فاطمه منتظری، مشاور خانواده و پژوهشگر، درمورد مسئله حجاب استایل بیان کرد: حجاب استایل از زمانی وجود داشت که حجاب باب شدو در هر دوره به فراخور سنتها و آداب و رسوم موجود، شکلی از حجاب بوده است، اما چیزی که الان اتفاق میافتد این است که با این نوع حجاب، تجارتی در حال رخ دادن است و قاعدتاً آسیبهای بیشتری آن را تهدید میکند.
به گفته او، گاهی کلمه تبرج با زیبایی اشتباه گرفته میشود چراکه تبرج زیبایی نیست. چون اگر قرار بود زیبایی دیده نشود اولین اتفاقی که باید در بحث حجاب میافتاد، این بود که صورت پوشیده میشد، در حالی که همه با صورت شناخته میشوند.
منتظری ادامه داد: تبرج از ریشه برج به معنای خودنمایی گرفته میشود و به تعبیری با آرایش و آراستگی سر و کار دارد و با چادر و بدون آن هم میتوان تبرج داشت و باید روی واژهها کار کنیم.
این مشاور خانواده با تأکید بر وجود تبلیغ حجاب در شبکههای اجتماعی، درمورد وجود مرز بین تبرج و خودنمایی گفت: تشخیص تبرج و خودنمایی مستلزم سیاست گذاری جدی در سطح کلان و گروهی است و باید در این خصوص، فکر کرد و برای این منظور، فرهنگ سازی ملی انجام شود. حتماً تعریفهای درستی از آن صورت بگیرد تا نوجوانان و جوانان به تشخیص برسند و سپس، این نکته مهم درنظر گرفته شود که حجاب به عنوان یک تکلیف دیده نشود و در شکل امنیتی اش برای دختر خانمها مطرح شود که مصونیت ایجاد میکند و باید ببینیم آیا دختر خانمها این حجاب را نیاز میدانند؟ یا امروز، ما توانسته ایم با رگه پنهان دشمن مقابله کنیم که در حال دست و پا زدن برای هدف موردنظرش است تا آن را به یک تجارت منفی تبدیل کند؟ یعنی نگاه دختران ما به مسئله حجاب یک تکلیف است یا یک نیاز؟ چون این دو تفاوت زیادی با یکدیگر دارند.
در ادامه، محدث تک فلاح پژوهشگر حوزه زن و خانواده بیان کرد: عنوان حجاب استایل اول جایگاهی داشت که میخواست عرض اندامی از حجاب را در فضای رسانه داشته باشد و قاعدتاً وجود رسانه به تبرج مربوط است و ما نمیتوانیم زیبایی و تبرجی که در دین ما وجود دارد را از جمله اصول اخلاقی بدانیم و با توجه به این که از رسانه هم دور نمیشود از همان ابتدا، این چالش وجود داشته است.
تک فلاح گفت: حجاب مسئلهای دینی است و شاید حجاب استایل میخواهد بُعد دینی پوشش را برساند و اگر بخواهیم خارج از اسلام بیان کنیم عنوان حجاب را به کار نمیبریم و پوشش را استفاده میکنیم و قوانین پوشش در کشورهای مختلف در همین عصر وجود دارد و اختلافهایی در این خصوص است. اما این که بخواهیم عنوان حجاب را در فضای مجازی تبلیغ کنیم در صورتی که به صورت مثبت باشد از حالت تبرج خارج میشود.
او ادامه داد: چیزی که الان به عنوان پدیده حجاب استایل در فضای مجازی میبینیم چیزی نیست که عنوان حجاب را داشته باشد و درواقع، یک تناقضی بین رسانهای که در دست ماست و اصول اخلاقی اسلامی وجود دارد چراکه اسلام میگوید اصلاً خودنمایی نکنید، ولی خاصیت رسانه این است
این پژوهشگر حوزه زن و خانواده افزود: با توجه به این که بخش عمدهای از رسانه دست ایرانیها و جامعه مسلمان نبوده، نمیتوانیم بگوییم این کار از ابتدا درست بوده چراکه این بخش دست افرادی بوده است که تبرج را خوب و لازم میدانستند و این موضوع، طبق اعمال سلیقه آنها بوده است و به همین دلیل، شاید نتوانیم هیچ ایرادی به این موضوع وارد کنیم. چون خودمان برای این مسئله هیچکاری نکرده ایم و در صورت انجام این کار، جزء افرادی میشویم که منتقد هستیم و راهکار نمیدهیم. بنابراین، برای حجاب استایل باید این موضوع را درنظر بگیریم. چون با توجه به این که خودمان به عنوان یک جامعه اسلامی نتوانستیم هیچ کاری برای شروع انجام داده و خلاقیت و ایدهای دهیم حتماً باید آسیب شناسی کنیم و جلوی آن را بیشتر از چیزی که هست، بگیریم.