مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس گفت: در خصوص شناسایی کد‌های مظنون به استفاده از اطلاعات نهانی مربوط به مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها فعلاً و صرفاً تا این مرحله از بررسی‌ها، تعداد ۲۱ کد مظنون به استفاده از اطلاعات شناسایی شدند.

امیرمهدی صبایی در خصوص شناسایی کد‌های مظنون به استفاده از اطلاعات نهانی مربوط به مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و سوخت صنایع، اعلام کرد: مطابق بند ۳۱ ماده یک قانون بازار اوراق بهادار، اطلاعات نهانی هرگونه اطلاعات افشا نشده برای عموم است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به اوراق بهادار، معاملات یا ناشر آن مربوط می‏‌شود و در صورت انتشار، بر قیمت و یا تصمیم سرمایه‌گذاران برای معامله اوراق بهادار مربوط تاثیر می‏‌گذارد.

وی افزود: از این رو مطابق تعریف فوق و با توجه به فاصله زمانی بین تاریخ اشاره شده در نامه معاون اول لغایت تاریخ نامه، موضوع افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و سوخت صنایع از مصادیق اطلاعات نهانی محسوب می‌شود.

صبایی ادامه داد: بنابراین طبق وعده قبلی و در راستای اجرای وظایف قانونی و نظارتی، با توجه به انتشار نامه‌ای با موضوع افزایش نرخ جدید خوراک و سوخت صنایع، معاملات در یک دوره زمانی منتهی به روز‌های معاملاتی ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، جهت احراز جرائم احتمالی مندرج در بند ۲ ماده ۴۶ قانون بازار بررسی شد.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس اذعان داشت: این بررسی‌ها عمدتا شامل ۱. کد‌های حقیقی قابل انتساب به کارکنان نهاد‌های دولتی مندرج در نامه، ۲. کد‌های اشخاص حقوقی دارای رابطه حاکمیتی با نهاد‌های دولتی مندرج در نامه، ۳. کد‌های اشخاص حقیقی دارای سمت در شرکت‌های مورد اشاره در بند فوق و ۴. کد‌های دارای الگوی رفتاری مشکوک به استفاده از اطلاعات نهانی بوده است.

وی تصریح کرد: از بین کد‌های بررسی شده، فعلاً و صرفاً تا این مرحله از بررسی‌ها، تعداد ۱۰ کد حقیقی و ۱۱ کد حقوقی در مجموع با خالص ارزش معاملات ۲۷۱۰ میلیارد تومان در دوره مورد بررسی، مظنون به استفاده از اطلاعات شناسایی و از آن‌ها درخواست توضیحات شد، که برخی پاسخ داده و برخی هنوز پاسخی ارسال نکرده‌اند.

صبایی گفت: همچنین بررسی‌ها برای شناسایی اشخاص ردیف چهارم مربوط به اشخاص با الگوی رفتاری مشکوک ادامه دارد، که در همین راستا از مرجع ذیصلاح، درخواست دسترسی به اطلاعات تکمیلی برای بررسی مستند و دقیق‌تر ارتباطات اشخاص و رفتار‌های معاملاتی وجود دارد، و به محض نتیجه گیری، در مورد آن‌ها نیز اقدام خواهد شد.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس اظهار داشت: پس از خاتمه بررس‌ها و جمع‌بندی نهایی، در صورت احراز تخلف یا جرم، مراتب به مرجع ذیصلاح ارسال می‌شود.

وی گفت: لازم به توضیح است اسامی اشخاص متخلف احتمالی، صرفاً پس از صدور رأی قطعی و بر اساس دستورالعمل بند چ ماده ۳۶ قانون احکام دائمی منتشر خواهد شد.

