رئیس میراث فرهنگی زرند گفت: مراسم علمبندان بیل آباد از جمله آئین‌های محبوب استان کرمان است که همه ساله از روز سوم محرم آغاز می شود.

رئیس میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زرند گفت: مراسم علمبندان بیل آباد از جمله آئین‌های بسیار محبوب در سطح استان کرمان است که همه ساله این آئین از روز سوم محرم الحرام از مسجد بیل آباد زرند آغاز و طی آداب خاصی و پس از چرخیدن دور مقبره‌ی سید اکبر منصوری معروف به "سید نخود" که نزد اهالی منطقه بسیار قابل احترام است و نیز آرامگاه افرادی که طی یکسال گذشته دار فانی را وداع کردند به صورت پیاده به سمت روستای زیبای بادیز حرکت و در مسجد این روستا هم از سوی علاقمندان تکریم می‌شود.

محمد اسلامی گفت: دو عَلَمی که یکی با پوشش پارچه‌های سبز و دیگری با پوشش پارچه‌های قرمز رنگ تزئین می‌شوند در این آئین نماد پرچم امام حسین علیه السلام و پرچم حضرت ابالفضل علیه السلام هستند و "علم سبز" رنگ زودتر آماده می‌شود و سپس "علم سرخ" رنگ. در طول مسیر علم سبز رنگ جلوتر حرکت می‌کند و علم سرخ رنگ پشت سر این علم قرار می‌گیرد و به هیچ عنوان پرچم سرخ رنگ نباید از پرچم سبز رنگ جلوتر حرکت کند و این نماد هواداری، ولایت پذیری، پشتیبانی، مراقبت و محافظت از، ولی و امام زمانش هست و ادب و معرفت حضرت عباس علیه السلام نسبت به برادرش حسین ابن علی علیه السلام را در تاریخ ماندگار می‌کند که در این زمانه می‌تواند بزرگترین درس برای تمام شیعیان راستین مکتب علوی باشد.

رئیس میراث زرند از بازگشت این دو "عَلم" به همین روستا خبر می‌دهد و می‌گوید: در روز تاسوعا این دو علم با آئین خاص دیگری به دیگر روستای این منطقه "ده یعقوب" حرکت داده می‌شوند و عصر تاسوعا علم سرخ رنگ به سمت روستای بیل آباد بازگردانده می‌شود تا از شهادت حضرت ابالفضل علیه السلام خبر دهد و علم سبز رنگ همچنان در روستای ده یعقوب باقی می‌ماند و نشان از تنهائی حسین ابن علی علیه السلام از عصر تاسوعا تا لحظه‌ی شهادت است و شاید این بخش از آئین، تائیدی بر این نکته باشد که تا عباس زنده بود حسین هم تنها نبود و مطلبِ امام حسین بر بالین برادرش که می‌فرماید " اکنون کمرم شکست " یعنی شهادت برادر باوفایش بزرگترین غم را بر ایشان تحمیل کرده است؛ و در مجموع این آداب سنتی مذهبی بیل آبادی‌ها و بادیزی‌ها و ده یعقوبی‌ها دارای مضامین نابی است که منطبق بر آنچه در مقاتل نوشته اند می‌باشد و هیچ انحرافی در بحث این آئین به چشم نمی‌خورد.

ظهر روز عاشورا سادات و تعدادی از اهالی روستای بیل آباد در قالب دسته عزاداری به روستای ده یعقوب می‌روند و باتفاق هیئت عزاداری ده یعقوب، علم سبز رنگ را به مسجد بیل آباد باز می‌گرداند و پایان داستان غم انگیز عصر عاشورا را اعلام و بعد از آن تا چند روز از عزاداران پذیرایی می‌شود. اسلامی می‌گوید: طبق نقل قولی که پیشینیان و ریش سفیدان روستا می‌کنند دو" چوب" در حدود بیش از ۱۰۰سال قبل توسط یک شخصی که به زیارت عتبات شرفیاب شده بود به این روستا آورده شده و هنوز پس از قریب یک قرن همچنان در محل این مسجد نگهداری می‌شود.

محمد اسلامی می‌گوید: اینکه این آئین ثبت ملی رسیده به داشتن مفاهیم ارزشمندی از مکتب عاشورا باز می‌گردد و ضمن آنکه قریب ۱۰۰سال است که این مراسم انجام می‌شود و حتی دوران کرونا هم این مراسم با رعایت حداکثر پروتکل‌های بهداشتی این مراسم برگزار شده بود.

اسلامی از استقبال گسترده جوانان و نوجوانان و حضور قریب ۱۰هزار نفر از شهروندانی که از نقاط مختلف استان و حتی برخی مناطق کشور در این آئین خبرداد و تاکید کرد: این‌ها همه نشان دهنده‌ی عشق و حُب مردم به اهل بیت علیهم السلام است که توقف ناپذیر است.

رئیس میراث زرند با اعلام اینکه مراسم علمبندان روستای حتکن زرند هم سال‌ها قبل مستندسازی و پرونده جهت ثبت ملی آن به وزارت خانه ارسال شده، اما بنظر بدلیل تشابهات فراوان در آئین‌های علمبندان در کشور ثبت ملی نشده است و ما همچنان پیگیر این آئین در کنار دو آئین علمبند دیگر از جمله علمبندان "سادات محله‌ی ریحان" و علمبندان سادات مهدوی خانوک هم برای ثبت ملی هستیم و امیدواریم بتوانیم آئین‌های ارزشمندمان را با ثبت ملی حفظ و به نسل‌های بعد منتقل نمائیم و ضمن اینکه به جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری نیز کمک خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.