مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت: اصالت عزاداری‌های سنتی اردبیل نباید مخدوش شده و یا در غوغای فضای مجازی مورد بی‌توجهی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام مهدی ستوده در نشست رؤسای محلات ششگانه، مداحان و هیئت‌های مذهبی در صدا و سیمای مرکز اردبیل اظهار کرد: همزمان با فصل گردشگری، هزاران علاقه‌مند به آیین عزاداری اردبیل در ماه محرم در این روز‌ها در اردبیل حاضر شدند تا شاهد برگزاری سوگواره سیدالشهدا (ع) به صورت سنتی و با حفظ مبانی اصالتی باشند.

او تصریح کرد: هر چند ذائقه مخاطبان در شرایط کنونی متفاوت از گذشته است، اما در کنار بیان مسائل و موضوعات عقلانی همراه با پیام‌های قابل فهم، می‌توان عزاداری‌های سنتی را حفظ کرده و نوحه‌های قدیمی را در برانگیختن عواطف و احساسات مردم به شکل شایسته به کار گرفت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت: مداحی‌ها در وضعیت کنونی باید بر محور انتقال پیام راستین نهضت حسینی باشد تا جوانان و نوجوانان بیشتر جذب محافل و مجالس عزاداری شده و در کنار آن آیین‌های سنتی عزاداری نظیر شمع‌گردانی و حضور دسته‌های عزاداری در هنگام شب به شکل مؤثر و گسترده اتفاق بیفتد.

ستوده به برگزاری تجمع عاشقان حسینی در روز تاسوعا و عاشورا در پایتخت حسینیت اشاره کرد و افزود: سال‌های طولانی است که این تجمعات به شکل گسترده و در شهر‌های مختلف طی روز‌های ششم تا دهم محرم برگزار می‌شود تا به دنیا اعلام کنیم ما پیرو امامی آزادیخواه هستیم که هیچ وقت سر تسلیم در برابر ظالمان و طاغوتیان فرود نمی‌آورد.

او در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: تجمع تاسوعا و عاشورای حسینی در اردبیل نیز که از طریق رسانه‌های داخلی و خارجی پخش می‌شود، دارای پیام اصیل در عرض ارادت به ساحت سیدالشهدا و قمر بنی‌هاشم حضرت عباس (ع) است که قطعا نمایشی از اقتدار و عظمت امت اسلامی خواهد بود.

ستوده اضافه کرد: بدون تداخل عزاداری‌های سنتی و عزاداری‌های در قالب تجمعات گسترده، تلاش بر نشان دادن عظمت حضور مردم در این عزاداری‌هاست تا اردبیل در سطح ملی و بین المللی چهره معنوی و ارزشی خود را حفظ کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل از صدا و سیما و رسانه‌ها خواست تا در انعکاس این مراسم به نحوی عمل کنند تا جنبه عقلانی عزاداری‌ها و انتقال پیام راستین به شکل درست اتفاق افتاده و به دور از بدعت‌ها و یا انحراف‌ها زمینه حضور عزتمندانه مردم در قاب تصایر به نمایش گذاشته شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.