صبایی خاطرنشان کرد: سازمان در مکاتبات قبلی، نسبت به استعلام لیست اسامی دارندگان اطلاعات نهانی اقدام کرده که تا کنون تعدادی از سازمان‌ها نسبت به ارسال پاسخ اقدامی نکرده‌اند، لذا متعاقباً مکاتبات مجددی با این سازمان‌ها صورت پذیرفت، و در صورت عدم دریافت پاسخ مقتضی ظرف مدت یک هفته، نسبت به اعلام لیست سازمان‌هایی که از ارسال اسامی دارندگان اطلاعات نهانی خودداری کرده‌اند، اقدام خواهیم کرد.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس تاکید کرد: هدف از انجام اقدامات نظارتی ذکر شده، ضمن اجرای وظایف قانونی، حفظ سلامت و برقراری آرامش روانی در بازار سرمایه، و کمک به توسعه بازاری شفاف و منصفانه است و کماکان تاکید می‌شود سازمان بورس در رسیدگی به تخلفات، هیچ گونه خط قرمز و محدودیتی برای اشخاص، اعم از حقیقی و حقوقی قائل نبوده و همواره پیگیر حقوق شرکت‌ها و سهامداران خرد است.

وی گفت: در همین راستا، همه فعالان و ذینفعان بازار سرمایه می‌توانند گزارش‌های ناهنجاری در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی و گاز صنایع را از طریق سامانه دیده بان سلامت بازار سرمایه به نشانی https://dideban.seo.ir ارسال کنند تا در اولویت بررسی قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۸ ۳۰ تير ۱۴۰۲
*** ریال ایران ضعیف‌ترین پول جهان شد! به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، نشریه فوربز در گزارشی نوشت: ایران در خلیج فارس بین عراق و افغانستان واقع شده و صادرکننده عمده نفت و گاز طبیعی در جهان است با این حال، تحریم های اقتصادی در کنار ناآرامی های سیاسی و تورم بالا، بر پول ایران فشار آورده است. ریال ایران ضعیف‌ترین واحد پولی جهان است که با یک ریال فقط ۰.۰۰۰۰۲۴ دلار آمریکا خریداری می‌شود (یا به عبارت دیگر، ۱ دلار برابر با ۴۲۲۷۳ ریال ایران است) در گزارش فوربز پول های ویتنام، لائوس، سیرالئون، اندونزی رده های دوم تا پنجم ضعیف ترین پول ها را به خود اختصاص داده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۲۹ تير ۱۴۰۲
ماشالله دزدخونس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۲۹ تير ۱۴۰۲
جمع کنین این بساط خیمه شب بازی رو . میخواین ملت رو سر کار بذارین؟
یعنی فقط با 2000 میلیارد سرمایه بورس رو نابود کردند نکنه شوخی میکنین
تقریبا بالای این ۲۰۰۰ میلیارد هر روز فقط تو خگستر معامله میشه
در ثانی اینها رانت هم داشته باشه منبع رانت که وزارت و سازمان بورس و از این قبیل ارگان ها هستن ریشه فساد هستند
Iran (Islamic Republic of)
یاالله
۲۲:۱۵ ۲۹ تير ۱۴۰۲
سلام.واردات میلیونی خودروهای زیر ۱۸۰۰cc،همچنین هیبریدی،برقی را بدون تعرفه و یا با تعرفه دو درصد برای عموم مردم ایران آزاد کنید و به این انحصار و احتکار،گرانفروشی ده برابری و استعمارگری پنجاه ساله سایپا و ایران خودرو پایان دهید.
Iran (Islamic Republic of)
م.م
۲۱:۴۰ ۲۹ تير ۱۴۰۲
ویژه خواری کدهای نهانی بورسی ها و جریمه‌های دریافتی از آنها و واریز به جیب دولت از زیان های سرمایه گذاران ؛تغاری بشکند ماستش بریزد زیانش در جیب مردم و نفعش به جیب دولت!
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۹:۳۴ ۲۹ تير ۱۴۰۲
