رژیم صهیونیستی اعلام کرد حاکمیت مغرب را بر صحرای غربی در شمال آفریقا به رسمیت می‌شناسد.

بدین ترتیب رژیم صهیونیستی در به رسمیت شناختن الحاق این منطقه مورد مناقشه واقع در شمال آفریقا توسط مغرب، به آمریکا می‌پیوندد.

به گزارش آسوشیتدپرس،  این مطلب مدت کوتاهی پس از آن بیان شد که وزارت امور خارجه مغرب با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد محمد ششم پادشاه این کشور نامه‌ای از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دریافت کرده که در آن ادعای مغرب درباره این منطقه به رسمیت شناخته شده است.

دفتر نتانیاهو بعدا این خبر را تایید کرد.

الی کوهن وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد به رسمیت شناختن صحرای غربی به عنوان اراضی مغرب «روابط بین این طرفين را تقویت خواهد کرد» و ثبات منطقه‌ای را گسترش خواهد داد.

در چارچوب «توافق نامه های ابراهیم» به میانجیگری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا، رژيم صهيونيستي و مغرب روابط دیپلماتیک خود را مجددا برقرار کردند.

رژيم صهيونيستی و مغرب در دهه ۹۰ میلادی روابط دیپلماتیکی در سطح پایین داشتند که این مناسبات به علت قیام فلسطینی‌ها (انتفاضه) که سال ۲۰۰۰ آغاز شد، گسسته شد. در ازای عادی سازی روابط مغرب با اسرائیل، دولت ترامپ ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ وعده داد حاکمیت مغرب را بر صحرای غربی به رسمیت بشناسدو اين اقدام، دهه‌ها سیاست آمریکا و اجماع بین المللی را مبنی بر این که وضعیت صحرای غربی باید از طریق برگزاری همه پرسی توسط سازمان ملل مشخص شود، برهم زد.

مغرب سال ۱۹۷۵ صحرای غربی را که مستعمره سابق اسپانیا بود به خاک خود الحاق کرد که این اقدام باعث منازعه‌ای با گروهی استقلال طلب موسوم به جبهه پولیساریو شد. گمان می‌رود این منطقه ذخایر قابل توجه نفت برون ساحلی و منابع معدنی داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار