت بر سر دیده شدن است و هرکس بتواند مخاطب بیشتری جذب کند، برنده است. در چنین فضایی، در سال‌های اخیر، شاهد تولید محتوای زنان مسلمان در کشور‌های اسلامی بودیم؛ چه کشور‌هایی با قانون حجاب اجباری و چه کشور‌هایی بدون این قانون و با وجود تکثر فرهنگی این مسیر را طی کردند.

بهزادی تاکید کرد: در حقیقت، در این سال‌ها دین به عنوان کالای مصرفی در رسانه تلقی گردید، دین به بازار فروش و حجاب به عنوان وسیله‌ی جذب مشتری مبدل شد، یعنی کسی‌که تولید محتوای رنگ‌آمیزی روی پارچه انجام می‌داد، دید که این‌کار با صدای مداحی بازدید بیشتری دارد و قشر مذهبی بیشتر از این ویدیو استقبال می‌کنند؛ یا کسی‌که مدل بستن روسری آموزش می‌داد دید که با منبر استایلی و یا گذاشتن مداحی و سخنرانی روی کلیپ مخاطب بیشتری جذب خواهد کرد؛ در این جا، دین به صورت یک کالای مصرفی به فروش می‌رسد.


بیشتربخوانید


وی افزود: در حقیقت ما با هویت‌بخشی دینی مواجه نشدیم، با سهم‌خواهی از نظام مدرن به واسطه دین مواجه شدیم، در چنین بازاری در بستر دین مصرفی، حجاب یک ابزار شد، حجاب از فهم هویتی خالی و به یک نوع لباس و پوشش تقلیل داده شد. 

مسئول کارگروه زنان و خانواده طهورا جامعه اسلامی دانشگاه شهید رجایی ادامه داد: یعنی اگر مخاطب مذهبی دارم با دابسمش سخنرانی مذهبی، بازارم را تامین می‌کنم؛ برای به روز بودن و بهره‌برداری مالی، حجاب را با صنعت مد می‌آمیزم. مد به ما می‌گوید: برای زنده ماندن یا شبیه منی یا شبیه من خواهی شد و وقتی پروژه‌ی حجاب‌استایل به واسطه‌ی صنعت و مد کلید خورد، می‌توان به راحتی تغییرپذیری فرهنگی و الگوسازی و خالی کردن فهم و زیست بشری از هویت و ادبیات دینی را آغاز کرد.

بهزادی در پایان گفت: اینجا حجاب که عامل عدم خودنمایی و جذب بود، جذابیت می‌آفریند و عامل دیده شدن می‌گردد، پس حجاب استایل که با دین بازارش را تامین کرد، الگوساز هم می‌شود و با تحریف هویت دینی، به قشر دین‌دار ضربه و آسیب می‌زند. حجاب استایل یک مدل است نه شخصیت؛ ابزار است نه محتوا و وقتی این ابزار در دنیای رسانه مخاطب پیدا کرد و الگو شد، الگوریتمی برای تمام زنان مسلمان می‌شود، الگوریتم استحاله‌ی حجاب و این چرخه، خود را مداوما بازتولید خواهد کرد.

