پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ با غربالگری

فوق تخصص گوارش و کبد گفت: تشخیص زودهنگام بیماری سرطان روده بزرگ باعث پیشگیری و کاهش این بیماری می‌شود.

آخوندی فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان استان یزد گفت: سرطان روده بزرگ دومین عامل مرگ در جهان است و در سال‌های قبل پیش از ۵۰ سال سرطان روده بزرگ کمتر دیده شده بود در حالی که امروزه با غربالگری در کشور‌های مختلف سرطان روده بزرگ قبل از ۵۰ سال نیز دیده می‌شود و افزایش یافته است.

او بیان کرد: در ایران نیز تعداد افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ در حال افزایش است و عواملی که سبب ایجاد این بیماری می‌شود شامل عوامل ارثی، رژیم غذایی و بیماری التهابی روده است.

فوق تخصص گوارش و کبد تصریح کرد: در ابتدای بیماری سرطان روده بزرگ در دستگاه گوارش برآمدگی‌هایی قارچ مانند به وجود می‌آید که پولیپ است و اغلب سرطان روده بزرگ از این پولیپ‌ها منشا می‌گیرد که بعد از چند سال با بزرگ شدن تبدیل به سرطان می‌شوند که زمینه ارثی دارند.

او خاطرنشان کرد: اگر کولونوسکوپی انجام شود و پولیپ‌ها زود تشخیص داده شود و برداشته شود از ابتلا به سرطان روده بزرگ پیشگیری می‌شود.

فوق تخصص گوارش و کبد گفت: عوامل ژنتیکی و محیطی در ابتلا به سرطان روده بزرگ موثر است همچنین دومین عامل شایع ابتلا به این بیماری رژیم غذایی است و این بیماری در افراد ساکن شهر‌ها که کالری زیادی مصرف می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود.

 آخوندی بیان کرد: مصرف چربی‌های حیوانی، استفاده زیاد از گوشت قرمز و گوشت‌های فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس نقش مهمی در ابتلا به سرطان روده بزرگ دارند.

فوق تخصص گوارش و کبد تصریح کرد: مقاومت به انسولین در افرادی که کالری زیادی مصرف می‌کنند و چاق هستند بیشتر دیده می‌شود و این افراد بیشتر مستعد ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

او با اشاره به سودمند بودن استفاده از فیبر برای جلوگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ بیان کرد: برای پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ فیبر نیز سودمند است که در کاهو، آلو و سیب وجود دارد و مصرف مواد غذایی دارای فیبر سبب حرکت بهتر دستگاه گوارش می‌شوند و همچنین مصرف بیشتر فیبر باعث پیشگیری و کاهش ابتلا به این بیماری می‌شود.


آخوندی اظهار داشت: اگر افراد فامیل در خانواده‌ها به بیماری سرطان روده بزرگ مبتلا هستند شانس افراد برای ابتلا به سرطان روده بزرگ افزایش می‌یابد و همچنین اگر فامیل درجه یک مانند خواهر و برادر به این بیماری دچار شوند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

فوق تخصص گوارش و کبد با تاکید بر مهم بودن زمینه ارثی ایجاد بیماری سرطان روده بزرگ بیان کرد: اگر فردی به سرطان روده بزرگ مبتلا شود، خواهران و برادران این بیمار باید ۱۰ سال زودتر از سن ابتلا این فرد به بیماری سرطان روده بزرگ کولونوسکوپی انجام دهند که اگر بیماری زودتر تشخیص داده شود پیش آگهی بهتری دارد.

او با اشاره به اهمیت درمان بیماری سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه گفت: تشخیص این بیماری در بیماران در مراحل اولیه احتمال زنده ماندن این افراد را تا پنج سال بعد ۹۵ درصد افزایش می‌دهد در حالی که اگر دیر در مراحل پیشرفته مشخص شود احتمال زنده ماندن فرد تا پنج سال بعد پنج درصد است.

آخوندی با تاکید بر اهمیت کولونوسکوپی خاطرنشان کرد: سرطان روده بزرگ بیماری شایع و قابل پیشگیری است و راه پیشگیری مهم از آن کولونوسکوپی است که افراد بالای ۵۰ سال هر پنج تا ۱۰ سال یکبار برای بررسی دستگاه گوارش از طریق کولونوسکوپی باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به ضرورت تست فیت برای افراد اظهار داشت: راه پیشگیری دیگر بیماری سرطان روده بزرگ آزمایش خون مخفی در مدفوع است که تست فیت نام دارد و در مراکز بهداشت محلات شهری و روستایی انجام می‌شود.

او با تاکید بر غربالگری سرطان روده بزرگ تصریح کرد: در تست فیت از هر ۱۰۰ نفر ممکن است پنج نفر دارای فیت مثبت باشند و از این پنج نفر تنها دو درصد مبتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

آخوندی گفت: اگر افرادی تست فیت مثبت دارند برای بررسی و کولونوسکوپی به پزشک مراجعه کنند که از عواقب بیماری پیشگیری شود همچنین برای پیشگیری از این بیماری از رژیم‌های پرکالری پرهیز کنند، زیرا مصرف کالری زیاد مقاومت به انسولین ایجاد می‌کند که عوامل سرطان زا را به وجود می‌آورد.

او با اشاره به اهمیت تشخیص زود هنگام سرطان روده بزرگ گفت: اگر افراد خون واضح در مدفوع خود مشاهده کرد سریع برای بررسی به پزشک متخصص مراجعه کنند، زیرا اگر دیر تشخیص داده شود در حالی که تومور باشد در مراحل پیشرفته‌تر بیمار با یک ضایعه بدتر مواجهه می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.