هماهنگ کننده ایران در سازمان همکاری شانگهای به طور رسمی معرفی شد

«مهرداد کیایی» به عنوان هماهنگ کننده ملی کشورمان در سازمان همکاری شانگهای به طور رسمی به دبیرخانه این سازمان معرفی شد.

در جریان برگزاری بیست و سومین نشست سران سازمان شانگهای در دهلی نو، جمهوری اسلامی ایران به عضویت رسمی و کامل این سازمان بین المللی در آمد و به دنبال آن «مهرداد کیایی» به عنوان هماهنگ کننده ملی کشورمان در سازمان همکاری شانگ‌های رسما به دبیرخانه این سازمان معرفی شد.

کیایی توضیح داد که وظیفه هماهنگ کننده ملی ایران، انجام امور هماهنگی سازمان همکاری شانگهای با نهاد‌های داخلی کشور است و زیر مجموعه معاونت سیاسی وزارت امور خارجه فعالیت خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۵ عضو ناظر سازمان همکاری شانگ‌های بود و درخواست کشورمان برای عضویت رسمی و کامل در این سازمان نیز پس از ۱۷ سال، در بیست و یکمین نشست سران شانگهای در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان، در شهریور ۱۴۰۰ مورد موافقت همه اعضای آن قرار گرفت.

موافقت نامه مربوط به فرآیند فنی و انجام تعهدات رویه‌ای تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی نیز در بیست و دومین نشست سران سازمان همکاری شانگ‌های توسط وزیر امور خارجه کشورمان و دبیرکل سازمان و وزرای خارجه سایر کشور‌های عضو به امضا رسید.

سازمان همکاری شانگهای یک نهاد بین‌المللی است که توسط چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، روسیه و ازبکستان در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد. در سال ۲۰۱۷، هند و پاکستان نیز به عنوان عضو دائم این سازمان پذیرفته شدند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار