در هشتمین جلسه ستاد مراکز لجستیک کشور در وزارت راه وشهرسازی، مطالعات مکانیابی دهکده لجستیک قزوین با حضور دکتر افندی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تصویب شد.
سید علی هاشمی مدیر کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: پس از دهکده لجستیک استان اصفهان و اراک، قزوین سومین استان کشور است که طرح دهکده لجستیک آن به تصویب ستاد مراکز کشور رسید.
وی افزود: مطابق سند آمایش لجستیک کشور، استان قزوین واجد احداث یک دهکده لجستیک تشخیص داده شده است. دهکده لجستیک مرکزی لجستیکی با ظرفیت و سطح عملکردی بالا، دارای حیطه فعالیت گستره غالبا بین المللی (صادرات، واردات، ترانزیت) دارای بندر خشک و دسترسی پرظرفیت ریلی و جاده ای، جهت ترکیب، توزیع، تخلیه، بارگیری، نگهداری، خدمات ارزش افزوده، بازرسیهای قانونی مربوط به جابجایی کالا و انجام تشریفات و کنترلهای مرتبط گمرکی فعالیت مینماید.
مدیر کل راه و شهرسازی بیان داشت: یکی از زیر بخشهای دهکده لجستیک بندر خشک است که به عنوان یکی از قسمتهای مهم این مفهوم حمل و نقلی واجد اهمیت است. بندر خشک منطقهای محصور در داخل دهکده لجستیک است که جهت ترکیب، توزیع، تخلیه، بارگیری، نگهداری، بازرسیهای قانونی مربوط به جابجایی و انجام تشریفات و کنترلهای گمرکی مرتبط با کالاهای بین المللی فعالیت مینماید و در ارتباط دائم با بنادر شمالی و جنوبی یا دیگر مبادی ورودی کشور است و میتواند برای افزایش سرعت تبادل کالا برخی از نقشهای بنادر کشور را در دهکده لجستیک ایفا کند.
هاشمی افزود: پس از تهیه سند امایش لجستیک کشور استان قزوین نسبت به انتخاب مشاور برای انجام مطالعات و مکانیابی بهینه دهکده لجستیک اقدام نمود و در این بخش از ظرفیت علمی دانشگاه تربیت مدرس استفاده شد. طبق سند آمایش لجستیک کشور دهکده لجستیک قزوین ظرفیت ۶۴۰ هزار TEU را دارا خواهد بود و به اقتضای موقعیت ممتاز استان در سطح ملی و منطقهای ایفای نقش خواد کرد.
استان قزوین ضمن برخورداری از ظرفیتهای تولیدی و تجاری قابل توجه و نزدیکی به پایتخت، در محل تلاقی کریدور تجاری و حمل و نقلی شرق- غرب و کریدور شمال -جنوب است و قرارگیری استان در این موقعیت ویژه فرصتی عالی برای توسعه تجارت بین المللی و تبادل کالا را در اختیار استان قرار میدهد که رونق تجارت، افزایش نقش بین المللی استان و ایجاد اشتغال پایدار از مزایای آن خواهد بود و با ایجاد دهکده لجستیک قزوین ضمن متمرکز نمودن فعالیت حمل و نقلی و لجستیکی استان و ایجاد صرفه مقیاس از هدر رفت منابع و ظرفیتها در این حوزه کاسته شده و نقش استان در شبکه حمل و نقل ملی و منطقهای جدیتر خواهد شد.
کریدور شمال جنوب که از مسیرهای راهبردی نیمکره شرقی جهان است با توجه به تحولات منطقه از جمله جنگ اوکراین نقش و اهمیتی روز افزوین گرفته و سه کشور هند، ایران و روسیه را به هم متصل کرده و از استان قزوین نیز عبور میکند و سرعت عمل در ایجاد ظرفیتهای لجستیکی مورد نیاز منطقه دست بالا را در اختیار ایران قرار خواد داد.
ایجاد زیر ساختهای لجستیکی به عنوان یکی از مولفههای مهم تثبیت قدرت کشورها بویژه در حوزه اقتصاد تعریف میشود و با ۳ مولفه عدم نیاز به آب، عدم ارتباط با شرایط اقلیمی و اتصالات تجاری فرامنطقهای یکی از شاخههای تجارت نسل آینده شناخته میشود.
مدیر کل راه و شهرسازی افزود: پس از تصویب طرح در ستاد مراکز لجستیک کشور فراخوان جذب و سنجش اهلیت سرمایه گذار خواهیم داشت و پس از انتخاب سرمایه گذار اجرای طرح به صورت فازبندی و در ۳ مرحله با توجه به اولویتهای نیاز استانی و ملی صورت خواهد گرفت.