منبع: فارس

برچسب ها: حجاب استایل ، بلاگر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عبداللهی
۰۷:۱۴ ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
متاسفانه خیلی از این حجاب استایل ها به دین اعتقاد ندارن و همینطور به حجاب
حجاب که فقط پوشش نیست حجاب خیلی چیزها رو شامل میشه از حیا داشتن توی گفتار و رفتار گرفته تا حیا داشتن در راه رفتن و عدم جلوه گری و عدم عشوه گری که دقیقا این حجاب استایل هاهیچکدام رو رعایت نمی کنن چون اعتقادی ندارن پوشش ظاهری برای اینها منبع درآمد شده خدا لعنتشون کنه که باعث گرفتار شدن نوجونها و جوونها شده ان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۲۹ تير ۱۴۰۲
لعنت خدا بر بی حجابهای مزدور و وطن فروش داخلی
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۶:۵۷ ۲۷ تير ۱۴۰۲
با سلام ، وقتی مسول کارگروه در جملاتش از حجاب با لفظ اجباری استفاده می‌کند. آخر این افراد چه برای ای ین جامعه خواهند کرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۷ ۲۶ تير ۱۴۰۲
در عرصه بلاگر‌های «حجاب استایل» رقابت بر سر دیده شدن است و هرکس بتواند مخاطب بیشتری جذب کند، برنده است. در چنین فضایی، در سال‌های اخیر، شاهد تولید محتوای زنان مسلمان در کشور‌های اسلامی بودیم؛ چه کشور‌هایی با قانون حجاب اجباری و چه کشور‌هایی بدون این قانون و با وجود تکثر فرهنگی این مسیر را طی کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۷ ۲۶ تير ۱۴۰۲
در عرصه بلاگر‌های حجاب استایل رقابت بر سر دیده شدن است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۷ ۲۶ تير ۱۴۰۲
خانم بهزادی متن طولانی را کسی نمی خواند ساده و خلاصه بگو
حجاب هرقدر کامل باشد وقتی خوب و اثر بخش است که زیر چتر عفاف باشد. عفاف هدیه خداوند در وجود زنان است و عفاف که باشد حجاب هم هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۵ ۲۶ تير ۱۴۰۲
امیدوارم افراد مذهبی گرفتار این آفت نشن
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۲۰:۰۴ ۲۵ تير ۱۴۰۲
اصل فلسفه حجاب است و حجاب های گوناگون و متفاوت همگی پیامشان یکی است ولی حجاب برتر همان چادر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۲۵ تير ۱۴۰۲
بلاگرهای حجاب استایل،گرگ هستند درلباس میش.
درظاهر مروج حجاب ومبلغ دین، ولی دراصل فقط به دنبال دیده‌شدن وجذب فالوور برای درآمدزایی.
من به عنوان یه دختر محجبه وچادری شرم میکنم از دیدن این افراد.
Iran (Islamic Republic of)
hoo
۱۹:۴۵ ۲۵ تير ۱۴۰۲
بایددیدگاه فرهنگمون رواصلاح کنیم
Turkey
ناشناس
۱۹:۳۷ ۲۵ تير ۱۴۰۲
به نظر من نتیجه مهمه.اگه باعث بشه گرایش به حجاب و پوشیدگی بیشتر بشه باید حمایتش کرد.حالا یه چند نفری از این راه پولدار بشن.فک نکنم به جایی بر بخوره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۲۵ تير ۱۴۰۲
پول درآوردن به هر بهانه، حتی به قیمت بازی گرفتن احکام دین خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۲۵ تير ۱۴۰۲
از یک طرف میگن ما هرجور هستیم نگاهمون نکنید از یک طرفم هر غلطی میکنن که دیده بشن، کلا دوست دارن دیده بشن هم این استایل حجابها و هم استایل بی حجاباش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۲۵ تير ۱۴۰۲
خخخخخخ
دیوانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۲۵ تير ۱۴۰۲
منظورتون از چاپ هرروز این خبر چیه؟
نه خدایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۲۵ تير ۱۴۰۲
تبلیغات در بله و بعضی فروشگاه‌ها خیلی بد و با شعور اسلامی مغایرت دارد اداره ارشاد کجاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۲۵ تير ۱۴۰۲
حجاب استایل دیگه چیه
اگه حجاب باشه که قشنگی هاش دیده نمیشه

باید بی حجاب باشی تا فالوور بگیری
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۲۵ ۲۵ تير ۱۴۰۲
به نظرم اینطور نگاه کردن به حجاب استایل درست نباشه. تبلیغات یعنی دیده شدن، اینکه چه چیزی تبلیغ میشه اهمیت داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۲۵ تير ۱۴۰۲
حجاب استایل ها ظاهرا فلسفه حجاب را نفهمیده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۲۵ تير ۱۴۰۲
حتما شما درست فهمیدی چون با خدا در ارتباطیو دیروز بهت گفت