خیلی بیشتر از 21 کد بودن ولی اگر شما راست میگید و 21 کد بودن ببینید سرنوشت سهامداران بورس ایران رو 21 نفر تعیین میکنند به همین تلخی اصلا همه‌ی این 21 نفر محکوم هم بشن چه فایده برای من داره که 50 درصد ضررم تهش کدشون حذف بشه اگه جریمه هم بشن برای دولته نه برای سهامدار خرد من و ما به عنوان سهامدار به تاراج رفته از 99 می‌خواهیم ساختار درست شود و دست مافیا برای همیشه قطع شود و قانون برای همه باشد نه فقط برای سهامدار خرد متاسفانه در بورس ایران قانون فقط برای سهامدار خرد هستش?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۲۹ تير ۱۴۰۲
۲۱ کد بیست و یک ملیون سهامدار بدبخت کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۲۹ تير ۱۴۰۲
نرخ پتروشیمی افزایش یافته ولی فولاد و بانک و خودرو هم منفی شدن !!!!!!
مث اینه که دستت بشکنه ولی دست اعضای خانواده ت هم گچ بگیرن !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۲۹ تير ۱۴۰۲
کد های حقیقی با پولهای بزرگ که فروخته اند رو میگیرن و یه پولی جریمه میکنن و جیبشون بیشتر پر میشه
در حالیکه همه میدونن دستور فروش به حقوقی های بزرگ رو خود رئیس بورس داده
اگه قانونی وجود داشت حقوقی هایی که فروختن و 50 درصد زیان به مردم زدن باید زندانی بشن و پول مردم هم برگردونن
-
ناشناس
۱۶:۳۰ ۲۹ تير ۱۴۰۲
فقط در بازار مالی استفاده از افراد پاک را باید در نظر گرفت جز این باشد بورس هیچ وقت کمر راست نخواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۲۹ تير ۱۴۰۲
خسارت سهامدارخرد را جبران کنید که این عین حق الناس است
-
ناشناس
۱۶:۲۸ ۲۹ تير ۱۴۰۲
این حجم ریزش اگر محاسبه خیلی ساده داشته باشیم جدا از کدهای حقیقی بیش از این کد حقوقی هاست که بیان شده،امیدوارم روزی برسه که عدالت صحبت اول هر انسانی باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۲۹ تير ۱۴۰۲
ببینم حالا اینها رو گرفتین ۲۰ درصد از سرمایه ما که به باد رفته برمیگرده یا نه
Iran (Islamic Republic of)
کشاورز
۱۶:۰۵ ۲۹ تير ۱۴۰۲
من کشاورز کد نمی دونم چیه فقط این میدونم کسانی باعث شدن که کود به وقت و زمان مناسب به دست کشاورز نرسه
درز این اطلاعات نهانی می دونید چه بر سر کشاورزها آورده برید یه گزارش از کشاورزهای که کود گیرشون نبومده تهیه کنید تابفهمید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۹ تير ۱۴۰۲
پس اون عشقی بیسواد نیاد بگه: نوسان ذات بازاره. فعلا رانت اطلاعاتی شده ذات بازار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۲۹ تير ۱۴۰۲
دولت باید توی سیاست هاش فقط کاهش تورم رو در راس امور قرار بده حتی اگه منجر به نابودی بورس بشه پس افزایش نرخ خوراک منطقی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۲۹ تير ۱۴۰۲
فقط بورس نابود نشد. کارخونه های متانول سازی دیگه نمیتونن محصولاتشون رو صادر کنن. چون سایر کشورها با قیمت پایینتر میفروشن. بزرگترین کارخونه متانول سازی جهان در ایران داره تعطیل میشه. میفهمی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۹ تير ۱۴۰۲
آخرش یا جنابعالی را میخرند یا خاموشت میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۹:۴۶ ۲۹ تير ۱۴۰۲
به نظرم همش بازیه ! فقط میخوان بگم ما برخورد می‌کنیم. همونهایی که ادعا میشد باعث ریزش بورس شدن و .... مگه چه برخوردی کردن ؟ اصلا چرا دولت چنین مطلبی رو علنا اعلام نرده و بعد از مدت ها که صداش در اومد ، تازه اومده داره لاپوشانی میکنه ؟! مقصر اصلی کسیه که باعث ایجاد فضای رانت شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۹ تير ۱۴۰۲
خیلی بیشتر از ۲۱ کد بودند
آخرین اخبار